عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت:با طرح دوفوریتی اصلاح قیمت گذاری و خرید محصولات استراتژیک بخش کشاورزی در مجلس یمت‌گذاری محصولات از دست دولت خارج شده است.

صفیر گیلان؛حجت الاسلام احد آزادیخواه  با بیان اینکه انحصار قیمت گذاری محصولات کشاورزی از دست دولت خارج شد، گفت: طرح دوفوریتی اصلاح قیمت گذاری و خرید محصولات استراتژیک بخش کشاورزی با پیگیری های مستمر بنده و دیگر اعضای هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

وی با بیان اینکه این طرح یکی از مطالبات جدی کشاورزان در چند سال اخیر بود، بیان کرد: بر اساس این طرح، انحصار قیمت گذاری محصولات کشاورزی که پیش از این در دست شورای اقتصاد بود، شکسته شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: گندم اساسی ترین موضوع ما است که با نازلترین قیمت از کشاورزان خریداری می‌شود. در اصلاحیه ای که در قانون خرید انجام دادیم، مصوب شد که از این به بعد در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، کشاورزان هم حضور داشته باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجا که کشمش یکی از محصولات مهم و اساسی شهر جهانی انگور است و بیش از نیمی از صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده، اولویت مجلس بر شامل شدن کشمش در خرید تضمینی است. طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی امنیت غذایی و انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر را بالا می‌برد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون قبلی که مربوط به سال ۶۸ است، شورای اقتصاد تکلیف را روشن می‌کرد، اما در اصلاح طرح شورای قیمت‌گذاری از سه گروه متشکل از نمایندگان دولت، تشکل‌های مرتبط و تولیدکنندگان و کشاورزان تشکیل شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان گفت: در شورای جدید سه نفر از نمایندگان دولت، سه نفر از تشکل‌های  مرتبط و سه نفر از تولیدکنندگان و کشاورزان حضور دارند و کشاورزان خودشان در تصمیم‌گیری دخالت می‌کنند.

آزادیخواه بیان کرد: عمده مسائلی که در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، در حوزه اقتصادی و به منظور کاهش بخش عمده‌ای از مشکلات مردم و جامعه است.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های فراوان مشکل تهیه پودر کربنات پتاسیم و روغن سبزه باغدران برطرف شده است؛ اما افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله پودر کربنات پتاسیم را معضلی بزرگ برای کشاورزان قلمداد کرد.

وی ضمن تقدیراز عملکرد بانک کشاورزی بیان داشت: بانک کشاورزی در حوزه انتخابیه بنده از سال ۱۳۹۸ تا شش ماه نخست سال جاری از طریق بند ب تبصره ۱۶ کمک به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نزدیک به ۱۰۰ مورد تسهیلات، در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ازدواجی بیش از ۶۰۰ مورد، از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون شامل ماشین آلات کشاورزی ازجمله تراکتور، کمباین و… بیش از ۲۵۰ مورد، حوادث غیرمترقبه شامل سیل، زلزله و … بیش از ۲۹۰ مورد تسهیلات پرداخت نموده که در مجموع از طریق پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی  وطرح های آن شامل گلخانه، دام، باغ، صنایع غذایی و…زمینه اشتغال بیش از ۴۰۰ نفر فراهم شده است که از عملکرد و همکاری خوب بانک کشاورزی تقدیر و تشکر می نمایم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه وصول مطالبات و بخشودگی نیز از طریق بند خ ماده ۳۳ برنامه پنج ساله کشور بیش از ۲۲۰۰ پرونده، امهال مطالبات از محل منابع داخلی بانک کشاورزی بیش از ۵ هزار پرونده، بند ل تبصره ۱۶ بیش از ۱۰۰ پرونده و بخشودگی جرائم وجه التزام بیش از ۱۹۰۰ پرونده در حوزه انتخابیه بنده در بانک کشاورزی از بخشودگی استفاده نموده اند.

  • منبع خبر : تسنیم