مدیرکل دامپزشکی گیلان از اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی با مشارکت نیروهای سازمان بسیج سازندگی از ۳ آذرماه سال جاری خبر داد.

سهراب عاقبتی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی اظهار کرد: نیوکاسل بیماری مسری و ویروسی است.

وی با بیان اینکه نیوکاسل با مرگ قطعی در طیف وسیعی از گونه‌های پرندگان موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای طیور و روستاییان می‌شود، افزود: واکسیناسیون یکی از راه‌های پیشگیری بیماری نیوکاسل است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل را با مشارکت نیروهای سازمان بسیج سازندگی عنوان کرد و ادامه داد: این طرح ملی از سوم آذرماه جاری در یک‌هزار و ۳۲۵ روستای گیلان همزمان با ۱۲ استان کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با بیماری نیوکاسل واکسیناسیون طیور بومی موثرترین راه پیشگیری است، خاطرنشان کرد: در این بیماری خطر انتقال ویروس توسط لاشه کشتاری وجود دارد.

عاقبتی ویروس نیوکاسل را نسبت به گرما فوق‌العاده حساس خواند و تصریح کرد: ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده منشأ ویروس بوده و این ویروس به خوبی در جنین تخم مرغ رشد می‌کند و تکثیر می‌شود.

وی از دست دادن اشتها، ناراحتی گیجی و خواب آلودگی، خروج ترشحات از بینی، اسهال، صدای ناله، تورم سر و گردن، خس خس و … را از علائم بیماری نیوکاسل در طیور بومی عنوان کرد.

به گزارش فارس، نیوکاسل در طیور بومی موجب تشنج، فلجی، حرکت به دور خود، آویزان شدن پاهای طیور روی زمین و در نهایت مرگ آنها می‌شود.