صفیر گیلان؛مجتبی مهری،در خصوص وضعیت فروش بازار فرش گیلان گفت: بازار تابلو فرش در استان اشباع شده است و هدف اصلی سازمان این است که فرش بافان را از تابلوفرش بافی به سمت بافت قالی و قالیچه سوق دهد. وی افزود: در حال حاضر ۱۳هزار و ۳۹۶بافنده فرش گیلانی،۵۰هزار متر مربع فرش و تابلو […]

 

صفیر گیلان؛مجتبی مهری،در خصوص وضعیت فروش بازار فرش گیلان گفت: بازار تابلو فرش در استان اشباع شده است و هدف اصلی سازمان این است که فرش بافان را از تابلوفرش بافی به سمت بافت قالی و قالیچه سوق دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۳هزار و ۳۹۶بافنده فرش گیلانی،۵۰هزار متر مربع فرش و تابلو فرش می‌بافند که تعداد بافندگان و میزان بافت فرش از سال گذشته تاکنون فرقی نکرده است.

مهری یکی از آیتم های تشویقی ورود افراد بیکار به سمت فرش‌بافی را بیمه قالیبافی عنوان کرد و ادامه داد: اگر تامین اعتبار بیمه قالی بافان دوباره از سر گرفته شود، شاهد افزایش جمعیت اشتغال در حوزه فرش بافان خواهیم بود.

وی خاطرنشان‌کرد: برای توسعه بافت قالی و قالیچه به جای تابلو فرش از بافندگان فعال استان خواسته شده است،به منظور ادامه‌دار شدن بیمه از تابلوفرش‌بافی خارج و به سمت قالی و قالیچه‌بافی روی بیاورند.

مهری تصریح کرد: بازار فروش قالی و قالیچه نسبت به تابلو فرش از وضعیت بسیار بهتری برخوردارست و به بافندگان توصیه می‌کنیم طرح‌هایی را ببافند که بازار پسندی بالاتری دارد.

وی با اشاره به اینکه فرش میراث ملی است، تصریح کرد: از آنجاییکه که گیلان خاستگاه ابریشم در کشور است از دیرباز بافت و فروش فرش ابریشم در گیلان رونق خوبی داشته است و با گسترش صنعت نوغانداری می‌توان با بافت‌فرش‌های ابریشمی با مواد اولیه داخلی،شاهد به صرفه تر شدن بافت فرش دست بافت باشیم.

رییس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان خاطرنشان‌کرد: تاجران واقعی هیچ وقت تولید فرش را نمی‌خوابانند، زیرا می‌دانند فرش دست‌باف همچون طلا گرانبها است و همواره مشتریان خوب برای این محصولات پیدا می‌شود.

وی در خصوص دغدغه های فعلی بازار فرش گیلان گفت: یکی از مشکلات جدی فرش‌بافان قیمت بالای مواد اولیه است و به همین دلیل به وزارتخانه پیشنهاد شده است، برای واردات مواد اولیه فرش ارز دولتی اختصاص یابد تا بافندگان فرش با قیمت تمام کمتری، فرش‌ها را در بازار به فروش برسانند.به این ترتیب  در رقابت عادلانه تری با فرش های دیگر کشور ها در بازارهای بین‌المللی رقابت خواهندکرد.