به گزارش صفیر گیلان؛سعادت الله مسعودی از برگزاری جشنواره «گل محمدی» و «گلاب‌گیری» در شفت خبر داد و اظهار کرد: به‌منظور پاسداشت ارزش‌های دینی و اعتقادی منطقه و همچنین معرفی صنایع‌دستی روستای گیلده و جذب توریست سومین جشنواره سنتی و بومی محلی گل محمدی و گلاب‌گیری عصر روز پنجشنبه در روستای گیلده شهرستان شفت برگزار […]

به گزارش صفیر گیلان؛سعادت الله مسعودی از برگزاری جشنواره «گل محمدی» و «گلاب‌گیری» در شفت خبر داد و اظهار کرد: به‌منظور پاسداشت ارزش‌های دینی و اعتقادی منطقه و همچنین معرفی صنایع‌دستی روستای گیلده و جذب توریست سومین جشنواره سنتی و بومی محلی گل محمدی و گلاب‌گیری عصر روز پنجشنبه در روستای گیلده شهرستان شفت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه گلاب‌گیری در روستای گیلده قدمت طولانی دارد افزود: دستگاه‌های گلاب‌گیری از حالت کاملاً سنتی خارج‌شده و به‌صورت نیمه‌صنعتی از کاشان خریداری و در گیلده مستقرشده‌اند و آماده پذیرایی از گردشگران و علاقه‌مندان در این آیین بومی و محلی است.

دبیر جشنواره گل محمدی و گلاب‌گیری گیلده شفت به اجرای برنامه‌های متنوع در حاشیه این جشنواره اشاره کرد و گفت: گل‌افشانی مزار شهدا، اجرای بازی‌های بومی و محلی، اجرای ساز محلی از برنامه‌های جانبی این جشنواره است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شفت بیان کرد: در این روز نمایشگاه عرضه و تولید محصولات صنایع‌دستی، غذاهای محلی، پوشش محلی و اجرای زنده گلاب‌گیری سنتی و گلاب‌گیری نیمه‌صنعتی نمادین به معرض نمایش بازدیدکنندگان گذاشته خواهد شد.

گفتنی است نخستین جشنواره فرهنگی گل محمدی و گلاب‌گیری گیلده که فرهنگ غنی مردم این دیار را در ذهن تداعی می‌کند در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ برگزارشده بود.

 روستای گیلده، روستایی است که در جنوب شرقی شفت واقع‌شده و خود را رقیب کاشان می‌داند و همه‌ساله گلاب‌گیری دراواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه برگزار و سال‌به‌سال نیز پررونق‌تر می‌شود./فارس