اختصاصی صفیر گیلان؛نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان ظهر امروز با محوریت تامین آب آشامیدنی روستاهای فاقد، ارتقای کیفیت آب شرب و اجرای طرح های تصفیه ی فاضلاب روستاهای استان برگزار شد. رنج ور با اشاره به اینکه هر ساله خدمات دستگاهای اجرایی در دو برحه از سال  به بهره برداری  […]

 

اختصاصی صفیر گیلان؛نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان ظهر امروز با محوریت تامین آب آشامیدنی روستاهای فاقد، ارتقای کیفیت آب شرب و اجرای طرح های تصفیه ی فاضلاب روستاهای استان برگزار شد.

رنج ور با اشاره به اینکه هر ساله خدمات دستگاهای اجرایی در دو برحه از سال  به بهره برداری  می رسد گفت: این زمانها دهه فجر و هفته دولت است

محبعلی رنج ور در ابتدای این جلسه به بیان طرح های افتتاحی هفته ی دولت پرداخت و گفت: در این ایام ۴۸ طرح با اعتباری بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال و بهره مندی ۱۷ هزار نفر به بهره برداری رسمی رسید.
وی، با اشاره به تامین آب شرب ۲۶ روستای گیلان با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر در هفته ی دولت، افزود: ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به این روستاها هزینه شد.
وی تصریح کرد: به منظور تامین آب آشامیدنی این تعداد روستا ۲۵۸ کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و توزیع اجرا، ۱۴۵۰ مترمکعب مخزن ذخیره و تعدیل فشار و ۴ باب ایستگاه پمپاژ احداث، ۳ حلقه چاه حفر و ۲ دهنه چشمه بهسازی شد.
به گفته ی رنج ور؛ با افتتاح طرح های هفته ی دولت شاخص بهره مندی روستاهای گیلان از آب شرب سالم و بهداشتی به عدد ۷۶.۱ درصد رسید.

photo_2017-09-06_08-55-01

بهره برداری از طرح تصفیه ی فاضلاب ۶ روستای گیلان تا پایان شهریورماه
مدیرعامل شرکت آبفار گیلان، با اشاره به اینکه طرح تصفیه ی فاضلاب ۲ هزار و ۱۷۲ خانوار ۶ روستای استان تا پایان شهریورماه امسال با حضور مسوولان کشوری به بهره برداری می رسد، گفت: ۱۰۵ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شده است.
رنج ور، با بیان اینکه برای جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب این روستاها ۶ هزار و ۲۵۰ متر خط انتقال و ۳۹ هزار و ۷۰۰ متر شبکه ی فاضلاب اجرا شده، تصریح کرد: امسال از ردیف بانک توسعه ی اسلامی نیز اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح تصفیه ی فاضلاب ۵ روستای گیلان در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: تصفیه ی فاضلاب هر خانوار روستایی گیلان یکصد میلیون ریال هزینه به همراه دارد.
ارتقای کیفیت آب شرب روستاهای گیلان با صرف ۳۰ میلیارد ریال هزینه در ۶ ماهه ی نخست امسال
رنج ور، با اشاره به اصلاح و بازسازی ۱۵۵ کیلومتر از شبکه های آبرسانی روستایی گیلان در ۶ ماهه ی نخست سال جاری، گفت: طرح توسعه ۱۱۷ کیلومتر از خطوط آب شرب، بهسازی ۱۸ دهنه چشمه، حفر ۱۳ باب چاهک، تعمیر ۱۱۱ دستگاه کلرزن، نصب و راه اندازی ۱۱۵ دستگاه پمپ و بازسازی ۳۲ دستگاه تصفیه ی فیزیکی روستاهای استان نیز در این مدت با هدف ارتقای کیفیت آب آشامیدنی روستاهای استان اجرا شد.
وی، اعتبار هزینه شده برای انجام این عملیات را افزون بر ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

در این نشست مدیرعامل شرکت آبفار گیلان چون نخواستند  متکلم وحده باشند  پاسخگوی سوالات خبرنگاران  و نگاه مردم به این حوزه شدند.

