به گزارش صفیر گیلان؛ شاهرخ یوسف‌زاده چابک صبح امروز در جمع خبرنگاران استقبال بسیار خوب مردم گیلان از طرح بسیج ملی فشار خون خبر داد و اظهار داشت: از تاریخ ۱۸ خرداد تاکنون حدود یک میلیون نفر از مردم استان گیلان تحت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قرار گرفتند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان […]

به گزارش صفیر گیلان؛ شاهرخ یوسف‌زاده چابک صبح امروز در جمع خبرنگاران استقبال بسیار خوب مردم گیلان از طرح بسیج ملی فشار خون خبر داد و اظهار داشت: از تاریخ ۱۸ خرداد تاکنون حدود یک میلیون نفر از مردم استان گیلان تحت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرای فاز اطلاع رسانی، آموزش و آگاهی‌های عمومی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۸ اردیبهشت تا ۱۸ خرداد در این استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: با استقبال و مشارکت بسیار خوب مردم گیلان، تاکنون به اهداف مشخص شده در این طرح رسیده‌ایم.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه گیلان حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد از اجرای طرح بسیج کنترل فشار خون در سطح یک میلیون نفر خبر داد و تصریح کرد: تعداد افراد و جمعیت بالای ۳۰ گیلان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است علاوه بر این بیماران کلیوی هم در اجرای این طرح مشارکت داشتند.

وی کنترل فشار خون ۵۰ درصد از جامعه آماری مورد نظر در سطح استان را از جمله اهداف دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده قصد داشتیم طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را روی ۷۵۰ هزار نفر از جمعیت آماری انجام دهیم که این آمار تا به امروز به یک میلیون نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ابتلاء ۳۰ درصد از مردم کشور به عارضه فشار خون بالا را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: از این تعداد افراد یاد شده حدود ۴۰ درصد به‌هیچ عنوان از بیماری خود اطلاعات خاص و دقیقی ندارند و درصد بالایی نیز حتی نمی‌دانند که در حال حاضر به عارضه فشار خون بالا مبتلا هستند.

یوسف‌زاده چابک اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را فرصتی مناسب برای ارزیابی سلامت مردم و آگاهی آنان از وضعیت فشار خونشان دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون هنوز به اتمام نرسیده است بنابراین نمی‌توان در مورد نتایج کسب شده آن اطلاعات دقیقی داد.

وی با تأکید بر اینکه ۵۲ درصد از جمعیتی که در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در گیلان شرکت کردند دچار عارضه فشار خون بالا نبودند افزود: از تعداد افراد شرکت‌کننده در طرح بسیج ملی فشار خون در استان گیلان، حدود ۱۷ درصد فشار خون بالا داشتند و ۳۱ درصد نیز در آستانه ابتلاء به این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اخذ کد ملی و شماره تلفن افراد شرکت کننده در طرح بسیج ملی فشار خون را مورد تأکید قرار داد و افزود: افرادی که فشار خون آنان به مرحله خطرناک و حاد رسیده است پس از سنجش در پایگاه‌های استان بلافاصله توسط فوریت‌های پزشکی به مراکز اورژانس گیلان اعزام می‌شوند.

یوسف‌زاده ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی و هشدار به مابقی افراد شرکت‌کننده در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که وجود این عارضه در آنان محرز شده است را خاطرنشان کرد و گفت: در حال حاضر و بر اساس آمارهای موجود، نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر کشور مربوط به فشار خون بالا است.