به گزارش صفیر گیلان؛ مهندس حسین چراغی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران کسب رتبه برتر ارزیابی عملکرد سال ۹۵ در بین دستگاه های اجرایی استان گیلان که در سالن همایش اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد، قدردانی از عملکرد کارکنان را یکی از بهترین روش های تقویت و ترغیب همکاران در سازمان های دولتی در […]

به گزارش صفیر گیلان؛ مهندس حسین چراغی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران کسب رتبه برتر ارزیابی عملکرد سال ۹۵ در بین دستگاه های اجرایی استان گیلان که در سالن همایش اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد، قدردانی از عملکرد کارکنان را یکی از بهترین روش های تقویت و ترغیب همکاران در سازمان های دولتی در مسیر توسعه و تعالی سازمانی دانست.

وی با اشاره به نقش تعیین کننده وزارت راه و شهرسازی در ایجاد و توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی کشور، افزود: در این میان نقش صنعت دریایی و بندری در مباحث مربوط به توسعه تبادلات تجاری، حمل و نقل دریایی و گردشگری حائز اهمیت است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، از فعالیت ۲۰ بندر در دریای خزر خبر داد و تصریح کرد: عمده ترین بنادر شمال کشور از غرب دریای خزر تا شرق آن شامل بنادر آستارا، انزلی، نوشهر، فریدون کنار، نکا و امیرآباد می شود. این بنادر نقش مهمی در تبادل تجاری دریای خزر دارند و هم ثروت و اشتغال پایدار در استان های شمالی کشور تولید می کنند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه بیشترین تبادل تجاری ما از طریق بنادر مهم آستاراخان، ترکمن باشی، باکو و ماخاچ انجام می شود، گفت: بندر انزلی قدیمی ترین بندر کشور با سابقه بیش از ۲۰۰ ساله است و همواره در بنادر شمال به عنوان یک برند مهم قابل توجه بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی بوده است. از دیرباز این بندر دروازه اروپا برای تبادل کالا محسوب می شد و همواره تبادل مسافر نیز  از طریق این بندر وجود داشته است.

مهندس چراغی بندر انزلی را یکی از مهمترین بنادر کشور دانست و یادآور شد: این بندر به تجهیزات مدرن و پیشرفته دریایی و خشکی مجهز است و مجرب ترین نیروهای انسانی را در هم در بخش خصوص و هم در بخش دولتی دارد. عمده ترین ایده ها و جدیدترین روش ها در بنادر کشور از بندر انزلی شکل می گیرد، زیرا صنعت دریایی به لحاظ قدمت و سنخیت با جامعه اجتماعی در ارتباط است.

مدیرکل بنادر گیلان گفت: از پیشرفته ترین روش های مهندسی و فنی برای ساخت اسکله های جدید در طرح توسعه بندر انزلی استفاده شده است تا بتوانیم در آینده همگام با توسعه حمل و نقل دریایی، افزایش اندازه کشتی ها و تغییرات کالا در حمل و نقل، از ظرفیت های بازار استفاده کنیم.

وی توسعه تجارت بین المللی از طریق ایجاد فضاها و ظرفیت های لازم جهت توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه گردشگری دریایی را دو تکلیف مهم سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای استان گیلان دانست و افزود: استان گیلان ظرفیت های گردشگری بسیاری دارد لذا باید بندری ایجاد کنیم که هموطنان ما با ورود به آن آثار صنعت بندری را در شهر ببینند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مساحت اراضی بندر انزلی را ۱۴۲ هکتار دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم یک بندر رقابت پذیر داشته باشیم باید سبد ارائه خدمات به کالاهای مختلف را ایجاد کنیم و از بندر تک محصولی به بندر چندمحصولی تبدیل شویم. در گذشته بیشتر خدمات در حوزه آهن آلات و چوب و تخته انجام می گرفت، اما با تغییر نیازهای کشورهای حاشیه دریای خزر و ایجاد بازارهای جدید، باید ظرفیت های بندر انزلی را تکمیل و زیرساخت های انواع کالا از جمله غلات، روغن خام خوراکی، سوخت و صنایع تبدیلی را ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تولید بار و کالا از طریق ایجاد مراکز تولیدی و صنعتی توسط بخش خصوصی در راستای کسب ارزش افزوده و رونق اشتغال، گفت: نیازمند توسعه انبارها و فضاهای سربسته برای نگهداری کالا در بندر انزلی به لحاظ حجم زیاد بارندگی هستیم لذا برای توسعه سیلوهای غلات و مخازن روغن خوراکی و سوخت از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برنامه ریزی کردیم. حجم سرمایه گذاری در بندر انزلی طی سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

مهندس چراغی، با اشاره به واگذاری صد درصدی بندر آستارا به بخش خصوصی، تصریح کرد: در بندر آستارا به دنبال تقویت تبادل تجاری غرب کشور و توزیع کالای ترانزیت هستیم. ظرفیت این بندر در حال حاضر یک میلیون تن است که در فاز نهایی به ۲,۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد. بندر چمخاله نیز دارای ظرفیت های گردشگری است.

مهندس چراغی، با بیان اینکه سال گذشته بندر انزلی با ۴۷ درصد بیشترین سهم را از کل بازار بنادر شمال داشت، عنوان کرد: روسیه، قزاقزستان، آذربایجان و ترکمنستان مهمترین شرکای تجاری بنادر گیلان هستند. اداره کل بنادر گیلان دو سال متوالی مقام اول استانی بنادر کشور را در ارزیابی عملکرد کسب کرده است.

وی  ادامه داد: بندر انزلی در چهارراه حمل و نقل جاده ای، دریایی، ریلی و هوایی قرار دارد و با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری حاشیه دریای خزر، یک پل خشکی بین بازارهای شمال و جنوب کشور است.

وی امکان جذب ترافیک کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی، امکان جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و امکان راه اندازی خطوط مسافرت دریایی و گردشگری را از جمله مهمترین فرصت های پیش روی بنادر استان دانست و متذکر شد: اهداف سازمان بنادر براساس برنامه ششم توسعه با برش استانی ترسیم شده است لذا برای اینکه در جایگاه اول بنادر خزر و سطح یک ملی قرار بگیریم، باید به صادرات به عنوان یک الزام و اولویت نگاه کنیم. البته همه الزامات به دست ما محقق نمی شود و باید به سمت مدیریت یکپارچه بنادر برویم. دستگاه های اجرایی ذی نفع از جمله گمرک، سازمان منطقه ازاد، اداره استاندارد، دامپزشکی ، پایانه حمل و نقل جاده ای و اتاق بازرگانی همگی حلقه های تکمیل کننده تجارت دریایی استان و عملکرد یکپارچه انها باعث رشد و موفقیت بنادر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و اداره کل راه و شهرسازی در بین ۴٨ دستگاه اجرایی استان به عنوان رتبه برتر ارزیابی عملکرد معرفی شدند.

 

sderftgyhu 16
sderftgyhu 15
sderftgyhu 14
sderftgyhu 13
sderftgyhu 12
sderftgyhu 11
sderftgyhu 10
sderftgyhu 9
sderftgyhu 8
sderftgyhu 7
sderftgyhu 6
sderftgyhu 5
sderftgyhu 4
sderftgyhu 3
sderftgyhu 2
sderftgyhu 1