فناوری فیبر نوری، با پهنای باند بالا و متقارن (سرعت یکسان آپلود و دانلود اطلاعات) فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات و کاربردهای جدید ایجاد کرده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛تحول سریع و رو به رشد سرویس‌های ارتباطی موجب گرایش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی پایه به استفاده از فنّاوری جدید و پرسرعت برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود شده است.

بستر سیم مسی به دلیل داشتن محدودیت‌های فراوان ازجمله محدودیت فاصله و هزینه بالای اجرایی و نگهداری، دیگر گزینه مناسبی برای این روند رو به رشد به نظر نمی‌رسد ،در نتیجه رویکرد جدید شرکت‌های مخابراتی در دنیا استفاده از فیبر نوری تا چند متری سرویس‌گیرنده است.

فیبر نوری و مزایای آن
فناوری فیبر نوری، با پهنای باند بالا و متقارن (سرعت یکسان آپلود و دانلود اطلاعات) فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات و کاربردهای جدید ایجاد کرده است. سرویس‌هایی که بر بستر این فناوری ارائه می‌شوند؛ می‌توانند کیفیت زندگی ما را به نحو چشمگیری ارتقاء داده و سود بیشتری نصیب شرکت‌های مخابراتی در راستای گسترش خدمات پایه کنند. سرعت تبادل داده در بستر فیبر نوری می‌تواند نامحدود باشد و همین باعث شده بهترین گزینه برای رفع نیازهای ارتباطی دهه‌های آینده (Future proof) باشد. فیبرنوری برخلاف مس در برابر پوسیدگی مقاوم بوده و توانایی انتقال داده در فاصله ۶۰ کیلومتر و حتی بیش‌تر را بدون افت کیفیت دارد. از طرفی، می‌توان هزاران کابل نوری را بدون نگرانی از بروز اختلال امواج، در کنار هم نصب کرد.

گسترش شبکه فیبر نوری تا داخل خانه‌های مشترکین ممکن است در وهله اول پرهزینه‌تر از ادامه استفاده از بستر شبکه مسی موجود به نظر برسد. بااین‌حال، قابلیت اطمینان بالا، هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر، صرف هزینه کمتر برای انرژی مصرفی شبکه، و مهم‌تر از همه قابلیت ارائه پهنای باند نامحدود، باعث شده گزینه جدید شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در دنیا در بحث شبکه ‌سازی دسترسی باشد.

مزیت‌های اقتصادی از نظر مشترک
افزایش ارزش‌افزوده و امکانات ملک
ایجاد کسب‌وکارهای جدید مبتنی بر فن‌آوری
کاهش سرمایه‌گذاری و هزینه‌های مرتبط به سیم‌کشی و داکت کشی داخل ساختمان‌های بلندمرتبه و صرفه‌جویی در فضای موردنیاز برای تأسیسات
دریافت سرویس‌های گوناگون ارتباطی در قالب یک بسته واحد
کاهش هزینه‌های عملیاتی و نگهداری خصوصاً در اماکن اداری و تجاری

امکان مشارکت با بنگاه‌های اقتصادی با اعمال سیاست برد- برد

امکان هوشمند سازی ساختمانها و مجتمع های تجاری و مسکونی

امکان استفاده از بستر های volp بدون  نیاز به تغییر شماره  در سطح استان

 مزیت‌های اجتماعی
کارآفرینی، ایجاد اشتغال و کسب‌وکارهای جدید و نوآور خصوصاً در بخش ICT
افزایش سطح فرهنگ و دانش عمومی با ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی
کاهش اتلاف وقت مردم به دلیل افزایش سرعت چشمگیر خدمات ارتباطی در مقایسه با سرویس‌های مبتنی بر سیم نظیر ADSL
کمک به کاهش ترافیک و درنتیجه کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست با افزایش سرویس‌ها و خدمات از راه دور
افزایش رضایتمندی عمومی از خدمات ارتباطی
حمایت از تولیدکنندگان داخلی و بالا بردن تولید ناخالص ملی

کاهش هزینه های مصر انرژی برای ارائه سرویس به مشتریان توسط اپراتور ها

 مزیت‌های فنی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پایه
همگام شدن با سیستم‌های ارتباطی کشورهای پیشرفته
امکان ارائه سرویس‌های پایدار، متنوع و جذاب ارتباطی با سرعت و کیفیت بالاتر بر روی یک بستر واحد.
کیفیت بالا و پایداری بدون داشتن محدودیت و ملاحظاتی نظیر بعد مسافت، نویز و شرایط آب و هوایی
سهولت نگهداری و پشتیبانی از شبکه دسترسی

چشم انداز آینده: شهر هوشمند

رقابت بین شهر ها ابعاد جدیدی یافته است. در بیشتر شهر ها، سرویس هایی نظیر حمل و نقل، انرژی، حفاظتی و امنیتی به کار گرفته شده ولی ارتباطی بینشان مشاهده نمی شود. در شهر هوشمند، ساکنان، سیستم ها و اطلاعات حمل و نقل به طورموثر و پایدار به هم مرتبط شده اند. شهرهای بزرگ به منظور مقابله با چالش های پیش رو ناگزیر به هوشمند شدن هستند و شهر های کوچکتر به منظور حفظ ترکیب جمعیتی، بالابردن رفاه و موقعیت های اقتصادی نیازمند این ارتباط هستند.

تنها فیبرنوری ظرفیت و قابلیت اطمینان برای ارسال اطلاعات لحظه ای وضعیت ترافیک به مثلا یک راننده آمبولانس ، کمک پزشکی فوری به فرد سالخورده در منزل، ارسال اطلاعات درسی به دانش آموزان، زمان ورود قطار یا اتوبوس بعدی به ایستگاه، اطلاع از نزدیکترین محل برای پارک خودرو و موارد بی شمار دیگر را دارد.

مزایای استفاده از تانوما
پهنای باند اینترنتی و تعداد خطوط تلفن دلخواه
قابلیت استفاده از سرویس های دیتای متنوع مخابراتی و غیر مخابراتی
حذف کلیه کابل های مسی ارتباطی
ارتباط صوتی و تصویری با کیفیت بالا
طول عمر بالاتر نسبت به کابل های مسی
افزایش چشمگیر پایداری ارتباط و ….. مزایای دیگر