صفیر گیلان؛یکی از مانا ترین یادگار حضرت ختمی مرتبت ، نبی گرام محمد ابن عبداله (ص) ، سنت ماندگار وقف است که از آن تحت عنوان صدقه جاریه نام می‌برند و واقف را عملا ایثارگروازخودگذشته مالی معرفی میکنند ومیشناسند ؛ اکنون که به ایام ارتحال جانسوز آخرین سفیر الهی وسبط اکبرش نزدیک میشویم ، شایسته […]

صفیر گیلان؛یکی از مانا ترین یادگار حضرت ختمی مرتبت ، نبی گرام محمد ابن عبداله (ص) ، سنت ماندگار وقف است که از آن تحت عنوان صدقه جاریه نام می‌برند و واقف را عملا ایثارگروازخودگذشته مالی معرفی میکنند ومیشناسند ؛ اکنون که به ایام ارتحال جانسوز آخرین سفیر الهی وسبط اکبرش نزدیک میشویم ، شایسته است به بخشی از رفتار حضرتش بپردازیم که پسندیده ترین سند و ملاک عملی برای اما مرحومه می‌باشد ۰
دوره رسالت پیامبر رحمت به شهادت تواریخ مصادف بود با اوج جهالت وضلالت ، گمراهی و خودباختگی ، تجاهل و تجاسروتجاوز !!!
فلذا حدوث بعثت وابلاغ فراگیری رسالت نهانی به ظهوری مشهودوآشکار که خود مصدق ترین دلیل محدود کردن اعراب وقبایل بیابانگردوراهزن است ، اتفاق می افتاد ، اما نکته ظریف وزیبای کار در این میان مدیریت مقبول این رسالت است که جای تقدیر دارد ۰
تحقیق وکنکاش در دوره رسالت نبی مکرم اسلام بگواهی مورخین عمید وعنید ، گویای منش بی تنش و حرکت فرهنگی پیامبرو تعریف جایگاه انسانی حضرتش در رخدادهای اجتماعی آن روز هاست ۰
تاجائی که شعاع مهرورأفت قدرت نفوذ داشت ، هرگز از تنبیه وتحقیربهره نگرفت !
توفیرغنی وفقیر را در انجام امور الهی برنمی‌آید تافت ، نگاهش نافذ امایکسان – بصیر و واسع وفراگیر بود !
اشرافیت واعیانیت و تجمل گرائی رابه سلسله تحدید حدود شرع مقدس کشیدو رام مرام وحدانی کرد !
عرب خودباخته راباهدایت حقه به خودیافته وسران قبایل افسارگسیخته رابه رشته خود بافته ،گرفته وابسته خویش کردودامنه رعایت عدالت و بندگی ازخدای متعال را بصورت عملی و رفتاری ، وسعت بخشید ۰
باحفر چاه وقنوات در آنان عشق بزندگی در قاب بندگی خدا ورعایت حقوق همدیگر را متجلی کرد وزمینهای بایرشان را دایروباغات نخیلات را برای استمرار حیات توسعه داد !!
روش معیشت را ترسیم و تبین فرمود و تلاش راضامن معاش مقرر داشت و تعلیم و تعلم را برتحمیل وتأکیدات ، برتری بخشید و با محدود و محصور کردن جهل و کید و خودکامگی ، شرافت انسانی متعالی کرد ، شخصیت آدمهارادر گرو تقواوپایبندی به اصول حقه ربانی تعریف کردتاتوانست جامعه آنروز را از تجاهل وخودسری رهائی بخشد ؛
وپس آنگاه آنان را به اتحاد و اتفاق و انفاق دعوت کرد ، گذشت را در آنان نهادینه کرد ، خویشتن داری را بنمایش نهادو بخشش و کرامت را لباس عمل پوشانید تا توانست قوانین الهی را یکی پس از دیگری ، کرسی نشین کند و بقبولاند که باید آدمیت جایگزین بربریت وتوحش گردد!!
یکی دیگر از شاهکارهای حضرت ختمی مرتبت در ایفای رسالت که از جذابیت و زیبائی خاصی برخوردار شد و همیشه تاریخ ماندگار خواهد ماند و به سنت نبوی مشهور است بحث احیای ( وقف ) است که دامنه ای وسیع دارد وازصدراسلام تاکنون همین باب اسباب ثواب بوده و هست ودرصورت حراست صحیح از حریمش می‌تواند منشأ خیروصواب عدیده گردد ۰
اما دریغ وصد اندوه که امروز از مظلوم ترین امور است و ابتلایش را به بلای بی درمان سؤ مدیریت ها چه باید کرد با خداست!!!!
اگر در نظام خودرنگ جمهوری اسلام نبودیم تحمل دیدن این تغافل و تجاهل و آن تجاوز و تجاسر خیلی مهم نبود !!!
تأمل اینجا دارد که در حیطه حکومت اسلام عزیز و اوج عزت احکام مقدس شرع ، به ارکان واصول وقف تعدی وتعرض میشود و تذکرات مداوم هم ره بجائی نمی برد !!
