اختصاصی/صفیر گیلان؛سردار سید  نورالدین در جمع نمازگزاران شهرستان فومن در مصلای نماز جمعه ضمن  آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان برای همگان گفت:به عنوان یک سرباز کوچک سالگرد آزادی خرمشهر ،سالگرد اراده یک ملت را تبریک می گویم. خرمشهر تا قبل جنگ تحمیلی سه بار در تاریخ  مورد حمله و تحت تصرف […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛سردار سید  نورالدین در جمع نمازگزاران شهرستان فومن در مصلای نماز جمعه ضمن  آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان برای همگان گفت:به عنوان یک سرباز کوچک سالگرد آزادی خرمشهر ،سالگرد اراده یک ملت را تبریک می گویم.

خرمشهر تا قبل جنگ تحمیلی سه بار در تاریخ  مورد حمله و تحت تصرف و اشغال گردیده که  در تمام این حملات و اشغال نقش انگلیس برجسته تر بوده است.

آزاده دوران دفاع مقدس  گفت:وقتی صدام در ۳۱ شهریور سال ۵۹ به بهانه بازگرداندن اروند رود حمله علیه ایران را آغاز کرد و  مردم ناخوداگاه و کشور بدون امادگی توپ و تانگ را چشیدند در واقع هدف اشغال خرمشهر بود.

سید نورالدین نعمتی با بیان اینکه رییس جمهور وقت آن زمان بدترین ضربه را به مردم خرمشهر زد و مردم بدون امکانات و سپاه و نیروی نظامی بدون مهمات  وارد جنگ و مظلومیت مردم  خرمشهر در جنگ ۳۴ روزه سرانجام  منجر به  آزادی خرمشهر شد.

فرمانده اسبق سپاه ناحیه انزلی بیان داشت: جنایاتی که دشمن بعثی نسبت به خرمشهر انجام داد خارج از تصور است حتی به افراد کهنسال رحم نکردند پیرمرد را جلوی همسرش آتش زدند و شوهرش را در آب غرق کردند.

وی افزود: نگاه به تاریخ و خرمشهر که بندر مهم ما بود و بنی صدر رئیس جمهوری که هیچ کمکی نکرد و مرور بر این جنگ ۳۴ روزه نیاز امروز جوامع و احاد مردم و جوانان است.

آزاده دوران جنگ تحمیلی با اشاره به اینکه پس از عملیات فتح المبین ؛ عملیات بیت المقدس در چهار مرحله ایران توانست خرمشهر را آزاد نمایند افزود:برخی با انتقاد از اینکه چرا بعد از ازادی خرمشهر ،ایران اتش بس را قبول نکرد باید عنوان کرد که اگر آتش بس را  می پذیرفتیم باید برخی از شهرهای ما دست دشمن باقی میماند از جمله  نفت شهر و ..

سید نوالدین نعمتی با بیان اینکه در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شده و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند گفت:در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید ۳۰٬۰۰۰ نفر از رزمندگان ایرانی کشته و زخمی (۴٬۴۶۰ شهید سپاه و ۱٬۰۸۶ شهید ارتش و ۲۴ هزار مجروح) شدند.

وی تصریح کرد؛اسارت رزمندگان در آتش بس نتیجه بی تدبیریها بود زیرا هر جا مقاومت کردیم پیروز بودیم و هر جا مقابل دشمن  ضعف نشان داده و مقاومت نکردیم سواری دادیم.
سید نور الدین نعمتی  به دست یابی و توان نیروی دفاعی کشور به  موشک شهاب اشاره و گفت بچه هایی این  موشکی بی نظیر  را در دنیا ساختند که در دوران جنگ ایران و عراق با مین و توپ و گلوله و … جنگ کرده بودند.
عضور شورای شهر فومن تاکید کرد؛امروز ایران ایران ۱۵۰ سال پیش نیست زیرا در تاریخ اگر وسعت ایران را با وسعت امروز مقایسه کنیم خواهیم دید که این کشور همیشه مورد تهاجم و اشغال بوده است و چه مقدار از خاک ما توسط دشمنان تصرف شده است.
ایشان با بیان اینکه ما رهبری انقلابی و فرزانه را داریم گفت:به  تاریخ جنگ در دنیا بنگرید و ببینید در کجا جوان ۲۰ ساله فرمانده بود.

سید نوالدین نعمتی اظهار کرد ؛امروز حزب الله لبنان ،رزمندگان سوریه ،بحرین و ….گوش به فرمان حضت ایت الله خامنه ای هستندو این یعنی نفوذ تفکر  و اندیشه انقلابی  رهبر در جهان اسلام است و این عامل حراس دشمنان است.
سردار سید نوالدین نعمتی شادی مردم ایران را در آزادی خرمشهر و بعد از هشت سال دفاع مقدس  مرهون  و مدیون مقاومت،ایثار،گذشت،رشادت و شهادت سربازان ،رزمندگان،جانبازان و ایثارگران خواند و گفت:  اگر رهبر دستور بدهد ما باز هم همان سربازان فداکار را داریم.

پی نوشت؛آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهیعلی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت.

تنظیم//زلیخا صفری