صفیر گیلان/نادر جهان آرای مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با هیات همراه با حضور در منزل خانواده حمیدرضا رنجبر دانش آموز ۱۶ ساله خشکبیجاری و المیرا حسن پور دانش آموز پایه نهم کیاشهری، از اقدام انساندوستانه و خداپسندانه خانواده این نوجوانان دچار مرگ مغزی، برای رضایت اهدای عضو عزیزشان قدردانی کرد. وی در سخنانش اهدای اعضای افراد دچار مرگ مغزی را کاری انساندوستانه عنوان […]

صفیر گیلان/نادر جهان آرای مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با هیات همراه با حضور در منزل خانواده حمیدرضا رنجبر دانش آموز ۱۶ ساله خشکبیجاری و المیرا حسن پور دانش آموز پایه نهم کیاشهری، از اقدام انساندوستانه و خداپسندانه خانواده این نوجوانان دچار مرگ مغزی، برای رضایت اهدای عضو عزیزشان قدردانی کرد.

IMG_5104 IMG_5098

وی در سخنانش اهدای اعضای افراد دچار مرگ مغزی را کاری انساندوستانه عنوان و خاطرنشان کرد: اهدای عضو، فرصتی دوباره برای زندگی بیماران نیازمند به پیوند عضو است.

حمیدرضا رنجبر دانش آموز ۱۶ ساله خشکبیجاری آبان ماه امسال دچار مرگ مغزی شده بود، قلب ، دو کلیه و کبد این نوجوان دچار مرگ مغزی به بیماران نیازمند پیوند زده شد.

المیرا حسن پور دانش آموز پایه نهم کیاشهر دوازدهم مهر ماه امسال بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد، دو کلیه این دختر در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت، به بیماران نیازمند اهدا شد.

استان گیلان دارای افزون بر ۴۰۰ هزار دانش آموز است که در  حدود پنج هزار واحد آموزشی تحصیل می کنند.

اعلام رضایت برای اهدای اعضاء از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام شد؛ باربد چمن زیبای ، کودک چهارساله اولین اهدا کننده عضو در این استان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهداء عضو رضایت دهد، می تواند جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد، بر اساس آمارها، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه ها، قلب ، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم ، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء ، فروردین ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بر اساس این قانون اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها آشکار و مسلم شده را می توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.