به گزارش پایگاه بری و تحلیلی صفیر گیلان،در نشستی با حضور دکتر راضی مدیر کل دفتر خدمات شهری و محیط زیست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهندس اوسط مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، دکتر حاج محمدی شهردار رشت، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای گیلان، مشاور طرح و مدیر عامل شرکت کود آلی گیلان […]

 به گزارش پایگاه بری و تحلیلی صفیر گیلان،در نشستی با حضور دکتر راضی مدیر کل دفتر خدمات شهری و محیط زیست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهندس اوسط مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، دکتر حاج محمدی شهردار رشت، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای گیلان، مشاور طرح و مدیر عامل شرکت کود آلی گیلان در سازمان همیاری ها و شهرداری های کشور برگزار شد موضوعات مربوط به مسائل فنی و اعتباری طرح افزایش ظرفیت شرکت کود آلی و نیز ساخت زباله سوز رشت مورد بررسی قرار گرفت.

در این ارتباط شهردار رشت توضیحاتی کامل ارائه کرد و گفت: در نشست چهار ساعته یاد شده، تصمیمات خوبی برای موضوعات مرتبط با مدیریت پسماندهای کلانشهر رشت اتخاذ شده است.

دکتر حاج محمدی  با اشاره به بررسی و تایید نهایی روش تخمیر هوازی و بی هوازی کمپوست حاصله از پسماندهای تر و تغییر روش از لین ترنر به ویندروترنر، گفت: به دلیل اینکه در کشور تجربه قبلی درباره روش لین ترنر وجود نداشت و با ترکیب پسماندهای تولیدی در شهرهای شمالی کشور نیز همخوان نبود، روش ویندروترنر که دارای سابقه و تجربه کافی در اکثر کارخانجات کمپوست فعال کشور است جایگزین آن گردید .

وی ادامه داد: روش ویندرو ترنر نیازمند فضای بیشتری برای تخمیر کمپوست است زیرا در این روش ۲۱ روز فرآیند هوازی و ۲۸ روز فرآیندهای بی هوازی جهت فرآوری کود مرغوب کمپوست مورد نیاز است .

دکتر حاج محمدی تصریح کرد: با افزایش ظرفیت از ۵۰۰ تن جدید علاوه بر سوله های تخمیر موجود ، هشت هزار مترمربع سوله جدید برای فرآیند بی هوازی و شش هزار مترمربع برای سالن های کود فاین، نصب دستگاه ها و تجهیزاتی که باید مستقر شوند، نیاز است.

شهردار رشت سپس تاکید کرد: برای اجرای این پروژه اعتبار ۱۰۶ میلیارد تومانی مورد نیاز است که به تایید دفتر خدمات شهری و محیط زیست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور رسید و امیدواریم با سیر مراحل تایید قانونی و جذب این اعتبار در سال ۹۹ کارخانه کود آلی به ظرفیت مورد نیاز برسد .

دکتر حاج محمدی در این نشست به نحوه تبدیل ارز نیمایی و آزاد مربوط به شرکت تی تی اس، شریک تهیه و نصب تجهیزات زباله سوز رشت اشاره کرد و گفت: مقرر شد با توجه به اینکه جناب آقای دکتر نوبخت قرار است این هفته به استان گیلان سفر کنند، اسناد و مدارک مربوطه به مهندس اوسط مقدم معاون محترم استاندار ارائه شود و با دستور جناب آقای نوبخت نحوه استفاده از ارز نیمایی یا آزاد مشخص شود و هر دستوری که ایشان دادند، اجرا گردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دودکش کارخانه زباله سوز خارج از زمین مربوط به شهرداری بوده، گفت: مقرر گردید با جابه جایی دودکش کارخانه زباله سوز و تغییر در نقشه، این مشکل مرتفع گردد.

شهردار رشت در پایان با مفید و ارزشمند دانستن برگزاری این جلسه از همگان خواست تا با هم افزایی و همکاری، مصوبات این نشست را برای پیشرفت اجرایی پروژه های مدیریت پسماندها پیگیری کنند.