اختصاصی صفیر گیلان،زلیخا صفری/احمد قدیمی با اشاره به اینکه چنارهای فومن نمادی از تفکر و سنبل فرهنگی مردم شهر است  و  فومن در ذهن گردشگران صرف وجود چنارها می ماند گفت: تخریب کنندگان محیط زیست را با همکاری محیط زیست شهرستان  به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد. به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛ ظهر امروزجلسه  تونل […]

اختصاصی صفیر گیلان،زلیخا صفری/احمد قدیمی با اشاره به اینکه چنارهای فومن نمادی از تفکر و سنبل فرهنگی مردم شهر است  و  فومن در ذهن گردشگران صرف وجود چنارها می ماند گفت: تخریب کنندگان محیط زیست را با همکاری محیط زیست شهرستان  به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛ ظهر امروزجلسه  تونل سبز فومن مسائل و مشکلات آن  با حضور بخشدار مرکزی فومن و افشین پور علی مسئول فضای  سبز شهرداری فومن و سعدی رئیس محیط زیست شهرستان وشفقی رئیس راه و شهرسازی  ودهیار و شورای اسلامی سند بالا و پایین و خبرنگاران دوستدار تونل سبز فومن در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

photo_2017-09-03_06-38-48 photo_2017-09-03_06-38-52

بخشدار مرکزی فومن با اشاره به اینکه اگر درختان چنار در شفت و رشت و دیگر نقاط افت بگیرد کسی چنین فریاد نمی زند اظهار کرد:چنارهای فومن به فریادها زنده است و چنارهای فومن این نماد اجتماعی و شناسنامه شهرستان است و  نباید به هر عللی از بین برود .

  احمد قدیمی بخشدار مرکزی فومن در این جلسه   با اشاره به اینکه برخی از شهروندان در نگه داری این موهبت الهی همکاری نکرده و موجب مرگ آن می شوند، گفت: کسانی که از بی تفاوتی انتقاد می کردند اکنون باید خودشان به داخل گود بیایند و بدانند که مسئولان بیدارند و امروز این مردم هستند که درخوابند زیرا مردمانی که پای درختان چنار آتش روشن می کنند و زباله پای درختان می ریزند  و گازوئیل پاشی میکنند  بدانند که هیچ مسئولی این کارها را نکرده و امروز مردم شهر مردمان حاشیه درختان چنار این درختان را ایستاده می کشند.

قدیمی  با بیان اینکه مسئولین به تنهایی و بدون احساس مسئولیت مردم نمی توانند خدماتی در نگه داری محیط زیست ارایه کنند، خاطرنشان کرد: همه آحاد جامعه باید ضربه زدن به محیط زیست را اقدام زشت و ناپسند بشمارند.

ایشان تصریح کرد؛شاید مسافرانی که به شهر فومن ورود می کنند بگویند این شهر مسئولی ندارد که به فریاد درختان چنار برسد ولی من به عنوان مسئول کوچک در این شهر می کویم مسئولان برنامه های تدوین شده برای نجات درختان دارند ولی مشارکت مردمی باید چاشنی آن شود.

وی خبرنگاران  را یکی از ارکان اصلی کمیته نگه داری ،تونل سبز فومن   خواند و گفت: خبرنگاران می توانند از کارهای ناپسند مثل ریختن زباله توسط شهروندان گزارش تهیه و به انها یاد اور شوند که ریختن زباله یعنی مرگ چنارها.

بخشدار مرکزی فومن با اشاره به اینکه به  مغازه داران مسیر فومن به رشت برای جلوگیری از تخریب درختان چنار تذکرات لازم را داده ایم یادآور شد؛  تخریب کنندگان محیط زیست را با همکاری محیط زیست شهرستان  به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.ا

قدیمی با تصریح براینکه مردم روستاهای سند، گل افزان و گیگاسر برای احیا  تونل سبز فومن همراه مسئولین شده اند، خاطرنشان کرد: بودجه ثابت سالانه برای احیا و حفظ تونل سبز فومن در نظر گرفته خواهد شد.

بخشدار مرکزی  از اجرایی شدن برنامه تدوین شده برای حفظ درختان چنار از جمله آب پاشی منظم،ایجاد حوزچه برای ذخیره اب ،جمع کردن زباله،شاخه زنی ،خاک ریزی پای درختان،کود دهی،دادن کیسه زباله به مغازه داران و کاسبان مسیر،تعیین ضابتان محیط زیست از دهیاران محل،بودجه ثابت سالانه برای اجرایی شدن برنامه های تدوین شده و کاشت درختان چنار به طول چند متر و بسیاری برنامه های دیگر خبرداد.

