استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توجه به نقش مهم مردم در رفع بحران های اجتماعی گفت: توانمندسازی سازمان های مردم نهاد در درمان معتادان و پیشگیری از اعتیاد، کارساز است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر محمد علی نجفی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش ملی صیانت و گفتمان […]

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توجه به نقش مهم مردم در رفع بحران های اجتماعی گفت: توانمندسازی سازمان های مردم نهاد در درمان معتادان و پیشگیری از اعتیاد، کارساز است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر محمد علی نجفی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش ملی صیانت و گفتمان ‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در ماه آذر گفت : برگزاری این همایش در برجسته سازی نقش سازمان های مردم مفید است و سمن های فعال در حوزه ی مبارزه با موادمخدر باید از این فرصت بوجود آمده در ارائه ی راهکارها و پیشنهادات خود در توانمندسازی هرچه بیشتر و پررنگ کردن نقش تأثیرگذار بهره مند شوند.
وی به نقش پررنگ سازمان های مردم نهاد در حوزه مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و افزود: سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف اجتماعی بویژه در آموزش،پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر تجلی اقدام و عمل هستند.
دکتر نجفی خاطرنشان کرد: انتظار ما از سازمان های مردم نهاد فعال گیلانی این است تا همانند حضور همیشگی خود در مجامع مختلف در این همایش نیز نقش تأثیرگذاری ایفا کنند.
وی با اشاره به اهتمام شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در زمینه گسترش اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر تأکید و تصریح کرد: سمن ها می توانند در افزایش مشارکت های اجتماعی و بهره مندی از ظرفیت های مردمی، بمنظور کاهش ابتلا به اعتیاد و استفاده از مواد مخدر، نقش تأثیرگذاری داشته باشند.
رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید با حمایت‌های صورت گرفته سمن‌ها توانسته‌اند تا حدودی نقش و جایگاه خود را به دست بیاورند گفت: توانمندسازی و ظرفیت‌سازی در سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در امر درمان معتادان و پیشگیری از اعتیاد می‌تواند کارساز باشد.
وی با اشاره به فعالیت وسیع باندها و مافیاهای بزرگ در بخش موادمخدر در سطح دنیا گفت: مبارزه با این پدیده ی شوم به تنهایی توسط دستگاه های اجرایی امکان پذیر نیست و همکاری مردم،نخبگان،کارآفرینان و خیران را می طلبد.
دکتر نجفی بر لزوم آسیب شناسی ورفع موانع اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر تأکید و اظهار داشت: با افزایش آگاهی مردم در نحوه ی برخورد با نوجوانان و جوانان به منظور پیشگیری از اعتیاد و آموزش راه های درمان می توان در مبارزه با این آسیب اجتماعی گام های موثری برداشت.
وی حمایت از بهبود یافتگان و خانواده های آسیب دیده از حوزه ی مواد مخدر را بسیاری ضروری دانست و افزود: بیشترین آسیب جامعه که منجر به پاشیده شدن خانواده ها و طلاق می شود از طریق اعتیاد به مواد مخدر است.
استاندار گیلان همچنین پیروی از یک استاندارد و الگوی خاص در فعالیت و رفتار سازمان های مردم نهاد در حوزه مبارزه با موادمخدر را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نقش سمن‌ها در توسعه اجتماعی کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که بر این اساس سازمان‌های مردم‌نهاد باید در این حوزه به صورت حرفه‌ای و تخصصی در یک شبکه ی منسجم کشوری فعالیت کنند.
همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در تاریخ ۱۳ و ۱۴ آذرماه سال جاری در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با اهدافی همچون توسعه کارکردهای اجتماعی سازمان‌های مردم‌ نهاد در حوزه‌ کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان، افزایش نقش گروه‌ها و نهادهای مختلف مردمی اعم از سمن‌ها، گروه‌های مرجع، صاحبنظران، متخصصین و فعالین اجتماعی در حوزه‌های مختلف کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان و بسترسازی، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی همگانی به منظور بسیج آحاد مردم در جهت کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان برگزار می شود.‌