به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان ؛ مسوولین استان های گیلان و زنجان صبح امروز در دفتر معاون عمرانی استاندار گیلان گرد هم آمدند تا مشکلات اجرای جاده ملاسرا-شفت-زنجان را مورد بررسی قرار دهند. جاده ارتباطی ملاسرا-شفت-زنجان یکی از مطالبات مردمی در گیلان و زنجان است حجت شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان ؛ مسوولین استان های گیلان و زنجان صبح امروز در دفتر معاون عمرانی استاندار گیلان گرد هم آمدند تا مشکلات اجرای جاده ملاسرا-شفت-زنجان را مورد بررسی قرار دهند.

جاده ارتباطی ملاسرا-شفت-زنجان یکی از مطالبات مردمی در گیلان و زنجان است

حجت شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این نشست ۲ ساعته با اشاره به اینکه این جاده ارتباطی یکی از مطالبات مردمی در گیلان و زنجان است افزود: مطالعات مرحله اول جاده ملاسرا-شفت-زنجان در سال ۱۳۸۶ و در دو بخش بهسازی و نوسازی تدوین شده است.

IMG_0832

وی با اشاره به اینکه به دلیل موضوع پدافندغیرعامل نمی توانیم همیشه چشم به جاده رشت – قزوین داشته باشیم افزود : برای حفظ حقوق شهروندان باید حداقل الزامات زیست محیطی را در نظر بگیریم و مجوز راه بهینه باید از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ گردد .

شعبانپور  با بیان اینکه این پروژه ردیف ملی دارد و برای استان های گیلان و زنجان یک ضرورت و اجرای آن قطعی است افزود : مبالغ تخصیص یافته برای بهسازی و ساخت این محور باید افزایش یابد.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه جلسات مشترک مسوولین ذیربط و مدیران کل گیلان و زنجان به صورت ماهیانه برگزار و موضوعات در جلسات فصلی جمع بندی می شود تصریح کرد : راه های فرعی در حاشیه پروژه اصلی و از منابع استانی و شهرستانی قابل پیگیری و بازگشایی است.

وی افزود: یکی از دلایل توقف عملیات بهسازی محور ملاسرا-شفت اختلاف بر سر مسیر آن در سیاهمزگی بود.

محور ملاسرا-شفت-زنجان می تواند کریدور ارتباطی بین استانهای شمالی با شمال غرب کشور باشد

رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان نیز با اشاره به اینکه  نوسازی مسیر۶۰ کیلومتری سیاهمزگی گیلان  تا روستای مامالان در استان زنجان در بخش دوم این پروژه مذکور تعریف شده است  تصریح کرد : میزان ۴.۷۵ کیلومتر تونل در مسیر پروژه پیش بینی شده است.

وی افرود :  محور ملاسرا-شفت-زنجان می تواند کریدور ارتباطی بین استانهای شمالی با شمال غرب کشور باشد و زنجانی ها نیز از مزایای آن بهره مند شوند.

عملیات اجرایی این پروژه با توجه به میزان اعتبارات نتوانسته به خوبی پیش رود

فرماندار شفت در این نشست به اشاره به اینکه محور ملاسرا-شفت-زنجان یک پروژه مصوب و کد دار است افزود : عملیات اجرایی این پروژه با توجه به میزان اعتبارات نتوانسته به خوبی پیش رود.

محمدرضا محسنی با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز نخست پروژه (ملاسرا-شفت) طبق برآورد سال ۸۹ به مقدار ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته است افزود : ۲.۵ کیلومتر از این مسیر در سال ۹۳ به پیمانکار واگذار شده است که تا کنون به علت عدم تخصیص اعتبار تنها ۴۴۴ میلیون تومان ابلاغ گردیده است و ۱.۶ کیلومتر از آن در حد زیرسازی باقی مانده است و پیشرفت قابل توجهی نکرده است.

وی افزود : فاز دوم پروژه بر اساس برآورد سال ۸۹ قانون بودجه ۲۰۹ میلیارد تومان بوده که تا کنون هیچ گونه اقدام عملیاتی موثر صورت نگرفته است.