تولیت ها نادیده گرفته می‌شود ، نیات واقفین به هیچ انگاشته میشود ، تحریف و تفسیر به رأی و دست اندازی مخرب وعمدی به حدود و قصور وقف میگردد ، مسؤلین مستقیم و ناظر موقوفات در شهرستان با تجاهل و تغافل شبه عمد ، اززیربارمسؤلیت شانه خالی میکنند !
از واقعیات امر ، مسؤلین بالا دستی را خبردار نمیکنند ، درپی شناسائی موقوفات هم که نیستند و در بسیاری مواقع موقوفات مظلوم در سایه سکوت مسؤلین مرتبط ، دچار تغییر و تبدیل هم شده و میشود!!!
برابر اقوال معمرین و مطلعین هم اکنون در حواشی فومنات اراضی گسترده از موقوفات وجود دارد که شاید هنوز شناسائی هم نشده ۰
بسیاری از زمینهای منطقه لولمان و گسکرات و ماسوله۰۰۰۰۰۰۰ موقوفه هستند که اگر به دفاتر توضیح اداره ثبت اسناد مراجعه شود حتما بازیافت خواهد شد ،
اما چه کنیم که در فکرش نیستند و بخود زحمت تحقیق نمی‌دهند و آنجا که ما میگوئیم وفریاد می‌زنیم برعلیه ما اقامه دعوا و پیگیری قضائی میکنند !!
چه کنیم درد ها بهمین جا ختم نمی‌شود ، چراکه با پر روئی هر چه تمام‌تر مرموزانه با تأئیدات برخی از حضرات نسبت به حفظ و نگهداری مخلفین عملا به حریم موقوفات تجاوز آشکار و عیان میکنند !!
الهی به تیر غیب گرفتار شود کسیکه خلاف را می‌بیند ، تعرض را می‌بیند و نادیده می‌گیرد و دوباره تأئیدشان میکند،فردای قیامت این خائنین چه خواهند گفت ؟!!
با آنکه احراز تخلف مسلم گردیده ، با آنکه تجاوز مشهود و معلوم است ، پنهانکاری میکنند و حقوق دیگران را پایمال چندروزه پست ها میکنند ، الهی بلاگیر دست غیب شوند !
با کمک‌های مالی و اداری به موقوفه داران وقف ناشناس و ابن الویت وفرصت طلب که زیر قبای ریا پنهان شده اند وخلاف م خطایشان اظهرمن الشمس است ، دوباره میدان میدهند تا آشکارا با بی پروائی بحدود وقف بتازد !!!
آقای متشرع ، آقای معتمد خود فروخته به ولله فردای قیامت یقه ات را خواهم گرفت ، تو با درک تخلف عدیده خلاف ، تائید مجدد می‌کنی ؟
درکجای شرع مقدس سراغ دارید به مجرم مسلم و محض لوحه تقدیر دهند وبانیان تعرض به حدود الله و به مال غیر مجال ادامه فعالیت پیدا کنند ؟
تجاوز به حدود وقف و سکوت ذلت بار مسؤل مستقیم مصداق غیر قابل انکارتعرض به خون شهداست ۰
دهن کجی به قوانین نظام است ، اشاعه فساد و در نهایت تخریب بنیان اعتقادات مردم خدا جوست ، ببازی گرفتن احکام مقدسه شرع مبین است !!
کجا می‌رویم ؟ چه میکنیم ؟ فقط پول ٬ فقط پست !!!
چگونه یک رئیس و سرپرست اداره که مسؤلیت مستقیم دارد بخود اجازه میدهد از یک خلاف مهم عینی و تجاوز عملی به نیات واقفین چشم پوشی میکند مخاطبان را با سکوتش حمایت میکند ؟!
ای ریشخند عامدانه به احکام و قوانین شرع مقدس ونظام نیست ؟
اگر نیست پس چیست ؟!!
توصیه بر توسعه تجاوز کردن را چه بنامیم ؟
چرا آقایان متشرعین با چنین قضایا که سر فصل تخلفات است برخورد نمی‌کنند و هنگامی‌که ما عریان میگوئیم آشفته خاطر میشوند۰
چرا در انتصاب اعضاء امناء دقت نمی شود و بدون شناسائی دقیق و تحصیل بنیه تعهدات اخلاقی و پایبندی باصول شرعی ، اقدام بتآئید میکنند ؟ تاکی باید گرفتار ملاحظات سیاسی و سببی باشیم ؟!
ماندگاری افراد غیرمطلع خطاکار بعنوان هیئت امناء و تأئیدکردن پی در پی آنها عملا زیرپانهادن وقف و احکام شرعیه است !!
آقای رئیس اداره اوقاف ، آقای معرف ومؤید اعضاء امناء ، نادیده گرفتن نیات واقفین چگونه جائز میدانید که خاطیان را تأیید میکنید ؟!!
آیا وقت آن نرسیده که موقوفات مظلوم و گرفتار شده در چنگال مشتی افراد سست بنیان و بی بصیرت و فرومایه و بیسوادیکه اصالت وقف را نپذیرفته متوجه به نیات واقفین ندارند را از دست آنها خلاص کنیم تا موجبات ترغیب مردم به اعطای وقف فراهم گردد ؟
