اختصاصی صفیر گیلان؛در دومین المپیاد فرهنگی _ورزشی ناشنوایان(غدیر)_یزد در جمع نفرات برتر  و برترین های دو میدانی آقایان ناشنوا سجاد ماهپور از استان گیلان  خوش درخشید. سجاد ماهپور ناشنوای گیلان در دوی ۱۰۰ متر  با رکورد ۱۱/۲۵ و در دو ۲۰۰ متر : با رکورد ۲۳/۳۴ توانست از حریفان خود پیشی بگیرد. سجاد ماهپور متولد هجدهم […]

اختصاصی صفیر گیلان؛در دومین المپیاد فرهنگی _ورزشی ناشنوایان(غدیر)_یزد در جمع نفرات برتر  و برترین های دو میدانی آقایان ناشنوا سجاد ماهپور از استان گیلان  خوش درخشید.
سجاد ماهپور ناشنوای گیلان در دوی ۱۰۰ متر  با رکورد ۱۱/۲۵ و در دو ۲۰۰ متر :
با رکورد ۲۳/۳۴ توانست از حریفان خود پیشی بگیرد.
سجاد ماهپور متولد هجدهم اردبیهشت سال ۱۳۶۹ اهل و ساکن روستای قلعه رودخان فومن یکی از قهرمانان ورزشی ناشنوای آن منطقه است و توانسته افتخارات زیادی برای ورزش گیلان و فومن به ارمغان آورد.

وی از سن ۹ سالگی در دو و میدانی فعالیت داشته ویه خاطر استعداد ذاتی اش در مسابقات استانی ,کشوری و بین المللی و آسیایی توانسته صاحب مدال شود و به گفته مربیان در حال حاضر رقیبی ندارد.

ماهپور دارنده چندین مدال قهرمانی کشور در دوی ۱۰۰ و ۲۰۰ متر است و این حاصل سختکوشی و انضباط  و یکی  از ویژگی‌های بارز او در میان ورزشکاران استان محسوب می شود که او را در بین اهالی ورزش به خصوص علاقه‌مندان ورزش فومن به‌عنوان یکی از چهره های ورزشی موفق و موجه جلوه‌گر کرده است.
وی در چین تایپه به همراه تیم ملی ناشنوایان ایران موفق شد در ماده‌۴ در۱۰۰ متر امدادی نقره بگیرد و در مواد ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر هم ۲ مدال برنز کسب کند و به‌همراه تیم ملی دو و میدانی ایران قهرمان این رشته از مسابقات آسیا و اقیانوسیه شود.

روز گذشته جمعی از مسئولان شهرستان فومن و پیشکسوتان ورزشهای بومی و محلی و خبرنگاران به پاس تقدیر از سجاد ماهپور و برگشت این قهرمان مسابقات دومین المپیاد فرهنگی _ورزشی ناشنوایات(غدیر)_یزد در روستای حیدرالات و در منزل پدری این قهرمان حضور یافتند تا جشنی بومی و محلی به پاس قدردانی از این ورزشکار داشته باشند.

photo_2017-09-12_05-36-45

قنبرزاده؛کسی که قهرمان کشور می شود  باید اشتغال برایش ایجاد شود

ولی قنبرزاده مسئول ورزش بومی و محلی شهرستان فومن  در دیدار اعضای ورزشهای بومی و محلی و مسئولان در کنار سجاد ماهپور گفت: امروز این افراداز دوستداران ورزش و علاقمند به ورزش و فعال حوزه ورزش هستند.

رئیس ورزشهای بومی محلی شهرستان فومن  ضمن تقدیراز خانواد این قهرمان گفت: پدر و مادر این ورزشکار قهرمان  علارغم این که  کارهای سختی که در روستا  دارند برای این جوان وقت  و برنامه ریزی کردند تا ایشان در سطح کشور و آسیا قهرمان شدند.

