به گزارش صفیر گیلان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس طی سخنانی در دفاع از عملکرد خود، اظهار داشت: اگر بنده عرایضی را در این جلسه مطرح می‌کنم به منزله این نیست که نارسایی در عملکرد ما وجود ندارد و امیدوارم با تذکرات شما و پیگیری‌های نمایندگان […]

 

به گزارش صفیر گیلان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس طی سخنانی در دفاع از عملکرد خود، اظهار داشت: اگر بنده عرایضی را در این جلسه مطرح می‌کنم به منزله این نیست که نارسایی در عملکرد ما وجود ندارد و امیدوارم با تذکرات شما و پیگیری‌های نمایندگان روز به روز ضعف‌ها و نارضایتی‌ها کاهش یابد.

وی افزود: اگر توفیقی در این حوزه بود که به شهادت آمار توفیقاتی ایجاد شده است، مرهون زحمات کشاورزان و حمایت‌های دولت و مجلس بوده است و بنده کوچکترین سهمی در آن ندارم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیاست‌های وزارت جهاد و کشاورزی براساس سیاستهای کلی نظام و قانون برنامه و سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی آمده است، حرکت می‌کند، گفت: امسال نگاه این بود که از ظرفیت‌های دیده نشده دولت علی رغم محدودیت‌ها، کمبودها، بی آبی‌ها و خشکسالی‌ها استفاده شود و معتقدیم ظرفیت بالقوه زیادی با تمام محدودیت‌ها هنوز در کشور وجود دارد.

حجتی با اشاره به بخشی از سخنان مخالفینش در این جلسه مبنی بر وضعیت کشاورزان گفت: مباحثی که دوستان اشاره کردند، برای ما آشناست و ما واقف به این مشکلات هستیم و معتقدیم با توجه به مسائل اقلیمی، نارسایی‌ها و عدم پشتیبانی‌هایی که ما نتوانستیم به خوبی انجام دهیم، این مشکلات وجود دارد و البته این تنها بخشی از مشکلات کشاورزان زحمتکش است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق، ضرورت برنامه‌ریزی برای از سفره به مزرعه را در نظر گرفت و تلاش کرد طی این دوران قانون مربوطه را به خوبی اجرایی کند.بخش تولید را به بازار گره زد و برنامه‌های متعددی را در این مسیر به اجرا گذاشت.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خوشبختانه با رفع برخی موانع تولید و توسعه صادرات، براساس آمارهای بانک مرکزی رشد شاخصهای مربوط در این حوزه به طور متناوب مثبت بوده است. به طوری که تولید کشور از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است و ۲۵ میلیون تن افزایش تولید داشتیم. علی رغم اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی طی این سال‌ها به مراتب کمتر از سال‌های پیش بوده است و واردات کشور هم در این راستا کاهش یافته بود.

حجتی اضافه کرد: طی این دوران شاهد کاهش تراز تجاری غذایی کشور از ۰.۸- میلیارد دلار به ۰.۳- میلیارد دلار بوده‌ایم. در بخش زیربنایی به احداث شبکه‌های آبرسانی، زهکشی، احداث سیستم‌های نوین آبیاری انجام گرفته است که به جرأت می‌توان گفت آنچه که در این حوزه انجام گرفته جزو افتخارات نظام است و در هیچ دوره‌ای در ارتباط با بحث مربوط به آب و خاک به این میزان که طی چند سال گذشته انجام شده، انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه طی این سالها ۷۰۰ هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است، گفت: این رقم امسال به تنهایی ۲۸۵ هکتار بوده است. در استانهای غرب و شمال غرب ۲۸۰ هزار هکتار در دست اجرا داریم که ۱۱۰ هکتار آن اجرایی شده است. در اراضی شمال کشور نیز حدود ۳۰ هزار هکتار زهکشی شده است که امیدواریم با حمایت‌هایی که انجام می‌شود این افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در توسعه ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی گفت: در این حوزه نیز اتفاقات خوبی رخ داده است، با مصوبه شورای پول و اعتبار این ماشین آلات با سود ۱۵ درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و تسهیلات خوبی در این بخش به کشاورزان داده می‌شود.

حجتی به برنامه‌های دولت در حوزه محصول گندم اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین محصولات کشور ما در بخش کشاورزی گندم است. اگر به لطف خدا و همت کشاورزان امسال گندم وارد نمی‌کنیم و توانسته ایم آن را تولید کنیم به معنی این نیست که آب بیشتری استفاده کرده‌ایم بلکه این به معنی این است که حمایتهای بسیاری انجام گرفته و ما توانسته‌ایم سطح زیر کشت را افزایش دهیم اما در حوزه آب نیز اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فکر می‌کنیم علیرغم همه محدودیت‌های بارشی امسال نیز در سال آینده نیازمند واردات نباشیم. در دو سال گذشته ۲۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و در حال حاضر بیش از ۷ میلیون تن ذخیره گندم داریم که در نوع خود بینظیر است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به میزان تولید شکر نیز گفت: در سال ۹۲ تولید ما در این محصول یک میلیون و ۱۰۰ تن بود اما امسال تولید آن به ۱ میلیون و ۹۳۰ تن رسیده است. افزایش تولید در این محصول نیز در حالی است که سطح زیر کشت نیز افزایش نیافت. یکی از سیاستهای مهم ما در تولید نیشکر گسترش کشت پاییزی این محصول است که به مراتب نسبت به کشت آن در تابستان که بیشترین تبخیر آب را دارد مصرف آب در آن به یک چهارم تابستان کاهش می یابد.