دپوی زباله توان زندگی کردن را از چنارهای فومن گرفت


اسداله سعدی نیز در این جلسه  با بیان اینکه درختان چنار دارای بافت سلولوزی هستند، گفت: باید با کارشناسی از درختان چنار فومن مراقبت کنیم.
رئیس محیط زیست فومن با تصریح براینکه درختان چنار فومن برای فومن یک موجود زنده است گفت: امروز چنارها بیمارند و باید در اتاقهای ریکاوری اورده شوند تا در مورد آنها تصمیم گیری شود که قابل برگشت هستند یا می میرند.

سعدی با اشاره به اینکه باید بدانیم که گلوگاه خفگی درختان چنار کجاست افزود:مهمترین اسیبی که به درختان چنار وارد شد از ساخت لاین و خاکریزی فشرده و جاده سازی و … بود که تارهای کشنده آب از بین رفت و ما امروز باید بافت درختان را بسازیم.

وی آب پاشی درختان را زیاد اثر بخش ندانست و گفت: اب دهی پای درخت به شدت درخت را پوسیده می کند و باید آبپاشی از شعاع مورد نظر باشد..

ایشان با اشاره به اینکه دپوی زباله درختان را به سمت مرگ می برد گفت:امروز چنارهای شهر فومن توان زندگی کردن ندارند.
وی با اشاره به اینکه دی اکسید حاصل از انباشت زباله های پلاستیکی خطرات زیادی را برای درختان تونل سبز فومن فراهم کرده است، ادامه داد: اقدامات بیولوژیکی را باید برای حفظ چناران انجام داد.

سعدی با یادآوری اینکه باید برای سم پاشی از سمومی باید استفاده کنیم که برای انسان و محیط زیست سو اثر نداشته باشد، گفت: حفظ تونل سبز فومن، حفظ محیط زیست فومن است.

  احیای دوباره یک اکوسیستم نابود شده بر اثر عوامل مختلف نیازمند صرف هزینه، نیروی انسانی و زمان طولانی مدت است

افشین پور علی مسئول فضای سبز شهرداری فومن   با بیان اینکه احیای دوباره یک اکوسیستم نابود شده بر اثر عوامل مختلف انسانی و محیطی نیازمند صرف هزینه، نیروی انسانی و زمان طولانی مدت است، گفت: متاسفانه مردم ما هنوز اعتقادی به از بین رفتن چنارهای سبز تونل فومن توسط ناملایماتی که به درختان وارد می شود  ندارند.

ایشان با اشاره به اینکه نجات درختان چنار فومن یک همت جمعی نیاز دارد افزود:کار جزیره ای موفقیت نمی اورد.

وی تصریح کرد؛چنار درخت جنگلی است و نباید انتظار داشته باشیم با وجود تنش های جاده ای این درختان دچار اسیب و ضربه  نشوند و هرگز نمیرند و همیشه بمانند.

پورعلی حفظ چنارها را به شناخت کامل از آنها و شناخت اسیبها دانست و گفت: مهمترین عوامل نابودی چنارها شامل کرم برگ خوار(اشجار)،از بین بردن تنش های که به درختان اسیب می زند ،جاده سازی،پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی،پسماندها و زباله ،سرعت ماشینها،نمک پاشی مسیر راه در زمستان که به درخت اسیب می زند،  و دیگر اسیبها که باید به همراه یک تیم علمی کارشناسی شود.

مسئول فضای سبز شهرداری فومن امروز احیاه را سر فصل برنامه ها قرار داد و گفت:برای کاشت درختان چنار جوان دقت کنیم که از چه نوعی باشند.

در جلسه امروز که خبرنگاران هم نظرات خود را مطرح نمودندمصوب شد تا برای احیاء چنارها برای سال اینده برنامه ها اماده و اجرایی شوند از جمله اجاره ماشین برای  حمل زباله در مسیر جاده ای تونل سبز فومن،کمک گرفتن از سازمانهای مردم نهاد(NGO)،همکاری ادارات،کاشت درختان جدید،زدن سرعت گیر،کنترل مکانیکی آفات و…..