به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛محسن یوسف‌پور با گرامیداشت “روز جنگلبان” و یاد شهدای انفال گیلان اظهار داشت: دو شهید انفال گیلان “شهید ناصر پیروی” و “شهید رشید غفاری” و ۶۳ جانباز و مصدوم در راه صیانت از منابع طبیعی در استان گیلان بار مسئولیت ما را در امر حفاظت از جنگل‌ها سنگین‌تر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛محسن یوسف‌پور با گرامیداشت “روز جنگلبان” و یاد شهدای انفال گیلان اظهار داشت: دو شهید انفال گیلان “شهید ناصر پیروی” و “شهید رشید غفاری” و ۶۳ جانباز و مصدوم در راه صیانت از منابع طبیعی در استان گیلان بار مسئولیت ما را در امر حفاظت از جنگل‌ها سنگین‌تر می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان تصریح کرد: جنگل‌های استان گیلان بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است که از جنگل‌های کهن دنیا محسوب می‌شود و حدود ۵۶۴ هزار هکتار آن در استان گیلان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های هیرکانی از نظر تنوع زیستی و ژنتیکی جزء جنگل‌های با ارزش دنیا محسوب می‌شوند خاطرنشان کرد: جنگل‌های خزری یا هیرکانی به‌دلیل تعادلی که در کره زمین ایجاد می‌کنند و به‌واسطه قدمتشان، در دنیا فوق العاده ارزشمند هستند.

یوسف‌پور با بیان اینکه ما حافظان انفالی هستیم که در دنیا قدمتی بین  ۳ تا ۶۰ میلیون سال داشته و مربوط به دوره سوم زمین شناسی هستند اعلام داشت: تعداد ۲۵۰ نفر نیروی حفاظتی صرفاً در جنگل‌ها به حفاظت از این میراث کهن می‌پردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان عنوان کرد: حفاظت از جنگل‌ها در دو بعد فیزیکی و فنی انجام می‌شود که در بعد فنی استفاده از تکنیک‌های مدرن روز دنیا جهت تهیه تصاویر هوایی می‌توانند کمک کنند تا طبیعت را از هر بعد زمانی و مکانی رصد کنیم.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه در بعد حفاظت فیزیکی از جنگل‌های گیلان تعداد نیروهای جنگلبانی موجود کفاف وضع موجود را نمی‌دهد گفت: حداقل به ۴۵۰ تا ۷۰۰ نیروی جنگلبانی در قالب یگان حفاظت گیلان نیاز داریم تا حفاظت فیزیکی جنگل‌ها به‌معنای واقعی برقرار شود.

وی با بیان اینکه در مسیر پیشبرد ارتقاء حفاظت فنی جنگل‌های گیلان هفته گذشته نشستی با مدیرکل هواشناسی گیلان برگزار شد افزود: پروژه‌ای در این نشست مورد بررسی قرار گرفت تا با کمک تکنیک‌های تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات هواشناسی، ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از وقوع حریق در جنگل‌ها مطلع شویم و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با تاکید بر اینکه استفاده از پهبادها و تهیه تصاویر ماهواره‌ای در حفاظت از جنگل‌ها از حرکت‌های نو در کشور است گفت: استان گیلان در این راستا جزء استان‌های پیشگام کشور است که نیاز به حمایت مسئولان استانی و تامین اعتبارات دارد.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه با سازمان‌هایی همچون مدیریت بحران و هواشناسی و نیروی انتظامی و قوه قضاییه تعامل خوبی داریم خاطرنشان کرد: از مردم شریف گیلان می‌خواهیم تا یاری‌دهنده ما در امر حفاظت از جنگل‌های استان باشند.

وی با بیان اینکه شماره تلفن ۱۵۰۴ پل ارتباطی منابع طبیعی با مردم است گفت: این شماره هیچ هزینه‌ای برای فرد اطلاع دهنده نداشته و مردم این شماره را به یاد داشته باشند تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حوزه جنگل‌ها سریعاً به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اطلاع دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان افزود: برنامه‌های آموزشی ترویجی در سطح مدارس برای نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از جنگل‌ها توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در سطح شهرستان‌های استان اجرا می‌شود چرا که معتقد هستیم برای فرهنگ‌سازی باید از مدارس شروع کرد.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در ارتقاء و گسترش آموزش‌های مردمی و اطلاع رسانی در زمینه حفاظت از جنگل‌ها نقش مهمی دارند اظهار داشت: فرهنگ‌سازی و آموزش، نقش کلیدی در حفاظت از جنگل‌ها دارند.

وی با بیان اینکه سعی شده گروه‌های مختلف حفاظتی را تشکیل دهیم تا حفاظت از جنگل‌های گیلان به‌طور شبانه‌روزی توسط یگان حفاظت و کارکنان منابع طبیعی انجام شود خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که کمک به عرصه حفاظت از منابع طبیعی یک کار الهی است./تسنیم