به گزارش صفیر گیلان – جلسه یکصد و چهارم کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا در آخرین روز از ماه آبان در عمارت شورا با حضور اعضا و مشاوران کمیسیون و مدیران شهرداری برگزار شد. رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری در خصوص طرح شفاف سازی ساختاری و عملکرد مدیریت شهری اظهار داشت: بر اساس […]

به گزارش صفیر گیلان – جلسه یکصد و چهارم کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا در آخرین روز از ماه آبان در عمارت شورا با حضور اعضا و مشاوران کمیسیون و مدیران شهرداری برگزار شد.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری در خصوص طرح شفاف سازی ساختاری و عملکرد مدیریت شهری اظهار داشت: بر اساس شناخت و پیش بینی هایی که در مورد این طرح صورت گرفته بود و با توجه به شرایط موجود در حوزه مدیریت شهری به جهت دستیابی به یک الگوی اجرایی حداقل های مد نظر را در این طرح گنجاندیم.
رضا رسولی ادامه داد: این اولین قطعه ای از برنامه سه قسمتی است که لازمه مکان مند نمودن فرایندها، احصا و بهینه کردن فرآیندهاست که در ادامه این مسیر باید به سیستم اطلاعات مکانی به آن متصل شده و قابل دسترس باشد، چرا که تا زمانی که سیستم اطلاعات مکانی قابل استناد موجود نباشد، بسیاری از امور مانند بروز شدن اطلاعات املاک امکان پذیر نخواهد بود.
 
نائب رییس شورای اسلامی شهر رشت ابراز داشت: در حال حاضر آمار درستی از املاک شهری رشت وجود ندارد که باید با همکاری مدیریت های مرتبط در شهرداری این اطلاعات به صورت شفاف در اختیار قرار گیرد. در غیر این صورت طرح شفاف سازی، تنها آرمان های ما را در بر خواهد گرفت و قابلیت اجرایی به صورت مطلوب نخواهد داشت لذا جهت پیاده سازی آن باید ظرفیت را در سیستم به وجود آوریم.
وی افزود: با وجود کاستی های موجود در زمینه تکمیل اطلاعات حتی اگر طرح تصویب شود، بدون آنکه ظرفیت آن به وجود آید، طرحی آرمان گرا خواهیم داشت که نتوانستیم اهرم های اجرایی آن را هم زمان پیش ببریم و با این شکل به نقطه مد نظر نخواهیم رسید.
رسولی ادامه داد: در شهرداری ۵۳ خدمت مشخص وجود دارد و هر فردی که وارد شهرداری می شود برای هر کدام از این خدمت ها باید فرآیندی را طی کند. افراد در طی این مسیر در هر مرحله می توانند به مشکل برخورد کنند، اولین چیزی که برای حل مشکل نیاز است، شفاف سازی و اطلاع رسانی است و در فاز بعدی خودکارسازی می تواند اضافه شود ولی پیش نیاز رسیدن به خودکارسازی، لزوم ایجاد شفاف سازی میباشد
و برای اینکه این طرح تضمین اجرایی داشته باشد و بتوان آن را به درستی پیاده سازی کرد باید به طور هم زمان فرآیندها را احصا و بعد آن را تبدیل به فلو چارت و مکان مند کرد.
بهراد ذاکری با تایید سخنان رسولی ابراز داشت: شفاف سازی هزینه زیادی خواهد داشت ولی برای مبارزه با فساد سیستماتیک و مقابله با آن، باید هزینه داد.
عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا افزود: افرادی که در این فساد سیستمی دخیل هستند و منافع خود را دخیل می بینند با طرح شفاف سازی مقابله خواهند کرد ولی ما این راه مبارزه را انتخاب کردیم و به این راه ادامه خواهیم داد و پای هزینه آن ایستاده ایم.
وی با اشاره به دیجیتالی شدن این قبیل امور در دنیا ادامه داد: شاید در زمان کوتاه به نقطه مطلوب نرسیم ولی باید گام هایی حتی کوچک را در این راه برداریم. امروزه در دنیا فرآیند هوشمندسازی به سمت دیجیتالی شدن امور پیش می رود و اولین گام برای رسیدن به این هدف، پیش رفتن به سمت اعتمادسازی بین مردم و شورا و مدیریت شهری است. رسیدن به این اعتمادسازی ، امری بسیار مشکل خواهد بود ولی تا وقتی این اعتمادسازی صورت نگیرد این فرآیند با شکست مواجه خواهد بود.
ذاکری با دعوت از نهادهای نظارتی و قضایی برای ورود به موضوع شفاف سازی خواستار کمک این نهادها به شورا برای به نتیجه رساندن طرح شفاف سازی شد.
در پایان با مصوب شدن طرح، مقرر گردید ماده ای با این شکل که “شهرداری رشت مکلف است به منظور تضمین اجرایی این طرح به طور هم زمان، نسبت به احصا، پیاده سازی و مکان مند نمودن فرآیندها و ارزیابی عملکرد بر اساس این برنامه عملیاتی ظرف مدت ۹ ماه اقدام نماید” اضافه گردد.