اختصاصی صفیر گیلان؛هرسال در روزجهانی معلولان و در برنامه ها و همایش ها  اشتغال و مناسب سازی به عنوان مطالبه جدی این قشر عنوان می شود حال اگر مشکل اشتغال مسئله ای کلی است، بی توجهی به مناسب سازی قابل پذیرش نیست. به گزارش خبرنگار صفیر گیلان  ۲۵ سال از نامگذاری روزی به نام روز […]

 اختصاصی صفیر گیلان؛هرسال در روزجهانی معلولان و در برنامه ها و همایش ها  اشتغال و مناسب سازی به عنوان مطالبه جدی این قشر عنوان می شود حال اگر مشکل اشتغال مسئله ای کلی است، بی توجهی به مناسب سازی قابل پذیرش نیست.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان  ۲۵ سال از نامگذاری روزی به نام روز جهانی معلولان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ۱۳ سال از تصویب لایجه جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی کشورمان می گذرد و این لایحه علارغم نیاز این قشر کمتر مورد بازنگری قرار گرفته است.

همچنین باید یاد اور شویم که در  طرح تحول سلامت و هزینه های هنگفتی که این طرح در کشور تحمیل کرده است، سهم معلولان از طرح تحول بسیار ناچیز بوده و توانبخشی در آن دیده نشده است و علیرغم اینکه رهبری انقلاب در تدوین سیاست های سلامت به توانبخشی اشاره مستقیم داشته و از مسئولان خواستند تا این موضوع را در درمان مدنظر قرار دهند اما وزارت بهداشت و در رأس آن وزیر بهداشت در طرح تحول سلامت به هیچ عنوان این موضوع را مدنظر قرار نداده است.

 و حال انکه ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی ها  و امکان دسترسی برای همه از اهداف و شعارهای تعیین روز جهانی معلولان است.

همه سال در اکثر استان ها و شهرهای مختلف ایران به مناسبت گرامیداشت روزجهانی معلولان مراسم هایی برگزار می شود ودر آن معلولان مطالبات ومشکلات خود را بیان می کنند.

مراسم امسال روزجهانی معلولان در استان گیلان و در سالن اجتماعات بانک صادرات شهر رشت با حضور جمع کثیری از جامعه معلولان گیلان  و در مکانی  برگزار شد که ورودی آن مناسب سازی نشده و معلولان و اطرافیان آنها برای ورود به این سالن متحمل سختی زیادی شدند.

عدم مناسب سازی مکان های مختلف به ویژه جاهایی که معلولان بیشترین رفت و آمد را در آنجا خواهند داشت بیانگر این است که هنوز بعد از گذشت ۲۵ سال از شعار روز جهانی معلولان در کشورما تحقق پیدا نکرده است.

گویا در جامعه ما فقط روزهایی که با عناوین و موضوعات و اهداف مختلف نامگذاری شدند گرامی می داریم و تصاویر از ترافیک چهره های مهم استانی و مسئولان را  در گزارشات خود به نمایش می گذاریم بدون انکه بدانیم درد چیست و درمان کجاست.

 امروز در همایش روز جهانی معلولان استان گیلان علاوه بر اینکه سکوی طراحی شده برای حضور معلولین عزیز که برای اجرای برخی برنامه ها می رفتند خوب تداعی نشده بود حضور تعدادی از معلولان با دل نوشته به شکل پلاکارد و فریاد بلند شان بخاطر اینکه در طرح عمرانی و مبلمان شهری ما جایگاهی نداریم در  زمانی که عضو شورای شهر رشت در حال سخنرانی بود توجه ما را بیشتر به خود جلب می نمود و برخی  انها در خواست خود را چنین نوشته بودند.

امروز جامعه معلولان گیلان از نمایندگان مجلس  با دل نوشته ای خواستند  «تصویب لایحه حمایت از حقوق  معلولان حق مسلم ماست» و نمایندگان مجلس ما منتظریم را در جای جای سالن با خود به نمایش گذاشتند.

 بسیاری از این بزرگواران عاجزانه تقاضای کمک از طرف رسانه ها را داشتند و ما به جمع آنها قول دادیم که مشکلاتشان را رسانه ای کنیم ./زلیخا صفری