استاندار گیلان تداوم پویش هر هفته الف ب ایران را زنده کننده امید در دل مردم کشورمان برای آینده ای بهتر دانست و گفت: بهره برداری از طرح‌های برق‌رسانی، آب‌رسانی، فاضلاب و سدسازی؛ نشانگر رشد چشمگیر شاخص‌های توسعه در گیلان است.

به گزارش صفیر گیلان؛دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم سی و سومین هفته از پویش هر هفته الف ب ایران؛ «ساخت و سازها» و «ساز و کارها» که از طریق ارتباط تصویری با وزیر نیرو برگزار شد، اظهار داشت: با در نظر داشتن جغرافیای خاص گیلان، باید این استان در برنامه های توسعه‌ای به عنوان قطب گردشگری و کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه گیلان به واسطه تراکم جمعیتی ساکن در واحد سطح یکی از استان‌های متراکم معرفی می‌شود، ادامه داد: با توجه به جمعیت ساکن و نیز گردشگران، لزوم تهیه و اجرای برنامه های جامع در تمامی زمینه های توسعه‌ای برای این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نماینده عالی دولت در گیلان به افزایش علاقمندی به ساخت و ساز در مناطق روستایی طی سال‌های اخیر و مشاهده رشد جمعیتی قابل توجهی در این مناطق اشاره‌ و خاطرنشان کرد: چنانچه افزایش جمعیت با ایجاد زیرساخت‌های مناسب همراه نباشد منجر به توسعه پایدار نمی‌شود بر همین اساس ضروری‌ست برنامه ریزی صحیح و مناسبی به منظور توسعه پایدار صورت پذیرد .

وی به نقش با اهمیت مدیریت منابع آب به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اشاره‌ کرد و افزود: انجام مطالعات و تهیه طرح‌های جامع آبرسانی روستایی در نقاط مختلف استان گیلان، حائز اهمیت است.

استاندار گیلان گقت: بهره برداری از طرح‌های برق رسانی، آب رسانی، فاضلاب و سدسازی در قالب پویش ” هر هفته الف ب ایران” در گیلان و نقاط مختلف کشور، حاکی از تلاش های نتیجه بخش برای ارتقاء شاخص های بهبود زندگی آن هم در شرایط دشوار تحریم هاست.

وی افزود: تداوم این پویش تا پایان دولت تدبیر و امید در اقصی نقاط کشور و انعکاس شایسته آن، امید را برای آینده ای بهتر در دل مردم عزیز زنده می‌کند.

دکتر زارع یادآور شد: در هفته دهم این پویش طی سال گذشته ۱۰ طرح برق رسانی، یک سد لاستیکی در راستای استفاده بهینه از روان‌آب ها و کمک به توسعه و بهبود کشاورزی منطقه و آبرسانی به ۱۵ روستا با اعتبار تجمیعی بالغ بر یک هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال در گیلان افتتاح شد.

وی ادامه داد: امروز و در هفته سی و سوم پویش الف ب ایران نیز شاهد بهره برداری از طرح آبرسانی به ۳۸ روستای استان گیلان با اعتباری بالغ بر ۲۶۵ میلیارد ریال و همچنین افتتاح سه پروژه احداث پست، کابل تغذیه و توسعه فیدر در آستارا با اعتبار ۷۴۲ میلیارد ریال هستیم.

وی به شاخص های رشد و توسعه استان گیلان در دولت تدبیر و امید و افزایش ۹ درصدی تعداد روستاهای تحت پوشش در بخش آب‌رسانی از ابتدای آغاز به کار دولت تا کنون اشاره و اضافه کرد: تعداد روستاهای تحت پوشش از یک هزار و ۵۷۵ روستا به یک هزار و  ۷۱۳ روستا رسیده و بهسازی تأسیسات آب آشامیدنی ۵۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: احداث خطوط انتقال آب نیز با رشد ۴۵ درصدی از دو هزار و ۸۵۶ کیلومتر، به چهار هزار و ۱۵۲ کیلومتر رسیده است.

استاندار گیلان ادامه داد: جمعیت قلمرو شهری نیز با رشد ۱۴ و ۶۵ درصدی، از یک میلیون و ۵۶۵ هزار نفر به یک میلیون و ۸۳۳ هزار نفر رسیده و حداکثر ظرفیت منابع تأمین آب نیز با ۳۰ درصد رشد در دولت تدبیر و امید همراه بوده است.

وی به تولید بیش از دو هزار و ۸۵۲ مگاوات برق از طریق شرکت برق منطقه ای گیلان با ۱۰ نیروگاه اشاره کرد و گفت: طول خطوط ۴۰۰ کیلوولت این شرکت ۲۵۶ کیلومتر ، خطوط ۲۳۰، یک هزار و ۹۹  کیلومتر  و خطوط ۱۳۲ کیلوولت، ۸۶ کیلومتر است.

دکتر زارع همچنین خاطرنشان کرد: طول خطوط هوایی و زمینی ۶۳ کیلوولت، یک هزار و ۴۰۲ کیلومتر و تعداد پست‌های ۴۰۰ کیلوولت یک ایستگاه، پست های ۲۳۰ کیلوولت ۱۴ ایستگاه و پست‌های ۶۳ کیلوولت ۵۴ ایستگاه است.

وی به ابتکار وزارت نیرو در خصوص ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و تشکیل شرکت‌های یکپارچه در استان‌ها اشاره و اظهار کرد: در این زمینه رخدادهای خوبی در استفاده از تاسیسات مشترک و ارائه خدمات به روستانشینان شاهد هستیم که امیدواریم با توجه به پتانسیل های استان و نزدیکی شهرها به روستاها، در آینده نزدیک ضمن تداوم روند شکل گرفته، شاهد توسعه آن باشیم.

در هفته سی و سومین هفته پویش هر هفته الف ب ایران؛ «ساخت و سازها» و «ساز و کارها» علاوه بر قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای پویش و رونمایی از کتاب دلگرمی ها و همراهی ها، ۴۱ پروژه عمرانی با هزینه یک هزار و هفت میلیارد ریال در حوزه آب، فاضلاب و برق در گیلان از طریق ارتباط تصویری دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو با دکتر ارسلان زارع استاندار و جمعی از مدیران استانی به بهره‌برداری رسید.

این پروژه ها شامل بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۳۸ روستای گیلان با اعتبار ۲۶۵ میلیارد ریال و نیز سه پروژه شرکت برق منطقه ای گیلان به ارزش ۷۴۲ میلیارد ریال است.