اختصاصی صفیر گیلان؛مجید جباری ثابت گفت: با وجود ۴۰۰ هکتار اراضی جنگلی در روستای ویسرودبه صورت پراکنده فقط ۲۰۰۰۰متر مربع(دو هکتار)نهالستان در ویسرود به صورت دست کاشت جهت توسعه و ترویج شاه بلوط احداث شده است. به گزارش صفیر گیلان رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شفت ساعاتی پیش و در حاشیه جشنواره شاه بلوط در روستای […]

اختصاصی صفیر گیلان؛مجید جباری ثابت گفت: با وجود ۴۰۰ هکتار اراضی جنگلی در روستای ویسرودبه صورت پراکنده فقط ۲۰۰۰۰متر مربع(دو هکتار)نهالستان در ویسرود به صورت دست کاشت جهت توسعه و ترویج شاه بلوط احداث شده است.

به گزارش صفیر گیلان رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شفت ساعاتی پیش و در حاشیه جشنواره شاه بلوط در روستای ویسرود بخش چوبر شهرستان شفت با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ هکتار بصورت جنگلی وپراکنده درجنگل های روستای ویسرود وجود دارد گفت: ‏فقط ۲۰۰۰۰ متر مربع (دو هکتار) نهالستان در ویسرود بصورت دستکاشت جهت توسعه وترویج شاه بلوط احداث شد.

photo_2017-09-20_12-00-22 photo_2017-09-20_11-31-42

وی تصریح کرد؛ بدلیل شیوع  بیماری آتشک  در درختان شاه بلوط  در حال حاضر امکان ‏جابجایی و توسعه آ ن با مشکل روبرو شده است.

جباری ثابت از برداشت ۳۰ تن شاه بلوط خبر داد و گفت:در حال حاضر در این منطقه ۲۰۰ بهره بردار شاه بلوط وجود دارد که این تعداد در گذشته بیشتر بوده است.
رییس  جهاد کشاورزی شهرستان شفت فصل برداشت محصول شاه بلوط  را شهریور واوایل پائیز اعلام نمود و گفت:  قیمت هر کیلو میوه شاه بلوط بین ۱۲- ۱۵تا ۲۵ هزار تومان می باشد که بستگی به کیفیت آن دارد .میانگین قیمت آن ۱۷ هزارتومان /۱۷۰۰۰۰ ریال می باشد. ‎
وی اظها کرد؛میوه بلوط شیرین یا شاه بلوط در آجیل به جای فندق استفاده می شود و حتی خیلی از افراد آن را دارای طعم بهتر می ‏دانند و در صنایع مختلف شکلات کیک و شیرینی مصارف فراوانی در دنیا دارد.‏

photo_2017-09-20_12-06-55
وی شهرستان شفت را با رتبه اول تولید شاه بلوط یا بلوط شیرین  در گیلان خواند و افزود:  اما ممکنه است لاهیجان و تالش هم مدعی تولید باشند.‏
جباری ثابت با بیان اینکه تولیدات شهرستان در رشت و فومن و صومعه سرا  و شهرهای هم جوار عرضه می شود اظهار کرد؛درخت شاه بلوط بیش از ۳۰۰ سال عمر می کند و می تواند به تنهایی هزینه های یک خانواده را تامین کند.

وی افزود:تمام اجزا ‏درخت بلوط یعنی برگ, پوست تنه, چوب, پوست میوه, دانه (میوه) آن خواص دارویی و استفاده های فراوانی در ‏صنایع گوناگون دارد.

photo_2017-09-20_12-00-27 photo_2017-09-20_12-05-19

رئیس جهاد شهرستان شفت لاهیجان و بازکیاگوراب را زادگاه اصلی این میوه در ایران دانست و گفت: این میوه جنگلی است و در ‏مسیر کوهها فراوان یافت میشود اما متاسفانه در بازار ایران و حتی گیلان کمیاب و حتی نایاب است‎. ‎
جباری ثابت با بیان اینکه  این میوه باعث سیری می‌شود تاکید کرد؛شاه بلوط سرشار از منیزیم و یک میوه‌ی ایده آل برای ورزشکاران است و میزان کلسترول خون ‏را پایین می‌آورد .
ایشان میوه‌ی شاه بلوط  را منبع ویتامین‌های گروه ‏B‏ دانست و تصریح کرد؛ این میوه که سرشار از ویتامین ‏B1‎، ‏B6‎، ‏B9‎‏ و غیره است  می تئواند به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

ایشان با اشاره به اینکه مصرف ویتامین ‏B6‎‏ موجود در شاه بلوط نمی‌گذارد دچار کم خونی شوید و سیستم ایمنی و ‏سیستم عصبی بدنتان را محافظت می‌کند
در نهایت این که ویتامین ‏B9‎‏  موجود در میوه شاه بلوط ضد عفونی کننده است و از کم خونی جلوگیری می‌کند.‏
رئیس جهاد کشاورزی شفت همچنین مصرف این میوه را به صورت خام، بوداده، آب پز یا بخار پز عنوان نمود و افزود:میوه شاه بلوط دارای ۱۸۰ کیلوکالری انرژی ‏درهر صد گرم است که دارای خواص تغذیه‌ای است.

وی میزان چربی این ماده را در حدود ۳۸ گرم در هر ۱۰۰ گرم تخمین ‏زده شده مطرح و فیبر موجود در آن ضعیف است در حدود ۵ گرم درهر ۱۰۰ گرم دانست.

رئیس جهاد  کشاورزی شهرستان شفت با اشاره به اینکه محققان علم تغذیه مصرف ‏آن را در پوره ها و سوپ برای کودکان درحال رشد توصیه می کنندگفت:برای تولید و برند سازی آن ملاحظات زیست محیطی و کنترل آفات و بیماریها اهمیت فوق العاده دارد .

جباری ثابت با اشاره به اینکه این میوه ارزش اقتصادی بالایی دارد افزود: باتوجه به ‏دشواری مصرف آجیلی آن به نظر می رسد منطقی تر است بر روی صنایع تبدیلی آن نظیر شکلات، پوره، غنی سازی ‏نان و غذاهای کمکی برای کودکان ، صنایع دارویی و… سرمایه گذاری شود. /زلیخا صفری راسته کناری