به گزارش صفیر گیلان؛محمود قاسم نژاد در جلسه کمیته پسماند شهرستان فومن با قدردانی از اقدامات صورت گرفته، تأکید کرد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب و تفکیک صد درصدی زباله باید بر حجم تلاش ها افزود. وی متذکر شد که به جهت شکننده بودن محیط زیست گیلان، ناگزیر هستیم در حوزه پسماند به طور جدی وارد شویم […]

به گزارش صفیر گیلان؛محمود قاسم نژاد در جلسه کمیته پسماند شهرستان فومن با قدردانی از اقدامات صورت گرفته، تأکید کرد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب و تفکیک صد درصدی زباله باید بر حجم تلاش ها افزود.

وی متذکر شد که به جهت شکننده بودن محیط زیست گیلان، ناگزیر هستیم در حوزه پسماند به طور جدی وارد شویم و با فرهنگ ‌سازی، مردم را نیز از خطرات زباله آگاه نماییم.

رئیس شورای مدیریت پسماند شهرستان با بیان اینکه دفن زباله امروز دیگر یک موضوع اثربخش و مناسب نیست، بر لزوم تفکیک از مبداء زباله تأکید و گفت که شهرستان فومن یک شهرستان گردشگرپذیر است و به این دلیل، در حوزه پسماند به هیچ وجه نباید کوتاهی کرد و مصوبات باید اجرایی شوند.

قاسم نژاد با اشاره به گزارش شهرداران ماکلوان، ماسوله و فومن عنوان نمود تفکیک از مبداء ۸۰ درصدی زباله در شهر ماکلوان قابل تقدیر است و از آن جایی که تفکیک زباله ۵۲ درصدی در فومن و ۲۹ درصدی در ماسوله صورت می پذیرد وضعیت این دو شهر را در زمینه مدیریت پسماند مناسب ندانست و عنوان کرد که باید تلاش زیادی برای بهبود آن انجام گیرد.

وی با تأکید بر آموزش یادآور شد: آموزش شهروندان به هیچ وجه نباید کنار گذاشته شود و همواره در اولویت دستگاه‌های مختلف اعم از شهرداری و دهیاری قرار گیرد.

فرماندار شهرستان فومنبا اشاره به اینکه جمع آوری مقطعی زباله و پاکسازی نمادین چاره کار و راهکار اساسی نیست گفت: با آموزش شهروندان و آگاه سازی جامعه می‌توانیم در یک بازه زمانی مناسب به نقطه مطلوب برسیم.

قاسم نژاد شهردار فومن را به نصب ایستگاه ثابت دریافت پسماند خشک در چند نقطه مختلف شهر فومن ملزم کرد و یادآور شد: شهرداری فومن باید تعداد پیمانکار تفکیک زباله را افزایش دهد.

وی همچنین بر لزوم به کارگیری از ظرفیت فعالان محیط زیستی در راستای آموزش مردم تأکید کرد و افزود: از علاقه مندان به حوزه محیط زیست دعوت به عمل آوریم و مردم را به یاری بطلبیم.

فرماندار فومن به نقش کودکان در این حوزه اشاره کرد و گفت:  همان گونه که کودکان در بستن کمربند ایمنی اثرگذار بودند در تفکیک زباله نیز می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

وی همچنین از شهرداران و دهیاران درخواست کرد که با حضور مدارس ابتدایی، پیش دبستانی و مهدکودک ها در سطح شهر و روستا نسبت به آموزش کودکان اقدام کنند.

قاسم نژاد تهیه بسته‌های تشویقی نظیر اهدای کتاب، اهدای بذر و‌ مواد شوینده را دیگر اقدام مناسب در راستای افزایش تفکیک زباله از مبداء عنوان کرد و گفت: اگر تفکیک زباله به درستی انجام گیرد می توان زباله‌ های تر شهرستان را به ۲۵ تن در ماه کاهش داد.

فرماندار فومن در بخش دیگری از بیانات خود به فصل برداشت برنج اشاره کرد و افزود: باتوجه به زمینه مناسب برای بسته بندی کاه می‌بایست اقدامات لازم در جهت جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش صورت پذیرد.

وی با گلایه از عملکرد تعاونی‌های دهیاران در حوزه پسماند روستایی اظهار کرد: با انتشار فراخوان بهترین، زودبازده ترین و کم هزینه تربن طرح جهت جمع آوری و تفکیک زباله در روستا اجرایی شود و دهیاران موظف هستند در روستاها تفکیک از مبداء را اجرایی کنند.

قاسم نژاد همچنین با قدردانی از ابتکار یکی از کارآفرینان این شهرستان در راستای استفاده مجدد از موادی مانند لاستیک که از چرخه خارج شده و تبدیل آنان به گلدان و صنایع تزیینی گفت: دهیاری ‌ها و شهرداری ها از ایشان که در جهت کاهش آلودگی محیط زیست گام برداشته اند حمایت کنند.