ایشان سجاد را  افتخار ی برای مردم قلعه رودخان و فومن و گیلانخواند و گفت: امیدوارم با حمایت همه جانبه مسئولان شهرستان و استان همچنان شاهد مدال اوری این فرزند دلیر گیلان زمین باشیم.

photo_2017-09-12_05-38-55

وی ضمن تقدیر از جناب جانباز مربی سجاد ماهپور  گفت: جناب جانباز وقتی در حوزه دو میدانی در شهرستان فومن ورود کرد حدود ۷ سال پیش بود که در حوزه دومیدانی هیچ تیم و برنامه سازمان یافته و نیرو  نداشتیم ایشان توانست با پشت کار و علاقه شهرستان را در استان و کشور مطرح کند.

قنبرزاده تصریح کرد؛ورزش سنتی و  بومی  و روستایی پایه ورزش کشور است همان طوری که فوتبال و والیبال و ورزش دیگر به عنوان ورزش حرفه ای در دنیا امروز جولان  و حکومت می کند و وقت و فرهنگ مردم را تغییر می دهد این ورزشها هم می توانند در آینده  به عنوان ورزش بومی با کار کارشناسی و قانونگذاری  و حمایت جانبی به عنوان ورزش اول  همانند فوتبال ظاهر شود و   این ورزش نباید در بحث سیاسی ورود کند .

قنبرزاده خطاب به مسئول دفتر نماینده شهرستان جناب پیش بین گفت: دغدغه خانواده ماهپور اشتغال این جوان است.

وی افزود طبق قانون کسی که قهرمان کشور می شود  باید اشتغال برایش ایجاد شود و اداره کار  و تشکیلات و افرادی که قدرت سیاسی و اقتصادی دارند به قهرمانان ایجاد اشتغال می کنند.

وی اظهار کرد:پدر سجاد ماهپور امروز نگران فرزندش است و من از شما می خواهم اگر امکانات و شرایطی ایجاد است برای این قهرمان ورزشی کار و امکانات ایجاد شود تا جوانان دیگر هم به ورزش روی اورند.

وی افزود: ما قهرمان و هنرمندان زیادی داریم که نامی بودندو بعلت مشکلات در جایی رها کردند و به منجلاب افتادندو کسی کارشناسی نکرد و ما معمولا قهرمانان را بعد از مدتی رها می کنیم و ما داریم قهرمانانی که به علت بی توجهی ما و افراد سرشناس رها شده و امروز وقتی در سطح شهر دور می زنند حتی ما به خود اجازه نمی دهیم که با ایشان سلام و احوال پرسی داشته باشیم.

سجاد از نظر اخلاقی و معنوی در خانواده ما یک استثناست.

کریم ماهپور پدر سجاد ماهپور چنین می گوید:از آنجایی که خودم ورزشکار بودم و زمانی در کشتی گیله مردی و حتی کشتی آزاد کار می کردم، قصد داشتم با توجه به اینکه عضوی از بدن سجاد ناقص شده کاری کنم تا او برای خود جایگاه اجتماعی پیدا کند.

وی افزود:در نتیجه مسیر ورزش را به او نشان دادم و در این راه هدایتش کردم ابتدا در ورزش رزمی تا سطح دان مشکی پیش رفت و بعدها به دلیل فیزیک بدنی مناسبی که داشت توسط آقای لیاقت جو، مسئول هیات دوومیدانی ناشنوایان استان، به این ورزش گرایش پیدا کرد.

در حال حاضر مدت ۱۲ سال است که سجاد در رشته دوومیدانی فعالیت می کند و بیش از ۱۰ مدال قهرمانی و نایب قهرمانی کشوری دارد.

