رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

انجام کشت مکانیزه برنج در گیلان با ۸۰۰۰ دستگاه

  پرینت
انجام کشت مکانیزه برنج در گیلان با ۸۰۰۰ دستگاه
شناسه خبر : 44724 | تاریخ انتشار : 08 اردیبهشت 1400 - 15:25 | 257 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بالغ بر ۸۰۰۰ دستگاه آماده نشاء مکانیزه برنج در استان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛مسعود الماسی در جمع خبرنگاران در شفت گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون ۹۸ درصد از این اراضی شخم اول زده شده است.

وی با عنوان اینکه ۷۸ درصد خزانه‌گیری در حدود ۲٠۷ هزار هکتار زمین و نشا در سطح حدود ۳۰۰۰ هکتار معادل یک و نیم درصد تا کنون انجام شده است، افزود: بیش از ۱۲۰ بانک نشا در گیلان، نشاء برنج را بصورت متمرکز تولید می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه تولید مکانیزه برنج موجب کاهش هزینه‌های تولید این محصول می‌شود، ادامه داد: امیدواریم کشت مکانیزه ۱۷۰ هزار هکتار معادل ۷۰ درصد با بکارگیری بیش از۸ هزار دستگاه نشا انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه در زمینه مکانیزاسیون ماشین های کشاورزی عملکرد خوبی داشتیم، افزود: امروز در حدود ۷۰ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت برنج به صورت مکانیزه انجام می‌شود که این امر طول زمان و مدت فعالیت را کاهش می دهد که در مصرف آب هم بسیار اثرگذار است.

الماسی خاطر نشان کرد: کشاورزان برای تهیه ماشین آلات و موتور پمپ آب می‌توانند از تسهیلات استفاده کرده و بدین منظور به مدیریت جهاد شهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: هم اکنون زمان مناسبی است که مراکز تحقیقات خصوصا مرکز تحقیقات برنج تحقیقات خود را جهت به دست آوردن بذری با میزان آبی کمتر و مقاوم به تنش سرعت بخشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه امسال اراضی آماده کشت استان از ابتدای شروع شخم زمستانه تاکنون در مقایسه با سال گذشته سه درصد بیشتر است، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری و کاهش بارش نزولات جوی در داخل استان و حوضه آبریز سد سپیدرود اهمیت مدیریت آب بیشترشده لذا کشاورزان به تقویم زراعی توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه تامین و استفاده بهینه از آب کشاورزی در طول سال های گذشته طرح‌های خوبی در حوزه کشاورزی اجرا شده است، افزود: هر کدام از این طرح ها به نوعی کاهش مصرف آب و افزایش راندمان را در پی دارد، اما در کنار طرح‌هایی که انجام دادیم کارهای غیر ساختاری هم داریم که از جمله آن تقویم زراعی است که به صورت مشترک با سازمان آب و هواشناسی همچنین موسسه تحقیقات برنج طراحی و به کشاورزان در سراسر استان پیشنهاد کردیم.

الماسی با اشاره به اینکه این پیشنهاد در سال گذشته ۸۵ درصد تحقق اجرا داشت، تاکید کرد: تقویم زراعی بر مبنای منابع آب، وضعیت هوا و فیزیولوژی گیاه برنج پیشنهاد شده که بهترین زمان برای عملیات برنج در آن پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل گرمای زود هنگام هوا کشاورزان زودتر به مزارع خود رفته اند، گفت: همچنین اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد رخ داد از جمله افزایش قیمت کود، باعث شده کشاورزان کودهای مورد نیاز خود را هم خریداری کنند و در حال حاضر یکی از استثنایی ترین سال های فعالیت است، زیرا حجم خزانه تهیه شده جلوتر از میزان شخم است، در حالی که این دو اتفاق باید در کنار هم رخ دهد.

 

 

 

برچسب ها
نوشته های مشابه
نقش آموزش در کاهش اقلام دارویی و آزمایش پزشکان انکارناپذیر است
برگزاری دومین کنگره ۸ هزار شهید گیلان با حرکت جهادی
سرپرست معاونت توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان منصوب شد
جامعه‌سازی و انسان سازی از اثرات اجتماعی شهید و شهادت است
اصناف گیلان، موافق بی بندو باری در حوزه عفاف و حجاب نیستند
قدرت بسیج،گستردگی بسیج با نگاه همدلی و امید آفرینانه برای جامعه کار و تولید استان است
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.