به گزارش صفیر گیلان ؛ مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور امروز در نشست بررسی مشکلات آب آشامیدنی و فاضلاب لنگرود که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد با بیان اینکه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تاکنون به بیش از ۱۰ هزار روستا با جمعیت حدود ۶/۷ میلیون نفر آبرسانی شد افزود : با این […]

به گزارش صفیر گیلان ؛ مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور امروز در نشست بررسی مشکلات آب آشامیدنی و فاضلاب لنگرود که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد با بیان اینکه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تاکنون به بیش از ۱۰ هزار روستا با جمعیت حدود ۶/۷ میلیون نفر آبرسانی شد افزود : با این اعتبارات به ۳۰۰ روستای گیلان با جمعیت ۱۸۰ هزار نفر آبرسانی شد.

حمیدرضا جانباز با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش‌ های خصوصی به‌ صورت بهینه استفاده کرد افزود : در استان‌ های کویری بخش‌ خصوصی و کارخانه ‌ها برای استفاده از آب موظف به تأمین آب تصفیه ‌شده هستند و در این زمینه بین فعالان رقابت نیز وجود دارد.
وی از برنامه ‌ریزی‌ برای تخصیص اعتبار آبرسانی به حدود ۴ هزار روستا از اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد.
معاون وزیر نیرو در ادامه برای حل مشکلات آب و فاضلاب لنگرود ۳ وعده داد.
تکمیل رینگ آب شهری، نصب پکیج های مدرن تصفیه فاضلاب و تکمیل مجتمع آبرسانی شهید املاکی وعده های حمیدرضا جانباز بود.
وی با بیان اینکه تکمیل ۲ فاز از سه فاز رینگ آب شهری لنگرود از مهم‌ ترین طرح هایی است که به ‌زودی به مناقصه گذاشته می‌شود، خاطرنشان کرد : حدود ۴ کیلومتر از رینگ شهری باقی می ‌ماند که به دنبال تأمین اعتبار برای انجام آن هستیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به وجود مشکلات فاضلاب در گیلان تصریح کرد : جمع‌آوری و ساماندهی فاضلاب در محلات شهر لنگرود که مشکل جدی دارند از دیگر برنامه‌ هایی است که مقرر شد با نصب پکیج‌ های مدرن در مکان‌های آلوده و محل اتصال به رودخانه ها حل شود.
حمیدرضا جانباز با تاکید بر تسریع در تکمیل مجتمع آبرسانی شهید املاکی لنگرود گفت : امیدواریم تا پایان سال آینده بخش عمده‌ ای از این طرح افتتاح شود.
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی هم گفت : حدود ۳۰ درصد از حاشیه شهرستان لنگرود در زمان پیک مسافرت ها با مشکل آب مواجه می شود.
مهرداد لاهوتی با بیان اینکه این شهرستان در انتهای مسیر آبرسانی روستایی ، شهری و زراعی قرار دارد افزود : برای تأمین آب آشامیدنی لنگرود مخزنی در روستای دیوشل احداث شد ولی به دلیل نبود مدیریت صحیح این مخزن هم ‌اکنون بدون استفاده مانده است در حالیکه قرار بود آب ۷۰ روستا را تأمین کند.
وی خاطر نشان کرد : چاف و چمخاله درگذشته روستا بود و چند سالی است شهر شده است اما همچنان تحت نظارت شرکت آب و فاضلاب روستایی آبرسانی می ‌شود.
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهر چاف و چمخاله هر روز در حال ‌توسعه است تصریح کرد : در این شهر مجتمع‌ ها و هتل‌های بزرگی در حال احداث است که با توجه به رشد این منطقه و ترافیک جمعیت، وضعیت آبرسانی فعلی جوابگو نخواهد بود و لازم است مدیریت آب این شهر به شرکت آب و فاضلاب شهری منتقل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز گفت : متأسفانه تمام فاضلاب شهرهای استان به رودخانه‌های می‌ ریزد و این مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد کرده است.
علی اوسط اکبری مقدم با بیان اینکه فاضلاب و پسماند بزرگ ‌ترین معضل گیلان است، افزود : باید با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب بخشی از مشکلات فاضلاب ‌های استان را حل کنیم.
وی با بیان اینکه منابع دولتی جوابگوی حل همه مشکلات حوزه پسماند و فاضلاب نیست، گفت : باید زمینه و انگیزه‌ ورود بخش خصوصی را به این عرصه فراهم کرد که هم‌اکنون این انگیزه وجود ندارد.
فرماندار لنگرود نیز با بیان اینکه این شهرستان یکی از قطب‌ های گردشگری شمال کشور و گیلان است گفت : شاخص بهره‌ مندی از آب آشامیدنی در شهرستان لنگرود ۹۹ و ۶ دهم درصد است.
سیروس شفقی با اشاره به اینکه رطوبت هوا باعث فرسودگی لوله‌های آب‌ شده است افزود : در زمان تعطیلات و ورود گردشگر جمعیت شهرستان ۲ برابر می شود که مشکلاتی را در زمینه آب شرب برای مردم و مسافران به وجود می‌آورد.
وی افزود : ۱۵۴ روستا از ۱۹۶ روستای شهرستان لنگرود از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند است اما اهالی ۴۰ روستا از این نعمت محروم هستند که از آب چشمه استفاده می‌کنند.
فرماندار لنگرود خاطرنشان کرد : احداث یک مخزن ۵۱ هزارتنی و ۲ حلقه چاه از نیازهای این شهرستان برای کاهش مشکلات آب آشامیدنی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان هم گفت : ۲۱۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی فاضلاب در شهرستان لنگرود نیاز است که جوابگو نیست.
سید محسن حسینی با بیان اینکه ورودی رودخانه‌ های لنگرود از خروجی آن آلوده‌ تر است افزود : بیشتر فاضلاب خانگی به رودخانه ها می‌ ریزد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز با بیان اینکه ۹۶ روستا از ۱۱۰ روستای با جمعیت بیشتر از ۲۰ خانوار شهرستان لنگرود از آب آشامیدنی بهره مند است افزود: برای جلوگیری از بروز مشکل در آبرسانی به ۴۰ روستای جلگه ‌ای زیرساخت‌ هایی آبرسانی از سایت شهید خوش ‌سیرت فراهم شده است.
محبعلی رنج ور با اشاره ساخت مجتمع آبرسانی شهید املاکی در اطاقور لنگرود افزود : این مجتمع آب اهالی ۴۰ روستا را تامین خواهد کرد.
وی گفت : امیدواریم سال ۹۹ شاهد بهره‌ برداری از این طرح باشیم.