به گزارش صفیر گیلان،رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان تاکید کرد؛ بودجه سال ۹۶ استان گیلان نسبت به ساالجاری ۱۶.۲ درصد در بخش هزینه‌ای و حدود ۱۴ درصد در بخش تملک دارایی و عمرانی افزایش یافته است. گزارش صفیر گیلان به نقل از  روابط‌ عمومی سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، در ابتدای این جلسه […]

به گزارش صفیر گیلان،رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان تاکید کرد؛ بودجه سال ۹۶ استان گیلان نسبت به ساالجاری ۱۶.۲ درصد در بخش هزینه‌ای و حدود ۱۴ درصد در بخش تملک دارایی و عمرانی افزایش یافته است.

گزارش صفیر گیلان به نقل از  روابط‌ عمومی سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، در ابتدای این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و دبیر شورا، رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به حاضران تسلیت گفت و افزود: قطعاً فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی برای رهبری معظم انقلاب بیش از همه دردآور بود، زیرا پایانی بود بر یک دوستی و رفاقت تقریباً شصت ساله.

کیوان محمّدی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی اسوه و اسطوره انقلاب و صبر و وفاداری به امام و رهبری بود ادامه داد: روح بزرگ او آنچنان عظیم و باشکوه بود که دوستان و حتی منتقدان در کنار او احساس آرامش و امید می‌کردند و مخالفانش در مقابل عظمت شخصیت هاشمی خود را کوچک می یافتند  به همین دلیل در واقع با فرافکنی، ناسزاگویی و تهمت، عقده های حقارت فرو خورده خود را التیام می بخشیدند. حضور کم نظیر مردم در بدرقه او به سرای باقی، بیانگر مهر تایید و تاکید بر راه اوست. امیدواریم که با اتحاد همه ملت زیر سایه رهبر معظم انقلاب با همدلی، همفکری و همگامی در راه عقلانیت و اعتدال و تحقق آرمان های بلند امام راحل گام برداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در بخش دیگر از سخنان خود به توصیف بودجه پیشنهادی سال ۹۶ پرداخت و گفت: لایحه بودجه سال ۹۶ به صورت پیشنهادی به مجلس ارائه شده است و طرح و بحث آن بدون اطلاعات کافی و بررسی کارشناسی در مجامع و رسانه های عمومی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه در سال پایانی دولت موجب سوءاستفاده جریانات پوپولیستی، ابهام در قشر متوسط و نگرانی در توده مردم می شود.

وی تصریح کرد: بودجه‌ریزی کشور مبتنی بر فرمول‌های پیچیده آمار و ریاضی است و ساده‌سازی آن مقدور و میسر نیست.

محمّدی در توصیف بودجه پیشنهادی ۹۶ گفت: بودجه سال ۹۶ در حدود ۱،۰۸۵،۰۰۰ میلیارد تومان است که تقریبا ۷۰ درصد آن در اختیار شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات غیرانتفاعی است و ۳۰ درصد به عنوان بودجه عمومی در ختیار دولت است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه عمومی دولت با درآمدها و سایر منابع در حدود ۳۵۰،۰۰۰ میلیارد تومان است که ۸۲ درصد هزینه‌ای (۲۸۷،۰۰۰ میلیارد تومان) و ۱۸ درصد آن تملک یا عمرانی (۶۳،۰۰۰ میلیارد تومان) است. از ۲۸۷،۰۰۰ میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای ۹۶.۹ درصد ملی و ۳.۱ درصد (یعنی ۸،۸۲۲ میلیارد تومان) استانی است و از ۶۳،۰۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور ۸۷.۲ درصد ملّی و ۱۲.۸ درصد استانی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت: در غایت بودجه استان‌ها معادل معادل ۴.۸ درصد بودجه عمومی دولت است و عموماً بحث مدیران استانی و فراز و فرودها در خصوص این سهم اندک است و درحالیکه توسعه استان‌ها بیشتر منوط به جذب بودجه از ۹۵.۲ درصد یعنی سهم عمده بودجه است و همه مدیران و نمایندگان محترم باید به دنبال جذب آن باشند.

محمّدی در خصوص افزایش بودجه هزینه‌ای بعضی از استان‌ها گفت: این تغییرات مربوط به جذب نیروهایی است که در آزمون استخدامی سال های ۹۰ به بعد موفق شده‌اند یا ناظران گندم، و یا خروج بازنشستگان در سال ۹۶ از لیست حقوقی سال ۹۵ است. فرضاً اصفهان از نیمه دوم سال ۹۵ به جذب استخدامی‌های ۹۰ به بعد مبادرت کرده و خراسان شمالی یا قم بعد از گیلان (ناظران برنج) به جذب نیرو (ناظران گندم) پرداخته اند. افزایش بودجه هزینه‌ای این استان‌ها موجب افزایش میانگین کشوری شده است.

وی یادآور شد: بودجه سال ۹۶ استان گیلان نسبت به ساالجاری ۱۶.۲ درصد در بخش هزینه‌ای و حدود ۱۴ درصد در بخش تملک دارایی و عمرانی افزایش یافته است.

محمّدی در پایان از نمایندگان درخواست کرد که برای پاداش و ذخیره مرخصی بازنشستگان کشور، ردیف خاصی را پیش بینی کنند.