جناب آقای مدیر کل اوقاف ، آیا از حجم گسترده تخلفات اوقافی دراین شهرخبر دارید یا خیر ؟
این یک ادعای ساده نیست بلکه اثبات می‌کنم ! البته اگر اذن حضور دهید ٬ تا ببینم چه میکنید۰
النهایه آنچه سبب دغدغه خاطر نگارنده وخیلی هاست، آثارتعدی و تجاوز به سنت نبویست و پایمال کردن واقعیات وقف است که باعث اعراض مسلمین از این سنت خسته خواهد شد ۰
پسندیده است به یک موضوع که ممکن است برای بعضی از مخاطبین محترم جای سؤال باشد به اختصار اشاره کنم وآن اینکه چرا هراز گاهی این حقیر بدین مطلب می پردازم ؟
در پاسخ باید عرض کنم که هیچ نیت خاصی نداشته و ندارم و هیچگاه بدنبال تنش و تهیج دیگران نیستم و همواره تابع قانونم وبا قرق شکنی ها در نبرد هستم ۰
چرا که آسیب های این چنینی ، اساس نظام در جامعه مسلمین به زیر سؤال می برد ، فلذا از باب آمرا به معروف بر خود فرض میدانم تا با تکرار کتابت موضوع وقف ، جایگاهش را ارجمند دارم ،
هرچند این فراز خوش آیند بعضی خلاف پسند ها نباشد !
واین دلیل نمی‌شود که برتخلفات چشم پوشانیم ،
البته ناگفته نماندبعضی هااز سر دلسوزی میفرمایند چرا با چنین نوشته ها اعصاب خودتان را خراب میکنید ؟ مگر این شهر متولی و حاکم ندارد؟
مگر تنها دینداراین شهر شمائید ؟
مگر سرتان درد میکند؟!
اینهمه گفتیدچه شد ؟ اصلا کسی حرفتان را شنید ؟
اگر شنیدند چرا اتفاقی نیفتاد؟ چرا متخلفین را کنار نزدند؟
چرا مسؤل اوقاف شهرستان توبیخ نشد ؟
چرا پس از مدتی دو بار همان آش است و همان کاسه ؟
و هزاران چرای دیگر را از من پرسیده اند که باید بگویم :
نه تنها دیندار شهر هستم ونه بیکار پنه سرم درد میکند بلکه تنها بحکم ایفای وظیفه دنبال این کار را گرفته ام وگرنه میدانم در این شهر بازارش را خراب کردند و هویت تاریخی آن را نا دیده گرفتند و سیستم آب وفاضلابش بهم ریخته وعملا تخریب محیط زیست را نشانه رفته یاباغات چای و زراعت وکشاورزی وصنایع دستی و ابریشم ما رفته رفته آب میرود و وضعی اسفبار دارند و اعتیاد وطلاق وربای ویرانگر هریک بلائی لا علاج برای شهر شده واخلاقیات موجب آزردگی ست وجوانان سرخورده و افسرده شده اند بعلت بیکاری و بازی ها سیاسی خسته کننده و مخل سازندگی گردیده و بخل نا بخردانه بعضی ها مانع ورود و حضور سرمایه گذاران گردیده و آزار دهنده است ، ولی بنادارم کاری را دنبال کرده و به سر انجام مقصود و مطلوب رسانم و سپس بلطف خدای رحمان و رحیم ، موضوعی دیگر را شروع کنم ، والا نه بدنبال پست و مقام هستم نه بدنبال جاه و جلال ، نه در اندیشه مال و منال ؛
چون در تمام ایام زندگی با قانون مدار و قانون پناه بوده ام واین را اثبات کرده ام و می‌توانم بگویم دوستی های چندین ساله را بخاطر قانون شکنی ها و قانون گریزی ها ، فروریخته ام و رهایشان کرده ام !!
یکی از اصلی ترین عوامل جدائیم از آنان ، حساب گریزشان بود ، هنوز هم حاضر به حساب رسی نیستند که اگر بودند و حساب وکتابشان مشکل نداشت ، پایشان را هم در حضور مردم می بوسم حرانه بخاک پایشان می رفتم ، اما چه باید کرد واقعیات را کتمان میکنند و قدرت مقابله رو در رو را ندارند!!!!
به حاشیه رفتیم و برای آنکه به اصل موضوع بر گردیم برسم یادگار و به امید تأثیر اثر گذار ابیاتی را که در ارتباط با موضوع مطروحه وقف سروده ام ، تقدیم اهل دل مینمایم تا شاید بخواست خدا به نظرات مجموع فقها و علماء بویژه نظر صریح و آشکار ولی امر مسلمین در باب اجرای نیات واقفین و قابل تغییر و تبدیل نبودن ووقف احترام گذاشته و یکبار برای همیشه علاج کار کنند و به حریم وقف جسارت نکنند!!
انشاء الله