کریم ماهپورگفت: ما خیلی راحت با او ارتباط برقرار می‌کنیم. خواهر سجاد که تحصیلات مامایی دارد در برقراری ارتباط کلامی با زبان بدن او را همراهی می‌کند و تاکنون واقعا مادرانه برایش زحمت کشیده است.

photo_2017-09-12_05-37-58

کریم ماهپور پدر سجاد ماهپور در این تجلیل بومی و محلی در حیاط منزلش ضمن تقدیر از حضور افراد گفت: جناب قنبرزاده ثابت کردید و تا جایی که من اطلاع دارم جوانان را به راه راست هدایت می کنید و برخی هزینه ها را خودتان قبول می کنید.

وی افزود: کسی تا درد دندان نکشد و منطقه عملیاتی نباشد درد را لمس نمی کند و حرف را نمی فهمد ورزشکار  را باید ورزش بکنید تا بشناسید.

پدر سجاد از شورای ورزشی محل خواست تا صندوق ماشین سجاد را باز کند تا وزنه و لاستیک که پشت ماشین است نشان دهد و ببینید سجاد چگونه تمرین می کند و با ۳۰ کیلو وزنه می دود.

وی گفت: فرزند من ۱۵ مدال و مقام کشوری  و  و نائب قهرمان اسیا و درمسابقات مدارس علمی کابردی با شنواهای کل کشور قهرمان و اخیرا یک رغیب جهانی دارد که مربیان به سجاد امید دارند.

پدر سجاد گفت: در ورزش مسائل سیاسی را کنار بگذاریم و به ورزشکاران کمک کنیم وی گفت: من یک کفش ورزشی را ۸۰۰ هزار تومان می خرم مسئولان کمک کنند تا قلیانسراها جمع و جوانان به  ورزش روی اورند.

وی ورود نکردن به ورزش را مشکلات مالی خواند و گفت: به افرادی مدیریت ورزش را بسپاریم تا ورزشکار را بشناسد و کننده کار باشد رابطه ای نیایند.

ا وی خواستار شد سجاد امروز یک مربی قدر است و اگر می توانید به سجاد کمک کنید.

کریم ماهپور: ‌سجاد اخیرا ازدواج کرده و در فومن زندگی می کند. همسرش هم جزو ناشنوایان فعال است که به شغل آرایشگری مشغول است. سجاد بچه با حجب و حیایی است و باوجود اینکه من هرگز بابت حمایت خود از وی ذره ای دریغ نکرده ام اما خیلی دوست دارد که شغلی برای خود دست و پا کند تا بتواند به راحتی روی پای خود بایستد و مستقل باشداو از نظر اخلاقی و معنوی نیز در خانواده ما یک استثناست. در عمل یک انسان مومن و پایبند است و با این‌که زبانش قاصر است، اما عمل او واقعا انسانی و خدایی است؛ ضمن اینکه سجاد مدرک دیپلم خودش را گرفته و به زودی به دانشگاه می رود.

کریم ماهپور: معتقدم هرقدر مسئولان می‌توانند برای ورزش و ورزشکار هزینه کنند، در واقع سرمایه‌گذاری می‌کنند نه هزینه! چون توجه به ورزشکاران ضریب امنیت اجتماعی یک منطقه را بالا می‌برد و از بزهکاری‌ها کم می‌کند.

 

 ورزشی با گستردگی دوومیدانی آن هم با ورزشکاری ناشنوا کار سخت ولی لذت بخش است

فریدون جانبازمربی سجاد می گوید: از زمانی که مربی فوتبال بودم هم علاقه زیادی به ورزش دوومیدانی داشتم. امروز دیگر اغلب ورزشکاران می دانند که حتی ورزشی مثل شطرنج نیز محتاج تمرینات آماده‌سازی دوومیدانی است.

