کودک آزاری در واقع فعلیست که باعث آزار روحی و جسمی در کودک شده و این فعل ،اثار ماندگاریش همیشه همراه یک کودک بوده و در واقع بسیاری از این آثار مخفی می ماند و یا در بزرگسالی خود را بروز می دهد و با ورود زندگی مدرن این ضایعه بیشتر بروز و ظهور میکند […]

کودک آزاری در واقع فعلیست که باعث آزار روحی و جسمی در کودک شده و این فعل ،اثار ماندگاریش همیشه همراه یک کودک بوده و در واقع بسیاری از این آثار مخفی می ماند و یا در بزرگسالی خود را بروز می دهد و با ورود زندگی مدرن این ضایعه بیشتر بروز و ظهور میکند
از مدتها پیش و شاید با دیدن صحنه های دلخراش در جامعه اطراف خود و کودکانی که به هر نحوی با انها سر و کار داشته و دارم مرا بر این داشت که گریزی به این معضل اجتماعی و بهتر بگوییم بحران بزنم معضلی که با یک هدیه دادن حتی نتوانستم اندکی آن را در کودک مورد نگاهم کاهش دهم و به این درک رسیدم که این محرومیتها جبران ناپدیر است و آغوش والدین و محبت انها خریدنی و جبرانی نیست..
اگر شما نیز بیشتر به محیط اطراف خود نگاه کنید کودکانی را خواهید دید ،کودکانی که از خیلی نیازها و داشته ها محرومند و یا اگر محروم نیستند در حد یک اسباب بازی و یا پوشیدن لباس و .. ولی اگر در دل این کودکان ورود کنید می فهمید که چقدر امروز به کودکانمان کمتر توجه می شود.
شاید برخی ها تصورشان از کودک آزاری محروم کردن کودک از غذا ،زندانی کردن او در حمام ،محروم کردن از بازی و اسباب بازی ،کتک زدن و … باشد در حالی که کودک آزاری در رنگها و نقشهای متفاوت دیده می شود که درک آن سخت است.
در قدم زدن در پارک محرومیت از بازی در کودکی که پدر و مادر در زیر اندازی که پهن کرده و مشغول کشیدن قلیان بودند انقدر مرا ازرده کرد که در صندلی بی رنگ و بی جان نشستم و هراز گاهی با نگاه مهربانانه سعی کردم که کودک را از ان فضا که هیچ توجه ای به او نمی شد لحظه ای رها یش کنم و این درد هنوز هم همراه من است که کاش مادر فقط یک نگاه مهربان به این کودک داشت نه اینکه تمام نگاهش در دود قلیان سر گردان می شد و به جای آن می توانست با یک بادکنک ،شادی را به کودک هدیه می داد.
و یا شاید اگر لحظه ای در کنار کودکی در مرکز نگهداری بنشینید بیشتر از من کودک آزاری را درک می کنید و این کودکان که بی گناه و بخاطر ندانم کاری والدین مجبورند در مراکز نگهدار ی و از محبت به دور باشند و اینکه باید کاری کرد .

