به گزارش صفیر گیلان؛جلسه شورای اداری شهرستان شفت با محوریت تامین آب کشاورزی با حضور مدیرعامل آب منطقه ای  گیلان و رییس جهاد کشاورزی استان  و مسئولان در سالن اجتماعات میرزای شفتی فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد. مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در این جلسه با اشاره  به اینکه شهرستان شفت قطب کشاورزی گیلان است […]

به گزارش صفیر گیلان؛جلسه شورای اداری شهرستان شفت با محوریت تامین آب کشاورزی با حضور مدیرعامل آب منطقه ای  گیلان و رییس جهاد کشاورزی استان  و مسئولان در سالن اجتماعات میرزای شفتی فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد.

photo_2018-02-26_05-07-05

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در این جلسه با اشاره  به اینکه شهرستان شفت قطب کشاورزی گیلان است گفت:  اقدامات خوبی در حوزه آب در شهرستان شفت طی ماه های آینده صورت خواهد گرفت.

لطفی شهرستان شفت را   دارای موقعیت استراتژی در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری خواند و گفت: برای توسعه این شهرستان ما در حوزه آب منطقه ای نگاه ویژه به بهبود آب کشاورزی و واگذاری برخی مجاری آبی به مردم برای تولید  و ایجاد اشتغال و بهسازی سر دهنه ها و …. را داشتیم.

مدیر عامل آب منطقه ای از اختصاص ۸۶۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح های آب منطقه ای خبر داد و افزود: ما از اعتبارات سال جاری ۶ میلیارد تومان برای شهرستان شفت در حوزه ساماندهی سر دهنه های حساس  و رودخانه ها و سدها تا قبل از فصل آغاز آبیاری اختصاص دادیم تا این کار تکمیل وبه اتمام رسد.

کاظم لطفی از مهمترین موضوعات در این شهرستان را از نگاه آب منطقه ای سد لاسک خواند و گفت: با هماهنگی های فرماندار و نماینده تا دو ماه آینده ساخت بزرگترین سد استان در شهرستان شفت اغاز می شود .

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ سد بزرگ و کوتاه در سطح استان گیلان در حال اجرا است، اظهار کرد: در این پروژه سد لاسک به دلیل مشکلات زیست محیطی تا امروز نتو انستیم کار را شروع کنیم که با رفع این مشکل به زودی استارت کار با حضور مسئولان کشوری در لاسک شفت زده می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان احداث سد بر روی رودخانه هایی که عمده حوزه آنها در استان گیلان است را از اولویت های این دستگاه عنوان و یادآورشد: انتظار می رود که با این اقدام بتوانیم چهار و نیم میلیارد متر مکعبی آبی  را که به دریا وارد می شود مدیریت کنیم.

ایشان از احداث سد در شهرهای آستارا، فومن، شفت، صومعه سرا، رشت، تالش، لنگرود، آستانه اشرفیه و رودسر اشاره و تاکید کرد: سد لاسک شهرستان شفت نیز جزء پروژه های کد دار بوده و تنها به دلیل مسائل محیط زیستی تاکنون اجرایی نشده است.

 کاظم لطفی از آغاز نهضت سد سازی در سال ۹۵ در این استان خبر داد و گفت: با حفظ مسائل زیست محیطی این کار را شروع کردیم.

مدیر عامل آب منطقه ای با اشاره به اینکه سد لاسک از پروژه های عمرانی بزرگ در استان گیلان در حوزه سازه ای است گفت: این سد به اشتغال و اقتصاد شهرستان کمک می کند

 ایشان تاکید کرد؛ پروژه سد لاسک تامین کننده مالی دارد و به اعتبارات دولتی وابسته نیست و با  بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه که می تواند تامین منابع آبی شهرستان و برخی شهرهای هم جوار نیز باشد.

 مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در حوزه بهره برداری از آب بندانها با توجه به اینکه اولویت با فرمانداری شهرستان است گفت: در آب بندانهای شهرستان  بحث بهره برداری با مردم منطقه در زمینه پرورش ماهی و گردشگری  و توریست و … است و اب منطقه ای نیزدر حوزه گردشگری برنامه هایی دارد..

 مدیر عامل آب منطقه ای از کمبود آبی در سال جاری بر اساس امارها خبر داد و گفت:در حال حاضر ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود جمع آوری شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم.

وی با اشاره به زمان رهاسازی آب پشت سد سفیدرود، تصریح کرد: این اقدام در پایان اردبیهشت ماه صورت گرفته و تا آن زمان نیز کشاورزان باید مدیریت آب را  برای فعالیت های کشاورزی از منابع آبی انجام دهند تا شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشیم../زلیخا صفری