نماینده عالی دولت در شفت با اشاره به اینکه در کنار پیشرفت  پروژه اصلی ملاسرا –شفت-زنجان ، بازگشایی راه دسترسی فرعی با بهره گیری از امکانات استانی کمک شایانی به دامداران منطقه خواهد نمود افزود : بازگشایی این راه فرعی از مطالبات مردم این شهرستان است که با معاضدت و  تشریک مساعی دستگاه های ذیربط شدنی است.

وی با بیان اینکه این راه ارتباطی می تواند در بهبود کشاورزی ، گردشگری و اقتصاد دو استان موثر باشد افزود : راه های دسترسی فرعی با بهره گیری از امکانات استانی قابل بازگشایی است و این اراده و اهتمام در شهرستان شفت وجود دارد.

IMG_0977

فرماندار طارم نیز در ادامه به راه ییلاقی بین شفت و این شهرستان اشاره کرد و افزود : با تکمیل ۴ کیلومتر از این راه محلی ییلاق دایله سر از سمت طارم  قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا تا منطقه خرمکش شفت ۸ کیلومتر راه است.

علی باقری در ادامه افزود :  این مسیر اصلی جاده ملاسرا-شفت-زنجان نیست اما به عنوان یک راه ییلاقی می تواند سبب افزایش ارتباطات بین شهرستان های طارم و شفت گردد.

تنها ۴۴۴میلیون تومان از کل  اعتبار ۸ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده تا امروز  به این پروژه اختصاص یافته است

خاوری مدیر کل راه و شهرسازی گیلان نیزدر این نشست با اشاره به اینکه طول کل محور ملاسرا-شفت-زنجان ۹۰ کیلومتر است و ۳۰ کیلومتر در محدوده استان زنجان و ۶۰ کیلومتر در محدوده  استان گیلان قرار دارد افزود : مسیر بهسازی این محور در گیلان ۳۰ کیلومتر وشامل مسیر ملاسرا-شفت-احمدسرگوراب – نصیرمحله تا انتهای بخش بهسازی است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۰ تا ۹۵ اعتبار ۸ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه در نظرگرفته شده که فقط ۴۴۴ میلیون تومان از آن محقق گشته است افزود : منطقه شکار ممنوع محیط زیست و درختان محدوده منابع طبیعی مانع ادامه کار شده است.

 بهسازی ۱۰ کیلومتری این پروژه در زنجان به اتمام رسیده است

کلیم اله وثوقی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه منابع مالی پروژه اندک است افزود : بهسازی ۱۰ کیلومتری این پروژه در زنجان به اتمام رسیده است.

موانع زیست محیطی محور شفت – زنجان با بهره گیری از تونل و سازه های نوبن قابل حل است

حجت الاسلام افتخاری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موانع زیست محیطی محور شفت – زنجان با بهره گیری از تونل و سازه های نوبن قابل حل است افزود : بلاتکلیفی این پروژه سبب بی اعتمادی مردم خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قابل پیگیری است افزود : این جاده می تواند سبب بهبود وضعیت تولید و  اشتغال پایدار گردد.

سازمان حفاظت از محیط زیست در تهیه راه بهینه در محور شفت – زنجان همکاری کند.

وقف چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  سوختن منابع طبیعی در آتش به نگرش زیست محیطی بازمی گردد افزود : برای حفظ محیط زیست باید به فرهنگ سازی توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه همه ما به حفظ محیط زیست اعتقاد داریم افزود : پذیرفتنی نیست که برخی از مردم به هر دلیلی در محرومیت  باشند.

IMG_1010

این نماینده مجلس در ادامه افزود : سازمان حفاظت از محیط زیست در تهیه راه بهینه در محور شفت – زنجان همکاری کند.

شایان ذکر است در پایان این جلسه  مدیران کل محیط زیست و منابع طبیعی گیلان و زنجان به بیان نظرات خود پرداختند  و پس از جلسه مسوولین حاضر به منطقه سیاهمزگی شهرستان شفت رفتند و از مسیر ابتدایی نوسازی پروژه شفت- زنجان بازدید میدانی کردند.