امروزه حاضر نشدن در کلاس درس یک کودک آزاری است چیزی که به وفور دیده می شود و درک مان از عواقب آن ناچیز است.
محروم ماندن کودک از کلاس به علت تعطیلات آزار دهنده و بی دلیل که در واقع امروز پاک کردنش با هر پاک کنی میسر نیست زیرا کمتر این تعطیلات با مداد بلکه بیشتر با رنگهای غیر قابل پاک شدن نوشته می شود مثل تعطیلی از بارش برف ،الودگی هوا،آب گرفتگی،حضور نداشتن اولیاء در خانه ،طلاق و اعتیاد و ….
کودک آزاری همیشه با ضرب و شتم و چهره کتک خورده و چشمانی گریان و در نیامدن صدا همراه نیست بلکه اختلال در روان کودک با هر حرکتی می تواند کودک آزاری باشد آزاری که در بزرگسالی مشکلات زیادی فراهم می کند.
کودکانی که مورد آزار قرار میگیرند دچار موقعیتی چون پرخاشگر،مضطرب،گوشه گیر و ساکت،نداشتن اعتماد به نفس و فرار از جمع و دیدن کابوس شبانه و … همراهند.
والدینی که کودکان خود را آزار می دهند خود قربانیان کودک آزاری هستند.
امروزه اصول نادرست تربیتی -خشونت انضباطی-فقر-مشکلات خانواده-بیماری والدین و اعتیاد از عوامل ایجاد کودک آزاری است.
فضای مجازی:
در دنیای الکترونیکی امروزی ورود امکانات و سیستم های روز و غیر قابل کنترل مثل فضاهای مجازی و اینترنت کودک آزاری را تشدید کرده بی آنکه ظاهرا” چیزی رویت شود.
امروز همه ی ما می بینیم و می دانیم که کودک پیش از راه رفتن و حرف زدن ضربه زدن به دکمه ها را یاد میگیرد دکمه هایی که بدون اینکه به عواقب آن توجه کنیم در اختیار کودک قرار می دهیم مثل گوشی های و صفحه های هوشمند و از این ضربه زدن خوشحال و آن را نشانه باهوش بودن می دانیم.
پس همه ی ما بدانیم که امروز کار سخت ترشده واسیب حاصل از فضای مجازی از یک سیلی زدن به کودک بیشتر است.
امروزه نیاز است که والدین این فضاها را بهتر بشناسند و از خطرات آن اگهی پیدا کنند زیرا این فضای انلاین به راحتی کودکانتان را مورد آزار قرار می دهدفضایی که حتی گفتنش وحشت آور است.
جا دارد این فضا و پدیده شوم اجتماعی مورد توجه همه ی گروهها و از جمله خانواده،مددکاران،روانشناسان و ….. قرار گیرد.
امروزه از دیگر مسائلی که کودک آزاری را تشدید می کند می توان به اینترنت و فضاهای غیر قابل کنترل اشاره نمود که با تمام قدرت بسیاری از کمبود ها و نداشته ها را جبران می کند و درگیری کودک و فرار از مسائل را با اسرار شگفت انگیزش پرمی کند تا جایی که امروز در دورترین نقاط و محرومترین مناطق می توان این فضا را یافت و دسترسی به آن پیدا کرد.
بهتر است که بدانیم امکانات و دسترسی به تکنولوژی روز دنیا همیشه مفید نیست و در برخی موارد اگر اگاه نباشیم این تکنولوژی اسیبهای غیر قابل جبران به زندگی وارد می کند .
بهتر است که چگونه استفاده و مصرف از تکنولوژی را بیاموزیم و به کودکان اموزش دهیم امروز بسیاری از کودک آزاری از طریق این فضا انجام می شود دوستی ها که از آن برقرار می شود در کودکان می تواند با ازار همراه شود.
اعتیاد شایعترین علت کودک آزاری؛
در جهان پیشرفته و صنعتی امروزی اگر قدری دقت کنیم به راحتی می توانیم کودکانی که درگیر مسئله اعتیاد هستند و از این مسئله اسیب می بینندرا ببینیم و امروز تعداد این کودکان نامشخص است زیرا اعتیاد والدین انها را در معرض مواد شیمیایی قرار و والدین معتاد نمی توانند مراقبت و مسئولیت کودکان را به خوبی انجام و این کودکان در واقع رها شده هستند و این جای تاسف و تامل دارد.
باید بدانیم که کودک در چنین فضایی هم ازاینکه در معرض مواد قرار میگیرد اسیب می بیند و هم از خانواده طرد و هم شاهد خشونتها خواهد بود ،درگیری میان والدین و پرخاشگری و فریادها که گاهی اگر شاهد صحنه هایی در خانواده معتاد شوید کودکان را مظلومانه و با گریه می بینید و این یعنی اعتیاد والدین یعنی طرد از جامعه ،فامیل ،همبازی، مدرسه و برای این کودک آزاری و درمانش باید هزینه های کلان  پرداخت.

در خانواده که والدین اعتیاد دارند خدمات به کودک ارائه نمی شود و کودک ،کودکی نمی کند و از مدرسه طرد و به نیازهایش توجه نمی شود کودکان خانواده معتاد یعنی محرومترین کودکان دنیا شاید اواری که بر سر این کودکان خالی می شود کشنده تر و خطرناکترین اوارها باشد. .
و اینکه بگوییم اعتیاد یعنی خاموشی کودک  بیراه نگفتیم زیرا کودک در خانواده ای که والدین اعتیاد دارند سکوت و کنار خیابان نشین و خود را گناهکار تلقی می کند بیایم کودکانمان را دریابیم و انها را از حداقل ها محروم نکنیم.

اگر در خانواده ها جستجو گر خوبی باشید خواهید دید که کودک در هر خانواده چه غنی ، محروم و متوسط و … اگر از رشد مناسب محروم شود مورد کودک آزاری قرار گرفته است حتی توجه در مدارس به برخی از کودکان چه قوی و چه ضعیف و محروم کردنشان از مسئولیت پذیری کودک آزاری است.
باید بگوییم که کودک آزاری امروزه رایج شده زیرا حجم نظام تندرستی در کشورهای صنعتی به میزان قابل توجه در حال کاهش و صنعتی و ماشینی شدن کودک را از خانواده دور می کند ادعایم برای اثبات این حرف نگاه اگاهانه به دنیای کودکان امروز کشورم و شهرم هست کودکانی که به هر دلیل و با داشتن هر خانواده و ثروت و محرومیت از کودکی کردن محرومند و باید برای این مسئله فکری بکر اندیشیده شود.
تهیه گزارش ؛زلیخا صفری راسته کناری