ایکه بر موقوفه ها هستی سوار

واقف و موقوفه از تو داغدار

بسکه مجروح است این خیر غریب

دل بریده از همه ایل و تبار

می‌خوری ازسفره آن روز و شب

می زنی بر پیکرش دائم شرار

بارها گفتم ز حال معسرش

ناشنیدی ناله ام را بی بخار

اسب جهل خویش را زین کرده ای

تا بتازی بر یمین و بر یسار

بی‌خیال واقف و نیات او

ترک تازی می‌کنی دیوانه وار

ای مدیر غافل از شرع و اصول

شد حریم وقف از تو تار و مار

از نبی دارم کلامی دلنشین

وقف حبس است و بقایش ماندگار

نیت واقف اگر زائل شود

دیگرش هر گز نماند اعتبار

یک نصیحت می‌کنم بهر خدا

آمرا ، شاید بماند یادگار

ما ل ایتام و فقیران را مخور

وقف را بگذار بهر روزگار

دور کن خود را از این آتش مدام

گر که خواهی خیر خود را استوار

قصد تحقیرت ندارم جان تو

این بود هشدار یک آموزگار

از ( بها ) بشنو مکن خودکامگی

تا بماند ، تاج وتختت بر قرار

ایام شهادت حضرت ختمی مرتبت (ص) وسبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی (ع) ، تسلیت باد

فومن —- محمد ابراهیم عامر