صفیر گیلان/زلیخا صفری؛مهدی ولی پور  پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته هلال احمر در اولین جلسه هیات موسس مجمع حامیان جمعیت هلال احمر استان گیلان خیران را به عنوان حامیان و سفیران هلال احمر، همراه همیشگی این نهاد خیریه مردمی معرفی نمود و گفت: پیوند مثبت بین حامیان هلال احمر و داوطلبان و خیران […]

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛مهدی ولی پور  پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته هلال احمر در اولین جلسه هیات موسس مجمع حامیان جمعیت هلال احمر استان گیلان خیران را به عنوان حامیان و سفیران هلال احمر، همراه همیشگی این نهاد خیریه مردمی معرفی نمود و گفت: پیوند مثبت بین حامیان هلال احمر و داوطلبان و خیران می تواند ما را در رسیدن به اهداف خیر خواهانه این جمعیت نزدیکتر کند.
وی با بیان اینکه بیشتر فعالیت های انساندوستانه هلال احمر با مشارکت خیران، حامیان و اعضای علاقه مند اجرا یی می شود، گفت: خیران نیک اندیش با کمک های بی دریغ خود در زمان حوادث ، سوانح و اجرای طرح ها، این جمعیت را همراهی می کنند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان از مهمترین اقدامات و فعالیت این جمعیت را کمک به بخش درمان و توانبخشی، جذب جوانان و آموزش آنها برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و مشارکت در فعالیت های هلال احمر، آموزش عمومی و همگانی به مردم، ارائه خدمات حمایتی به قشر آسیب پذیر جامعه خواند و گفت: این اقدامات نیازمند توجه دولت مردان و کمک و همراهی مردم و خیرین دارد.

ایشان همچنین به قدمت این جمعیت که به سالهای خیلی دور بر می گردد اشاره و افزود:در کشور ما جمعیت هلال احمر از سال ۱۳۰۱ با نام شیر خورشیدی تاسیس و بعد از انقلاب تغییر نام و جمعیت هلال احمر خوانده شد.

وی اولین شعبه تاسیس جمعیت را در گیلان سال ۱۳۱۷ اعلام نمود و گفت: این جمعیت بیش از ۸۰ سال فعالیت  در گیلان با ۱۶ شعبه و ۱۴ پایگاه خدمات رسانی که ۸ پایگاه ثابت این حجم از حوادث در گیلان را با توجه به حادثه خیز بودن استان پوشش می دهد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان با بیان اینکه استان گیلان یکی از۵ استان حادثه خیز کشور است گفت:با وجود ۴۰ نوع حادثه شناخته شده  در جهان ما در گیلان۳۰ حادثه را داریم که نمونه بارز آن زلزله رودبار بود.

ایشان زیر ساختهای استان گیلان را در حد استاندارد ندانست و گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن گیلان ما نیازمند تقویت زیر ساختها در این استان هستیم.

ولی پور گیلان را با داشتن دریا ،کوه،جنگل و مناطق بکر دیدنی و گردشگری با حوادث نو پدید مطرح نمود و گفت: حوادثی چون برف،سیل،زلزله، طوفانها و غیره از اسیبهای اجتماعی هستند که خطر پذیری را بیشتر می کنند.

 

ایشان یه کمک های مردمی گیلان  در زلزله کرمانشاه اشاره و افزود: مردم استان، شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک های نقدی و غیرنقدی به زلزله زدگان کرمانشاه اهدا کردند.
ولی پور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمعیت هلال احمر برنامه پنج ساله ای را با کمک کارشناسان تدوین کرده، یادآور شد: برنامه جذب جوانان، خیران و داوطلبان برای کمک به ساخت پایگاه های امدادی از جمله این برنامه هاست.

وی امیدوار شد تا با کمک خیران و حامیان شهرهای گیلان بتوانیم برگ ذرین دیگری بر افتخارات گیلان اضافه کنیم  و علاوه بر تجهیز پایگاهای امداد و نجات مراکز آموزشی تخصصی امداد را نیز در گیلان داشته باشیم.
در پایان این جلسه هریک از حاضران مجمع حامیان جمعیت هلال احمر استان گیلان به ارائه مطالبی به منظور همراهی با برنامه های هلال احمر  پرداختند که مهترین این مطالب شناخت کمبودهای شهرستانها،مشخص شدن کار خیران در بخشهای مختلف، شناساندن خصوصیات امدادگران و نجاتگران برای مردم،قرار دادن امداد هوایی در اولویت اول با توجه به تنوع سوانح در گیلان،شفاف سازی مالی جمعیت هلا احمر برای کمک بیشتر مردم به این نهاد،تعامل بین دستگاهها در زمان وقوع حوادث و بحرانها،استفاده از طرفیت هیئت های ورزشی،ورود ندادن این جمعیت در مسائل سیاسیو گروهها و حزب ها،واگذار نکردن موقوفات هلال احمر به نهاد ها و …..

****

در حال حاضرشش هزار و ۸۹۵ نفر به صورت داوطلبانه با جمعیت هلال احمر استان گیلان همکاری می کنند، ۱۲ هزار و ۳۶۰ نفر نیز از اعضای جوان هلال احمر گیلان در کانون های غنچه های هلال، دانش آموزی، دانشجویی و طلاب عضو هستند.