به گزارش صفیر گیلان؛  آیت الله رسول فلاحتی امروز در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان که با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول رئیس قوه قضائیه برگزار شد اظهار کرد: امر قضا، موضوع حیاتی محسوب می شود و مربوط به طبقه های مختلف جامعه است. وی، قضا را از […]

به گزارش صفیر گیلان؛  آیت الله رسول فلاحتی امروز در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان که با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول رئیس قوه قضائیه برگزار شد اظهار کرد: امر قضا، موضوع حیاتی محسوب می شود و مربوط به طبقه های مختلف جامعه است.

وی، قضا را از مسائل عمده جامعه اسلامی عنوان کرد و افزود: در طول تاریخ علمای دین رساله های عمیقی در امر قضا به رشته تحریر در آوردند.

امام جمعه رشت با تاکید بر توجه به ساختار درونی دستگاه قضا، بیان کرد: با آمدن آقای رئیسی با راهبرد جدید به ساختار درونی قوه قضائیه توجه شده است.

آیت الله فلاحتی، دستگاه قضا را نیازمند اراده برای کار از درون دانست و تصریح کرد: تا اراده برای کار نباشد در عرصه قضا نمی توان کاری انجام داد.

وی، رسیدن به مستر قضا را از آمال و آرزوی فقیهان شیعه در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به دست امام(ره) ایجاد شد به موضوع قضا به عنوان قضاوت دین که در متن دین و شیعه آمده، توجه و کار شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان به پرداختن شهید بهشتی به خلاءهایی که در دستگاه قضا وجود داشت، اشاره کرد و یادآور شد: اگرچه رساله کوچک قصاص مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفت اما بعدها متوجه شدند به شهید بهشتی جفا کردند.

آیت الله فلاحتی، دستگاه قضا را از درون نیازمند پالایش دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به یک نگرش عمیق و گسترده، انسان مشاهده می کند اراده باید همراه با انقلابی گری باشد.

وی ادامه داد: اراده و انقلابی گری در دستگاه قضا را توامان با هم مشاهده نمی کنیم یا اندک مشاهده می کنیم.

امام جمعه رشت اضافه کرد: انقلاب اسلامی نیازمند کسانی است که مجاهدانه برای رفع مشکل نظام تلاش کنند تا پدیده ای به نام ظلم و اجحاف تحقق پیدا نکند.

آیت الله فلاحتی اظهار کرد: دستگاه قضا یکی از دستگاه های عمده ای است که به عنوان یک قوه در کنار دو قوه دیگر به بسیاری از آلامی که امروز در جامعه وجود دارد و در متوقعات جامعه است، باید پاسخگو باشد.

وی، خواستار نظارت قوی از درون دستگاه قضا شد و بیان کرد: قضاوت از موقعیت بالایی برخوردار است و جنون می خواهد تا کسی بتواند بر مسند قضا بنشیند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه دوگانه پست داشتن معنا ندارد، تصریح کرد: در دستگاه قضا باید نظارت قوی از پایین تا بالا وجود داشته باشد زیرا مشکلات در حوزه فرهنگ و اقتصاد جامعه معلول نبود نظارت توسط متولیان امر بوده است.

آیت الله فلاحتی ادامه داد: به دنبال سیاه نمایی نیستیم اما کسی که به دنبال پز و پول در مسئولیت ها است باید او را مهار کرد زیرا این فرد به دنبال ویرانگری است.

وی، حجم گسترده پرونده ها در عرصه دستگاه قضا را تهدید و فرصت ذکر کرد و گفت: اگر سامانه های فرهنگی را در سه عرصه قضا، مقننه و اجرایی ساماندهی می کردیم به وضعیت کنونی نمی رسیدیم و این تهدید است.

امام جمعه رشت با تاکید بر بیان مسائل دینی، قرآنی و نهج البلاغه به قضات به طور مستمر، خاطرنشان کرد: همیشه انسان نیاز به تذکر دارد.

وی اضافه کرد: مردم دستگاه قضا را رافع جرائم و ظلم ها می دانند و تنها جایی که می توانند به آن متوسل شوند تا آلام و دردهای اجتماعی آنها کاسته شود، دستگاه قضا و قاضی است.

آیت الله فلاحتی در ادامه به هجمه زمین خواران به گیلان اشاره کرد و یادآور شد: مردم هر جا زمین خواری را مشاهده کردند، آن را گزارش دهند.

وی ادامه داد: امیدواریم در ماه های آینده هزاران دیواری که توسط زمین خواران در اراضی گیلان کشیده شده، خراب شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به نامگذاری رونق تولید توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۸، اظهار کرد: در درون جامعه ظرفیت ها را طوری تنظیم کردند که در مقابل فرمایش رهبری ویرانگری ایجاد کنند و این موضوع حتی توسط بعضی از مسئولان صورت می گیرد که جای تاسف دارد.

آیت الله فلاحتی، محصول عمده گیلان را برنج عنوان کرد و افزود: هجوم زمین خواران روستاها را به ویرانی می کشاند.

وی با بیان اینکه گیلان استانی غنی به ویژه در عرصه فرهنگی است، تصریح کرد: کمر همت بسته ایم و می خواهیم زیربناهای فرهنگی گیلان را ترمیم کنیم.

امام جمعه رشت بیان کرد: نظام اسلامی در سایه انقلابی بودن مسئولانش می ماند و اگر آن را رها کنیم مشکلات فرهنگی به جامعه هجوم می آورد.

آیت الله فلاحتی، خواستار توجه ویژه دستگاه قضا به رهنمودهای مقام معظم رهبری شد و تصریح کرد: دستگاه قضا را به خدا قسم می دهیم به طبقات پایین جامعه توجه کند تا جامعه متوجه شود دانه درشت ها ابتدا محاکمه می شوند.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی مردم طبقات پایین جامعه باید به این باور برسند دانه درشت ها هستند که باید پاسخگو باشند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، قضات را دست امن خدا برای مردم ذکر کرد و گفت: دست امن خدا را نبرید زیرا شما امین مردم هستید.

در آیین مذکور، از تلاش های احمد سیاوش پور قدردانی به عمل آمد و حجت الاسلام حمزه خلیلی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری گیلان معرفی شد.