وی با اشاره به اینکه  این رشته ورزشی مادر ورزش‌ها محسوب می شودگفت: شاید من کار سختی انتخاب کرده ام که در ورزشی با گستردگی دوومیدانی آن هم با ورزشکاری ناشنوا در حال کار هستم اما وقتی نتیجه کار خود را می بینم، بیشتر رغبت و انگیزه پیدا می کنم.

photo_2017-09-12_05-38-16

وی اظهار کرد؛سجاد ورزشکاری منظم و سختکوش است و به خوبی متوجه مسائل حرفه‌ای‌گری ورزش می‌شود و می‌داند که برای پیشرفت چه اقداماتی باید انجام دهد و رعایت چه اصولی لازم و ضروری است.

جانباز از احترام اهالی ورزش فومن به او  و اینکه همه دوستش دارند گفت: سجاد در حوزه ورزش دوومیدانی ناشنوایان ابتدا به دنبال اثبات شایستگی خود در قاره آسیاست و بعد از آن می خواهد یک دونده جهانی باشد.

جانباز مربی سجاد ماهپور گفت: سجاد از سال ۸۹ تا امروز قهرمان دومیدانی در دوی سرعت است و یا اول یا دوم می شود.

بارها مربیان شهرها و استانها خواستند که سجاد را جزء تیم خودشان بکنند و حتی پرویز کوماسی  خواست که سجاد را جز تیم تهران بکند ولی ما گفتیم ایشان قهرمان گیلان است.

همه می دانیم که استان ما قهرمان پرور هست و امروزمن و  سجاد با اتوبوس از یزد برگشتیم.

جانباز افزود: ما زمین تمرین نداریم و ما در فضای روستاها و گاهی در سالنی که جناب پور گل در اختیار سجاد گذاشته تمرین می کنیم شما می دانید که گیلان زمین تمرین دومیدانی ندارد و برای دو میدانی باید پیست داشته باشیم پیست سردار جنگل هم که ماههاست تعطیل است و ورزشکار باید محل تمرین داشته باشد.

وی سجاد را ورزشکار بسیار ارام و فاقد روحیه جنگجویی خواند و گفت: این پسربسیار ارام و دارای ویژگی معنوی بالاست.

مربی سجاد خواست تا به سجاد کمک شود زیرا  سجاد در مسابقات جهانی در ژاپن که مهم است قهرمانی اسیایی ناشنوایان و سجاد باید هم تمرین و هم تقویت شود و مکملهای سجاد گران است.

فریدون جانباز با اشاره به اینکه  مسابقات جهانی خیلی مشکل است و کشورهای قدرتمندی مثل روسیه، کانادا و آمریکا در آن حاضر هستندو در دوهای سرعت حتی آسیایی‌ها هم جزو تیم‌های مدعی هستندگفت: ما امیدواریم سجاد در دوی ۱۰۰ و ۲۰۰ متر از اعتبار به دست آمده خود دفاع کند او اگر بتواند از همه توان و ظرفیت خود استفاده کند، خواهد درخشید.

جانباز: باوجود اینکه بودجه های ورزشی کفاف هیات‌ها را نمی دهد، اما آقای لیاقت جو در هیات ناشنوایان گیلان خیلی به ما عنایت می‌کنند؛ با توجه به اینکه هیات ناشنوایان شامل همه ورزش‌های این گروه خاص می‌شود نه یک ورزش مثل دوومیدانی.

فریدون جانباز: هیچ مشکل ارتباطی نداریم.همه چیز با لب خوانی و ایما و اشاره به خوبی پیش می رود

 

مادر سجاد ماهپور می گفت:سجاد از کودکی سختی های زیادی را تحمل کرد چون ما در روستایی دور از شهر و در یک منطقه سرد و تقریبا کوهستانی زندگی می کنیم و در آن زمان با توجه به تمام کمبودهایی که وجود داشت برای بچه ای مثل سجاد خیلی سخت و برای ما سخت تر بود تا ایشان را به مدرسه بفرستیم .

