صفیر گیلان/فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تاکید کرد: به دلیل آغاز فصل مهاجرت ماهیان مولد استخوانی برای زادآوری، برداشت شن و ماسه، صید و حتی ورود به رودخانه های گیلان از ۱۵ اسفند تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده ممنوع است. به گزارش ایرنا، ساسان اکبری پور با اعلام این مطلب […]

صفیر گیلان/فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تاکید کرد: به دلیل آغاز فصل مهاجرت ماهیان مولد استخوانی برای زادآوری، برداشت شن و ماسه، صید و حتی ورود به رودخانه های گیلان از ۱۵ اسفند تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده ممنوع است.

به گزارش ایرنا، ساسان اکبری پور با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل مهاجرت ماهیان استخوانی و آبزیان مهاجر به رودخانه ها و لزوم ایجاد بستر مناسب برای تخم ریزی ماهیان مولد و جلوگیری از صید آنان، اداره کل محیط زیست گیلان هشدارهای لازم را به شکارچیان، صیادان و حتی پیمانکاران مجاز برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه اعلام کرده است.

وی افزود: تمام نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در سراسر استان بصورت شبانه روزی و هماهنگ، پایش تمامی رودخانه ها را در دستور کار دارند و در صورت مشاهده هرگونه دام و سازه های صیادی در مسیر و مصب رودخانه ها، ادوات و تجهیزات را جمع آوری کرده و با متخلفان به شدت برخورد می شود.

اکبری پور یادآور شد: این عملیات از ۱۵ اسفندماه امسال آغاز و تا پایان فصل مهاجرت ماهیان در اواسط اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: گونه های با ارزش ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید، کولی و ماهیان خاویاری در این فصل از سال اقدام به تخم ریزی و تولید مثل می کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اظهار کرد: از تمام مردم گیلان و علاقه مندان به حفظ محیط زیست و طبیعت تقاضا داریم علاوه بر خودداری از صید در زمان تکثیر ماهیان مولد، تخلفات صید و شکار را به اداره های یگان شهرستان ها و در صورت لزوم به اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان جهت پیگیری و برخورد لازم اطلاع دهند.

اکبری پور افزود: سامانه گویای ۱۵۴۰ و شماره تلفن (۰۱۳۳۳۸۳۲۲۸۰) آماده دریافت گزارشات مردمی است.

به دلیل ارزش بالای شن و ماسه رود خانه ها، پدیده استخراج آن از بستر رودخانه ها و به خصوص رودخانه های دارای جریان آب دائمی روز بروز افزایش یافته و با اینکه برداشت شن و ماسه در توسعه اقتصادی نواحی جغرافیایی نقش به ظاهر مناسبی دارد اما انجام این عملیات از بستر رودخانه ها پیامدهای زیست محیطی غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها و همچنین نصب دام های صید و شکار در مصب آنها تاثیرات منفی برمحیط زیست خصوصا در فصل مهاجرت پرندگان و آبزیان مولد می گذارد، برخورد با پدیده صید غیر مجاز در این فصول بیش از پیش ضرورت دارد.

در گیلان بیش از ۴۰ رودخانه جریان دارد که بستر این رودها به طور عمده در مسیر دره‌ های کوهستانی و کوهپایه‌ای پوشیده از جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار گرفته و حوزه‌های آبخیز کوچک و بزرگ این استان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب سرچشمه می‌گیرند، به وسیله تالاب بین المللی انزلی و یا به صورت مستقیم، به دریای کاسپین می ریزد.