به گزارش صفیر گیلان؛،عبدالله پاکاری،مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان امروز (۱۳اسفند) در نشست مسئولین ایثارگران دستگاه های اجرایی استان که در محل استانداری برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا،اظهار کرد:ترویج فرهنگ ایثار و شهادت،در واقع توجه و پاسداشت امانتی است که از شهدا به جا مانده است. وی از […]

به گزارش صفیر گیلان؛،عبدالله پاکاری،مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان امروز (۱۳اسفند) در نشست مسئولین ایثارگران دستگاه های اجرایی استان که در محل استانداری برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا،اظهار کرد:ترویج فرهنگ ایثار و شهادت،در واقع توجه و پاسداشت امانتی است که از شهدا به جا مانده است.

وی از مولفه های عملی و اصلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را توجه به مسائل و موضوعاتی دانست که امروزه ایثارگران و یادگاران شهدا با آن مواجه اند و افزود: توجه و رسیدگی به مسائل ایثارگران از وظایف و تکلیف همه دستگاه‌ها و اجزای نظام است.
پاکاری تصریح کرد:ایثارگران کسانی هستند که دوران پر افتخار تاریخ ملت را رقم زدند.
وی با بیان اینکه سهم استان گیلان از جامعه ایثارگران،چهار درصد کشوری است،گفت: این در حالی است که ما در استان گیلان در آن مقطع زمانی سه درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دادیم.
پاکاری اضافه کرد: این آمار نشان از تعهد، ولایتمداری و احساس مسولیتی است که گیلانی ها نسبت به سرنوشت کشور در دفاع از ارزش ها و اصول انقلاب و نظام از خود نشان دادند.
وی بیان کرد: امروزه ایثارگران با حضور موفق و پرصلابت خود در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی، ورزشی، اجتماعی و… نقش مهمی را ایفا می‌کنند و این نقش نسبت به گذشته بسیار برجسته تر است.
پاکاری با اشاره به اینکه بسیاری از این ایثارگران در حوزه اقتصادی از کارآفرینان برتر ما هستند، خاطر نشان کرد: در حوزه های علمی نیز ایثارگرانی داریم که بالاترین کرسی های علمی را در اختیار دارند و اثرات خوبی را از خود در جامعه به جا گذاشته اند.
وی این حضور را نشان از توانایی،لیاقت و شایستگی ایثارگران دانست و ادامه داد: با توجه به افزایش سن ایثارگران و بزرگ شدن فرزندانشان و ..، این عزیزان با نیازها و خواسته های جدید مواجه هستند که همچنان نیاز به توجه و رسیدگی ویژه به مشکلات این قشر،کماکان باقی است.
پاکاری اذعان کرد:در سال های اخیر اقدامات خوب و قابل توجهی در حوزه اجرای طرح سپاس، برگزاری یادواره‌های شهدا و… انجام شده است اما با همه وجود در برخی مسائل از جمله موضوعاتی مثل اشتغال که از دغدغه های اصلی ایثارگران است،دچار مشکلاتی هستیم.
وی با توجه به اینکه زیر ساخت های خوبی وجود دارد،آنچه را که مورد انتظار جامعه ایثارگری است،رفع مشکلات و رسیدگی به امور ایثارگران طبق دستور قانون برشمرد و اظهار کرد: اگر بتوانیم به نحو احسن از ظرفیت قابل توجهی که قانون در حوزه ایثارگران و زیر ساخت آن در دستگاه ها قرار داده بهره بگیریم، بخش قابل توجهی از مشکلات ایثارگران مرتفع خواهد شد و نیاز به هیچ کار خارج از قانون هم نیست.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان با بیان اینکه اگر سهم ۲۵ درصدی دستگاه ها در قانون که آنها را مکلف کرده است در جذب نیروهای قراردادی، شرکتی، پیمانکاری و…، انجام شود، کلی از مشکلات رفع خواهد شد،افزود:در حالی که در استان گیلان عملا این بخش از اجرای قانون مسکوت مانده و اجرای این بخش می تواند خیلی به جامعه ایثارگری کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه با رعایت این قانون، اعتماد سازی شده و نگاهی که اکنون ایثارگران ما از آن رنج می برند،نیز برطرف می شود،تصریح کرد: دو دیدگاه در نقش دستگاه ها در امور ایثارگران حایز اهمیت است،اولین دیدگاه،رویکرد و نگرش عمومی دستگاه ها از حیث اخلاقی و قانونی در قبال ایثارگری است که جانش را برای امنیت و آسایش مملکت هزینه کرده است و دوم اینکه باید از بعد و نگرش تخصصی به آن توجه شود و آن اینکه مثلا دستگاه …… در قبال ایثارگران و درمان آنها چه نقشی می تواند ایفا کند،و چه می توانیم انجام دهیم که در حوزه درمان و سلامت بتوانیم خدماتمان را برای این قشر، ارتقاء دهیم و یا در حوزه ارتقا آموزشی، فرهنگی، ورزشی و… دستگاه‌ها،چه کمکی می توانند برای این قشر انجام دهند.
وی در ادامه به تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک عنصر اثرگذار، خاطر نشان کرد: نباید فقط حوزه ایثارگری را به گروه های ارتش، سپاه و بسیج معطوف کرد بلکه باید آنرا در گروه های اجتماعی که می تواند خیلی از گره های جامعه ما را برطرف کنند،سوق دهیم.
پاکاری با بیان اینکه یک هزار و ۲۸۸ گلزار در گیلان وجود دارد به بحث گلزارها با توجه به اعتبارات قابل توجه ای که در این سال های اخیر  داشته ایم اشاره کرد و افزود: در بعد ساماندهی و بعد نگهداری از گلزارها که مطابق قانون باید در اختیار بخشداری ها، دهیاری ها، شهرداری‌ها قرار گیرد، متاسفانه گاهی به دلیل اینکه به وظایف خود آشنا نیستیم، کم کم برخی از این گلزارها در مرحله ساماندهی مجدد قرار گرفته اند، در صورتی که اگر به موقع بخواهیم به آنها برسیم و به مسایل جزیی آنها رسیدگی کنیم اکنون این مشکل کمتر خواهد بود.
وی در ادامه به نزدیک شدن روز ۲۲ اسفند و برنامه های محوری روز بزرگداشت شهدا اشاره و، بر مردمی برگزار کردن برنامه های این روز تاکید کرد و گفت: امیدواریم دستگاه های اجرایی نیز در تجلیل از ایثارگران، مشارکت در دیدار با خانواده های شهدا، تبلیغات محیطی و … فعالیت داشته باشند.