به گزارش صفیر گیلان؛همایش استانی ” ایدز” با حضور جمعی از مسوولین دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسوولین دستگاه های اجرایی استان و با همت معاونت بهداشتی دانشگاه، در محل سالن همایش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، برگزار شد.   به گزارش صفیر گیلان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ؛ […]

به گزارش صفیر گیلان؛همایش استانی ” ایدز” با حضور جمعی از مسوولین دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسوولین دستگاه های اجرایی استان و با همت معاونت بهداشتی دانشگاه، در محل سالن همایش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، برگزار شد.

 
به گزارش صفیر گیلان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز (شنبه) در همایش استانی ایدز، با بیان این مطلب که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا سال ۲۰۳۰ ایدز یکی از پنج علت اصلی مرگ و میر د ر کشورهای با درآمد متوسط و در حال پیشرفت خواهد بود، یادآور شد: این امر در مورد سایر بیماری ها نیز صدق می کند .
دکتر محمد عباسی افزود: پیش بینی می شود که بیشترین رشد بار بیماری ها تا سال ۲۰۲۵ مربوط به رشد بار ایدز/HIV در کشورمان باشد.
 
وی با اشاره به اختلالات روان شناختی و عفونت HIV اظهار داشت: بیماران دچار اختلالات روانپزشکی به دلایل مختلفی در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند که اختلالات مصرف مواد، مصرف تزریقی مواد و اختلال در قضاوت و در نتیجه در گیر شدن در روابط جنسی پر خطر از جمله این عوامل است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر این که اختلالات مصرف مواد، چه به صورت تزریقی و چه به صورت غیر تزریقی، با افزایش خطر ابتلا به عفونت همراه می باشند ، مصرف تزریقی مواد را شایع ترین روش انتقال عفونت در کشور ذکر کرد و گفت: بیش از نیمی از مواردHIV در کشور، از طریق مصرف  مذکور رخ داده است .
 
دکتر عباسی ادامه داد: افراد مبتلا به اختلالات شدید و یا مزمن روانپزشکی نیز در معرض خطر افزایش یافته ی ابتلا بهHIV هستند. در خصوص افراد مبتلا به اختلالات مزمن روانی و عقب ماندگی ذهنی نیز می توان گفت به دلیل شرایط زندگی و بی خانمانی ممکن است در معرض سوء استفاده جسمی و جنسی قرار گیرند .
 
وی در ادامه با بیان این مطلب که افراد مبتلا به اختلالات شدید روانی به همراه HIV ، به درمان با داروهای ضد ویروسی با مشکلاتی روبرو هستند، خاطر نشان کرد: تشخیصHIV و نگرانی از انگ و تبعیض، هزینه های بالای درمان، پیچیدگی درمان های ضد ویروسی چند دارویی و نگرش منفی درمانگران نسبت به پایبندی این افراد به درمان، را می توان از جمله عوامل دسترسی کمتر مبتلایان ایدز به درمان عنوان کرد.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان  اختلالات روانی و اعتیاد را از جمله مشکلات ایدز خواند و تصریح کرد: توجه به اختلالات روانپزشکی باید در مجموعه برنامه ها و خدمات پیشگیری و درمان HIV از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد .
 
در ادامه مطالب جامعی در خصوص اپیدمیولوژی ایدز در جهان، منطقه و ایران، عملکرد کنترل ایدز در گیلان و نقش اعتیاد در ایدز از سوی دکتر سید محمود رضوانی – مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه، مهندس علی رضا رسایی- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر استان و دکتر محمد حسن نوین- مدرس دنشگاه ارایه شد.
 همایش استانی ایدز صبح امروز با حضور معاون بهداشتی دانشگاه ، مسوولین، کارشناسان  شبکه ها، مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسوولین دستگاه های اجرایی استان در محل سالن همایش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.
 
پی نوشت: اول دسامبر مصادف با دهم آذر ماه به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. هر ساله همه کشورهای عضو طی یک گردهمایی ، در خصوص چالش ها و دستاوردهای مربوط به ایدز تصمیماتی را اتخاذ می کنند. به علت اهمیت موضوع جمهوری اسلامی ایران ۱۴ -۸ آذر ماه  را به عنوان هفته اطلاع رسانی در خصوص ایدز اعلام کرده است./ص
همایش استانی” ایدز “
همایش استانی” ایدز “