به گزارش صفیر گیلان، مرتضی عاطفی، پرداخت عوارض شهرداری را از سوی شهروندان و نهادها، یکی از راه ‌های تأمین درآمد شهرداری ها برای اداره امور و توسعه شهر و موتور محرک اقتصاد شهرها عنوان کرد. مدیر منطقه دو شهرداری رشت میزان برخورداری شهروندان از امکانات و فضاهای عمومی شهری را مستلزم پرداخت به […]

 

به گزارش صفیر گیلان، مرتضی عاطفی، پرداخت عوارض شهرداری را از سوی شهروندان و نهادها، یکی از راه ‌های تأمین درآمد شهرداری ها برای اداره امور و توسعه شهر و موتور محرک اقتصاد شهرها عنوان کرد.

مدیر منطقه دو شهرداری رشت میزان برخورداری شهروندان از امکانات و فضاهای عمومی شهری را مستلزم پرداخت به موقع عوارض به شهرداری‌ ها بیان کرد و افزود: شهروندان، هر ساله میزان عوارض تعیین شده برای واحدهای مختلف مسکونی، تجاری و صنعتی را در قالب قبوض پرداختی، دریافت می کنند که می بایست تا تاریخ مشخص شده نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

عاطفی ابراز داشت: متاسفانه بی ‌توجهی به پرداخت به موقع عوارض، مشکلاتی را برای متولیان خدمت رسانی در شهرها یعنی شهرداری ها، ایجاد می‌ کند.

عاطفی اظهار داشت: میزان رضایت و یا نارضایتی شهروندان از خدمات شهری، به میزان درآمد شهرداری ها و پرداخت به موقع عوارض بستگی دارد زیرا شهرداری به عنوان یک نهاد خصوصی می بایست با کسب درآمد و صرف آن به عنوان هزینه‌ های پاکسازی خیابان‌ ها و معابر، جمع ‌آوری، حمل و دفن زباله، خدمات آتش نشانی، آسفالت و سنگفرش و نیز ساخت، گسترش و نگهداری بوستان ‌ها و فضای سبز اقدام کند.

وی ابراز کرد: علاوه بر عوارضی که از سوی شهرداری ها به املاک مسکونی و تجاری تعلق می گیرد، مالکان خودروها نیز ملزم به پرداخت عوارض می باشند که متاسفانه این موضوع نیز در زمانی محقق می شود که بر اساس یک عادت اجتماعی و بی توجهی، مالکین خودرو ها تنها در زمان خرید و فروش خودروی خود، به این امر اقدام می کنند.

وی یکی از دلایل عدم پرداخت به موقع عوارض را عدم اطلاع شهروندان و اطلاع رسانی نامناسب و به موقع از سوی شهرداری ها بیان کرد و گفت: آگاهی بخشی و اطلاع از نحوه هزینه کردِ عوارض توسط شهرداری ها و اینکه این مبالغ صرف چه اموری در شهرها می شود، می تواند به افزایش میزان مشارکت شهروندان و همکاری های عمومی منجر شود.

مدیر منطقه دو شهرداری رشت گفت: رابطه شهروندان و شهرداری یک رابطه دو سویه است چرا که برای توسعه شهری باید هزینه شود و این هزینه را شهروندان پرداخت می‌ کنند. وی تصریح کرد: منابع پروژه‌ های شهری عمدتاً از سوی مردم تامین می ‌شود. بنابراین چنانچه این عوارض به موقع پرداخت شود، توسعه شهری به سرعت و در حد مطلوب اتفاق خواهد افتاد.

مرتضی عاطفی اظهار داشت: درآمدهای پایدار شهرداری به طور معمول از محل عوارض کسب می‌ شود و شهرداری با خلاقیت ‌های مدیریت شهری، منابع عوارض را به سمت سرمایه ‌گذاری و توسعه شهری سوق می ‌دهد. با این کار، در آینده وابستگی به عوارض کم تر شده و سرعت توسعه و بهره‌ وری بیشتر می‌ شود.

مدیر منطقه دو شهرداری رشت در پایان گفت: پرداخت نکردن به موقع عوارض شهری، سبب ایجاد اختلال در روند اجرای طرح‌ های عمرانی و شهرسازی می ‌شود. وی از شهروندان و کسبه خواست، با پرداخت به موقع و منظم عوارض، این نهاد غیردولتی را برای خدمات رسانی بیشتر، یاری نمایند.