حجتی تأکید کرد: در حال حاضر ۱۵۴۰ تن شکر در کشور ذخیره شده است که آرام آرام به بازار عرضه می‌شود، معتقدیم این شرایط بسیار شرایط مطلوبی است البته ما کاری نکرده‌ایم و ظرفیت‌هایی است که خداوند به آب، خاک و آفتاب داده است و همت کشاورزان ما بر آن قرار گرفته است.

وی درباره کشت دانه های روغنی نیز گفت: ما بیشترین وابستگی را در این نوع محصول داشتیم، در سال ۹۲ ظرفیت خودکفایی ما در این بخش ۶ درصد بود که ما تلاش کردیم این سهم کاهش یابد. با اجرایی شدن طرح‌های بلند مدت حدود ۵۰۰ هزار هکتار زیر کشت کلزا قرار گرفت و در سال ۹۶ رقم زیر کشت این محصول به ۱۸۷ هزار هکتار افزایش یافت. در حالی که در سال ۹۲، ۶۰ هزار هکتار بود و امیدواریم این رقم به ۳۵۰ هزار هکتار برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های دولت در خصوص الگوی زیرکشت آب مجازی نیز گفت: ذرت یکی از محصولاتی است که بیشتر برای دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما درباره کشت این محصول به این نتیجه رسیدیم ذرت را به جای تولید در داخل و استفاده از آب و خاک از خارج تهیه کنیم و این محصول در چارچوب کشتهای فراسرزمینی انجام می شود.

حجتی همچنین به ارائه آماری در خصوص تولید شیر و فرآورده های لبنی پرداخت و گفت: امیدواریم امسال صادرات ما در این محصول به ۸۰۰ میلیون دلار برسد. چند سالی قیمت شیر افت پیدا کرده بود با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه حمایتهای خوبی از آن انجام شد و امیدواریم که این محصول را نیز در صادرات به خوبی ببینیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما در حوزه تخلف حساس هستیم و به هیچ وجه طرفدار تخلف و فساد و سوءاستفاده نیستیم، گفت: سیستم‌های حفاظتی و حراستی در وزارتخانه وجود دارد و به تخلفات رسیدگی می‌کند. بیش از ۳۲ هکتار پرونده تخلف در این خصوص رسیدگی شده است و بیش از ۳۰۰ هزار هکتار نیز در هیئت‌های قانونی در حال رسیدگی است.

وزیر جهاد کشاورزی به بحث‌هایی که از سوی مخالفان عملکرد او در حوزه انتصابات زیرمجموعه این وزارتخانه مطرح شد نیز اشاره کرد و گفت: مسئولیت پژوهشگاه راضی در اختیار یک جوان نخبه شیمیدان دانشگاه صنعتی شریف قرار گرفته است. این فرد ۱۲ سال سابقه کار دارد و پیش از این در دپارتمانی به تولید واکسن می‌پرداخته است. در دنیا نیز واکسن‌سازان از بین تحصیل کردگان در رشته‌های شیمی، دامپزشکی و پزشکی انتخاب می‌شوند که به نظر بنده انتصاب قابل دفاعی است زیرا یک نخبه ایرانی مسئولیت این مرکز را دارد.

حجتی  گفت: رئیس دامپزشکی نیز حداقل بیش از ۱۰ سال نسبت به فرد قبلی که به نظر بنده از سرمایه های کشور است جوانتر و دکترای دامپزشکی دارد. انتخاب این مجموعه به شکل غربالگری صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه ما در این وزارتخانه با مراکز تحقیقاتی دنیا ارتباطات خوبی را برقرار کرده‌ایم، گفت: با فاوا و مراکز دیگر قراردادهای مهم و بنیادینی بسته‌ایم که بخشی از موفقیت‌های خوب کشور در بخش کشاورزی محصول این ارتباط است، هرچند در تولید پنبه نسبت به ۲۵ سال پیش دچار افت شده‌ایم اما تولید آن نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید میوه نیز در کشور گفت: ما در تولید میوه دارای مزیت هستیم و نیازمند واردات نیستیم. تولید ما از متوسط جهانی نیز بیشتر است. برخی را به رغم نارضایتی بنده از خارج وارد می‌کنیم که تنها محصولات موز، انبه، نارگیل و آناناس است. اگر محصول دیگری را در بازار می بینید که به شکل وارداتی عرضه می‌شود محصول قاچاق است و ما هم پیگیر آن هستیم.

حجتی اضافه کرد: در سال گذشته و ایام عید در یک محدوده زمانی واردات رسمی پرتغال را داشتیم و آن هم برای این بود که مدیریت شب عید انجام شود زیرا در پاییز سال گذشته به دلیل سرمازدگی وحشتناک بخشی از مرکبات ما آسیب دیدند و به خاطر همین از اسفند ماه تا ۱۵ فروردین پرتغال وارد کردیم.

وی همچنین در خصوص مسائلی که درباره مصرف کود و سم کشاورزی مطرح شد، گفت: در حوزه کلان مصرف ما در بخش کود و سم کشاورزی از حد نیازی که کارشناسان فنی و مهندسی توصیه می‌کنند کمتر است اما در برخی مواقع به دلیل کم اطلاعی برخی بهره‌وران و سودجویان این مصرف بیشتر می‌شود که ما نیز نسبت به آن ناراضی هستیم و به دنبال شناسایی آنها خواهیم بود./خبرگزاری تسنیم