وی ادامه داد: سجاد چون نمی توانست در روستا درس بخواند اورا با سختی های فراوان هر روز با مینی بوس به شهر برای درس خواندن می فرستادیم .و بعضی روزها چون مینی بوس مسافت زیادی را تا روستای طی می کرد باید ساعتها در سرمای شدید منطقه کنار جاده خاکی منتظر سرویس می ماندیم تا سجاد به مدرسه برود و گاهی این ساعت سجاد را سخت خسته  و عصبانی می کرد و من باید به او آرامش می دادم.

photo_2017-09-12_05-38-26

مادر می گفت: سجاد در خانه خیلی شیطنت داشت ولی در مدرسه برعکس  خیلی آرام  و بی سر و صدا و همه از او راضی بودند.دویدن را از یک مسابقه در زنگ ورزش مدرسه آغاز کرد و توانست در این مسابقه مقام اول را بیاورد  بعد از مدتی همین مسابقه در سطح شهر برگزار شد که باز هم سجاد نفر اول و در نهایت مسابقه در استان و سجاد نفر اول استان شد و این لطف خداوند بود که نصیب سجاد من شد.

مادر با تمامارامشی که داشت می گفت: در سال ۸۳  سجادم در یک مسابقه کشوری دعوت شد که از آن زمان به طور حرفه ای این ورزش را دنبال کرد و با تمرینات مستمر در هفته سه روز در باشگاه یادگار امام در گلسار رشت حضور پیدا می کرد و او هر مسابقه ای که می رفت مقام می آورد و مورد تشویق ما قرار می گرفت و شاید پشتکار و حمایتهای ما هر چند ناچیز توانست امید را در دل سجاد زنده نگه دارد.

ادامه داد: سجاد در کودکی خیلی حسرت حرف زدن کودکان هم سن خود را می خورد و من به عنوان یک مادر این را به خوبی درک می کردم و گاهی با عصبانیت به من می فهماند که چرا نمی تواند حرف بزند  و این ناشنوایی او را خیلی عذاب می داد و عذابی که من می کشیدم دها برابر بیشتر بود اما حضور در عرصه ورزش سجاد را از انزوا خارج کرد.سجاد قهرمان من قهرمانانه با این معلولیت کنارآمد و پذیرفت که یک ناشنواست و این لطف خدا بود که سجاد در ورزش حرفی برای گفتن داشته باشد.

مادر مهمترین دغدغه سجاد را نبود زمینی با پیست دو و میدانی در شهر فومن می داند و گفت: سجاد مدام از نبود امکانات درشهر  فومن گله مند است .تخته استارت نقش مهمی در تمرینات سجاد دارد  ولی سجاد هرگز این امکانات را نداشته و با کمترین امکانات تمرین کرده است.

وی از تمرینات سجاد در مسیر جاده قلعه رودخان و زمین فوتبال روستا های همجوار خبر داد و گفت:  امیدوارم که مسئولان به فکر امثال سجاد باشند و آنها را از داشتن امکانات عادی محروم نکنند.

مادر در ادامه ی گفتگو به همسر سجاد و عروس خود اشاره می کند و می گوید: سجاد با دختری مثل خودش ناشنوا ازدواج کرده و این نیز برای ما برکتی خدادادی است چون سجاد در کنار همسرش  خیلی خوشحالتر است.اما از اینکه شغلی ندارد تا درآمد کسب  کند و هزینه های زندگی اش را تامین نماید بسیار نگران است و من از نگاه سجاد همه چیز را می فهمم .

در پایان این جشن بومی و محلی که با قربانی گوسفند برای سلامتی این قهرمان  در زیر پایش بود با شیرینی از حاضران و اهالی منطقه پذیرایی شد و هدایا و لوح تقدیری از طرف قنبرزاده مسئول هیئت ورزشهای بومی و محلی و رییس شورای ورزشی روستای حیدرالات و رئیس اداره تعاون  کار رفاء  اجتماعی تقدیم قهرمان ورزشی شد.

photo_2017-09-12_05-39-21

تهیه و تنظیم؛ زلیخا صفری راسته کناری