به گزارش صفیر گیلان،‌ علیرضا شعبان‌نژاد عصر امروز در جلسه شورای کشاورزی در فرمانداری رشت اظهار داشت:‌ زمین‌های حاصلخیز گیلان به عنوان میراثی‌ ارزشمند برای نسل‌های بعدی محسوب می‌شود و تغییر کاربری آن خط قرمز سازمان جهاد کشاورزی گیلان است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان شهر رشت را بزرگترین شهر کشاورزی کشور اعلام کرد و […]

به گزارش صفیر گیلان،‌ علیرضا شعبان‌نژاد عصر امروز در جلسه شورای کشاورزی در فرمانداری رشت اظهار داشت:‌ زمین‌های حاصلخیز گیلان به عنوان میراثی‌ ارزشمند برای نسل‌های بعدی محسوب می‌شود و تغییر کاربری آن خط قرمز سازمان جهاد کشاورزی گیلان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان شهر رشت را بزرگترین شهر کشاورزی کشور اعلام کرد و گفت:‌ وجود شالیزارهای متعدد در کنار امور باغداری،‌ مرغداری صنعتی،‌ دامداری و یا پرورش ماهی از جمله برخی از مزیت‌های بی‌شمار شهرستان رشت در حوزه کشاورزی است.

شعبان‌نژاد به واردات ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تنی برنج به داخل کشور سخن گفت و تصریح کرد:‌ این محصول استراتژیک در دو استان شمالی گیلان و مازندران و در سطح وسیعی از اراضی شالیکاری کشت می‌شود که می‌توان با افزایش تولید از میزان نیاز بازار داخلی به واردات کاست.

وی بخش اعظمی از نیاز بازار داخلی به برنج وارداتی را ناشی از فرهنگ غلط مصرف مواد غذایی دانست و افزود:‌ هرساله مقدار بسیار زیادی از مواد غذایی از جمله برنج دور ریز می‌شود در حالی‌که همین محصول با شرایط بسیار سخت در دوران تحریم‌ها به داخل کشور وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان فرهنگ‌سازی رسانه‌ها را جهت اصلاح الگوی مصرف را بسیار ضروری اعلام کرد و ابراز داشت:‌ اگر این فرهنگ ارزشمند در کشور به ویژه در طبقه مرفه جامعه به خوبی نهادینه شود علاوه بر کاهش مصرف کشور به سمت خوکفایی در تولیدات کشاورزی پیش می‌رود.

شعبان‌نژاد از تولید بیش از ۴۰ درصد برنج کشور در استان گیلان خبر داد و اظهار داشت:‌ سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیکاری گیلان برداشت شد که پس از فرآوری آن حدود ۷۰۰ هزار تن برنج سفید در کارخانجات تولید و استحصال شد.

وی به‌کارگیری روش‌های نوین و علمی جهت رسیدن به خودکفایی در تولید برنج را امری دست‌یافتنی ارزیابی کرد و گفت:‌ بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی گیلان طرحی را با بسیج مهندسین کشاورزی استان آغاز کرده تا با روش‌های علمی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در تولید برنج افزایش ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کشاورزی در گیلان را از مشاغل بسیار سخت خواند و بیان داشت:‌ توسعه مکانیزاسیون و ترویج استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی برای فرآیند تولید و برداشت محصولات را از مهم‌ترین اهداف راهبردی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه ۶۴ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان گیلان در شهرستان رشت واقع شده است تصریح کرد:‌ شهرستان رشت با دارا بودن شالیزارهای وسیع و با تولید مقدار بسیار زیادی از برنج استان در حقیقت به نوعی پایتخت شالیزاری کل کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به محض دریافت اعتبارات نسبت به تجهیز و نوسازی اراضی اقدام می‌شود عنوان کرد:‌ حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان آماده اجرای طرح تجهیز و نوسازی هستند که از این مقدار حدود ۵ هزار هکتار آن در شهرستان رشت واقع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید ماشین‌‌آلات کشاورزی پرداخت شده است بیان داشت:‌ بر این اساس حدود ۱۲ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات در اختیار کشاورزان گیلانی قرار گرفت.

شعبان‌نژاد از برداشت مکانیزه محصول برنج در سطح ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد:‌ علاوه بر این نشاء مکانیزه در سطح ۱۱۶ هزار هکتار و عملیات وجین نیز در ۲۰ هزار هکتار از اراضی گیلان با استفاده از ماشین‌آلات انجام شد.

وی بسته‌بندی فعلی برنج را بسیار ضعیف و غیرقابل قبول نامید و اظهار داشت:‌ بنا داریم با اجرای طرح مشترک با استانداری گیلان و مرکز تحقیقات برنج،‌ این محصول استراتژیک را در بسته‌بندی‌های کاملاً ویژه به همراه کد رهگیری و با یک برند خاص وارد بازار مصرف داخلی کنیم./تسنیم