یادداشت/قنبر همتی

بناهای تاریخی رشت و فرصت‌هایی که از دست می روند!

  پرینت
بناهای تاریخی رشت و فرصت‌هایی که از دست می روند!
شناسه خبر : 45183 | تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1400 - 15:36 | 467 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

قنبرهمتی/بناهای تاریخی دارای ظرفیت های درآمدزایی و حتی ارزآوری هستند که می توانند علاوه بر اشتغال‌زایی باعث رونق اقتصادی شهر شوند. در اغلب جوامع به ارزش این میراث گرانبها واقفند و تلاش می‌کنند تا با بازسازی و مرمت مانع تخریب آنها شوند تا زمان بیشتری از آن استفاده کرده و از عواید و منافع آن […]

صفیر گیلان؛بناهای تاریخی دارای ظرفیت های درآمدزایی و حتی ارزآوری هستند که می توانند علاوه بر اشتغال‌زایی باعث رونق اقتصادی شهر شوند.

در اغلب جوامع به ارزش این میراث گرانبها واقفند و تلاش می‌کنند تا با بازسازی و مرمت مانع تخریب آنها شوند تا زمان بیشتری از آن استفاده کرده و از عواید و منافع آن بهره مند گردند اما در شهر رشت اینگونه نیست!

اما متاسفانه در شهر رشت توجهی به این ظرفیت ها -جز چند بنای انگشت شمار که سالها زمزمه های تبدیل به موزه آنها به گوش می رسد- نمی شود.

شهر رشت بناهای تاریخی زیادی دارد که به نوعی بخشی از هویت شهر رشت هستند. بناهایی که هر کدام معرف روزگار خود و نوع معماری عصر خود هستند. میراثی گرانبها که متاسفانه اینروزها عدم حفظ و حراست از آنها تبدیل به یک دغدغه بزرگ برای شهروندان فرهنگ دوست و علاقمندان به تاریخ و معماری رشت شده است.

در شهر رشت، مالکان بناهای تاریخی، به دلیل سیاست های موجود، عمدا یا سهوا به تخریب جزئی یا گسترده‌ بنا روی اورده‌اند تا از این طریق بتوانند از ثبت بنا امتناع کرده و با ساخت و ساز برج ها از عواید زمین خود بهره ببرند.

اما راه‌حل چیست؟

راه حل در گرو “همتی” از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شورای اسلامی شهر و شهرداری رشت است.

تملک این بناها توسط شهرداری رشت و تبدیل آنها به سرای محلات و یا فرهنگسراها و یا ارائه خدمات و ارائه تسهیلات مناسب توسط شهرداری رشت و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مالکین و سرمایه گذاران می تواند راهکاری برای حفظ این بناها باشد.

فرصتی که می سوزد

در سالهای اخیر با تسهیلات تشویقی دولت و شهرداری رشت، چندین سرمایه گذار به این عرصه و شهر رشت برای بهره برداری از این بناها به منظور اقامتگاه های سنتی و هتل بوتیک ورود کردند اما متاسفانه، بروکراسی اداری و عدم کارآیی تسهیلات و گاهی بی مهری مسئولان باعث تکدر خاطر این سرمایه گذاران و پشیمانی آنان شده است.

استقبال سرمایه گذاران برای مرمت، حفظ و بهره برداری از بناهای دارای ارزش تاریخی و با قابلیت ثبت ملی در رشت یک فرصت است که باید آنرا غنیمت شمرد اما فقدان یک سیستم مناسب و عدم پشتیبانی از چنین سرمایه گذارانی رفته رفته باعث از بین رفتن این فرصت خواهد شد‌. مساله ای که باید سریعا واکاوی و به آن پرداخته شود.

برچسب ها
نوشته های مشابه
اجرای شعار سالجاری رهبری، آمادگی برای دوران پسا ریل و بهره‌گیری از نظام برنامه ریزی مبتنی بر کار تیمی و هم افزا
افزایش دو برابری توزیع کپسول گاز در ماسوله
ارائه خدمت به ۱۵۰ هزار نفر در مراکز سلامت‌محور گیلان در طرح سلامت نوروزی
“سرپرست مدیریت موسسات ” منصوب شد.
افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
بین ۱.۵ تا ۲ درجه دمای هوا در تابستان پیش رو گرم‌تر خواهد شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.