در این نشست  سوالی از نمای  ابهای زیر زمینی  و خطری که اب زیر زمینی استان را در ۱۰ سال اینده تهدید می کند   پرسیده شد و اینکه  چرا برخی روستاهای همجوار رشت اب شرب ندارد  چه برنامه دارید مطرح شد که  مدیرعامل شرکت آبفار گیلان پاسخ داد: ما متاسفانه به علت بسیاری از کم کاری ها که در گذشته وجود داشته تعدادی از روستاهای ما فاقد آب شرب هستند و اینکه ما بتوانیم تمام روستاههای گیلان را آب دار کنیم هزینه بالایی را می طلبد.

وی با بیان اینکه آب رسانی و تاسیسات آب هزینه اش گران است گفت: ما برای هر خانوار بیش از ۵ میلیون تومان هزینه برای آب رسانی داریم و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم سهم استان گیلان را با توجه به شرایط خاص بودنش  بگیریم.

مدیرعامل شرکت آبفار گیلان با اشاره به اینکه ما باید منابع جایگزین آب را در مناطق داشته باشیم گفت: مسافران گیلان را استانی پر آب و سر سبز می بینند در حالی که چنین نیست و با شدت گرما ما تنش آبی را داریم زیرا  از چشمه هایی که ما از انها آب شرب برای روستائیان تهیه می کنیم در فصول گرم سال بسیار کم آب می شوند .

ایشان تصریح کردند ؛ ما وقتی در جلسات در تهران صحبت از کم آبی و آبرسانی با تانکر به برخی مناطق گیلان را داریم حرف ما را باور ندارند   و فکر می کنند این اتفاقات فقط در کرمان و سیستان وکردستان و …. می افتد.

وی گیلان را استانی با بیش از ۳۰ میلیون مسافر در سال اعلام نمود و گفت: بیشتر این مسافران در روستاها ماندگار می شوند و زیر ساختها پاسخگو نیست علارغم اینکه توسعه و نگهداری تاسیسات آب نیز پر هزینه است.

وی تاکید کرد؛ باید در اعتبارات ملی جمعیت استان در نظر گرفته شود و جمعیت سر ریز دیده شود  زیرا این جمعیت نیاز به خدمات دارند.

ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار صفیر گیلان که پرسیدند در برخی روستاها با افرادی که با  پاره کردن لوله ها و تاسیسات آب شرب روستایی  که با هزینه بالا  سالمسازی شده  از این آب برای مصرف باغات و استخر ها استفاده می شود و انهایی که انشعابات غیر مجاز دارند چه برخوردی دارید علارغم اینکه این پارگی عامل بیماری و الودگی آب و تنش آبی را داریم ؟

مدیرعامل شرکت آبفار گیلان گفتند؛ما در گیلان ۲۱ هزار کیلومتر شبکه خطوط لوله گذاری داریم گفت: ما در رتبه های اول کشور در خطوط لوله گذاری هستیم و این بخاطر وسعت استان است.

وی با اشاره به اینکه درا ین سطح گستردگی و با وجود اینکه ما پوشش گیاهی و بافت گیاهی داریم  شکستگی ها دیده نمی شود گفت: برای این کار در حوزه رسانه ها باید فرهنگ سازی شود علارغم اینکه مردم ما مردمان فهیم و با فرهنگی هستند.

رنج وز این کار را نیاز افراد خواند و گفت: ما در این حوزه چالش داریم و باید با همت مسئولان نیازهای مردم برطرف شود تا چنین اتفاقات ناخوشایندی را شاهد نباشیم.

مدیرعامل شرکت آبفار گیلان با اشاره به اینکه جدیدا دولت برای مصارف غیر مجاز و انشعاب غیر مجاز کمیته ای را تشکیل داده گفت:ما با مصارف غیر مجاز ابتداء با تعامل ورود می کنیم و اگر شرایط سخت شد ما با قانون برای افراد متخلف جریمه در نظر خواهیم گرفت.

رنج ور تصریح کرد؛ افراد با نگاه خود به این حوزه ورود می کنند و امروز میزان تولید و مصرف هم خوانی ندارد و افراد بدانند که ما ابتداء دنبال فرهنگ سازی رفته و بعد  برخورد قانونی خواهیم داشت./

تهیه و تنظیم ؛زلیخا صفری راسته کناری