به گزارش صفیر گیلان ، مصیب محمدیان شمالی عصر امروز در نشست با خبرنگاران ، اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنجم محصولات دخانی در صورت وجود نمونه‌های مشابه داخلی، باید واردات آن صفر شود اما امروز با کمال تاسف واردات همچنان ادامه دارد حتی بعد از اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی. مدیرعامل […]

 

 

به گزارش صفیر گیلان ، مصیب محمدیان شمالی عصر امروز در نشست با خبرنگاران ، اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنجم محصولات دخانی در صورت وجود نمونه‌های مشابه داخلی، باید واردات آن صفر شود اما امروز با کمال تاسف واردات همچنان ادامه دارد حتی بعد از اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران افزود: تا قبل از سال ۱۳۹۲، دخانیات ایران با ۷ هزار نیرو و در نتیجه یک باره بعد از سال ۹۲، طبق دستورالعمل مرکز برنامه ریزی دخانیات ایران یک شرکت با ۲۳ نفر نیرو بر سر کار آمد که اهم فعالیت‌هایش در راستای مبارزه با قاچاق، احیای تولید، ساماندهی و نظارت بر کشاورزی توتون تدوین شد.

محمدیان شمالی با بیان اینکه بعد از سال ۹۲ هیچ عملکردی برای اطلاع رسانی نداشتیم و این اولین نشست من با خبرنگاران در طی ۲۰ ماه گذشته است، گفت: تنباکوی زرد طلایی اصفهان که تنها محصول صادراتی شرکت دخانیات ایران بود، به سبب عدم مدیریت و ارائه مجوزهای متفرقه در فصل برداشت این محصول، محصولات درجه ۳ برای شرکت می‌ماند که امر باعث از دست رفتن مشتری‌های عربی شد.

وی ادامه داد: کل محصول خرید ۳۰۰ تن است و شرکت دخانیات ایران همواره در طول دوره کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورز می‌ماند، بعد از سال ۹۲ دخانیات ایران محکوم به خرید توتون کشاورزان بود و سالانه چند میلیارد تومان ضرر نصیب دخانیات می‌شد و ما ناگزیر به خرید تنباکو می‌شدیم و از مجموع ۹ هزارتن خرید تنباکو، ۳ هزار تن مصرف می‌شد و ۶ هزار تن در انبارها باقی می‌ماند و تا الان در انبارهای ما بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان توتون سنواتی وجود دارد.

محمدیان شمالی اضافه کرد: مسئولیت پاسخگویی به این شرایط چه کسی است، هیات مدیره دخانیات ایران نمی‌تواتند معجزه کند. همه کشاورزان، کارگران، سهامداران و… حق دارند، چندین هزار میلیارد تومان سرمایه آنان در دست هیات مدیره بود و سال‌های سال دخانیات کشور در زیان بود.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه اساسا تولید سیگار برای ما افتخاری ندارد، تصریح کرد: مصرف سیگار در ایران ۷۰ میلیارد نخ در سال است، تا الان بیش از ۱۵۰ میلیارد نخ مجوز تولید داده شده است. شرکت دخانیات دستخوش تغییراتی درگذشته بود که مسیر توسعه و پیشرفت آن سخت شد.

وی افزود: شرکت دخانیات ایران با ۸۰ سال سابقه شرکتی و ۱۰۰ سال سابقه دخانی هنوز یک درخت کامل و استوار نیست بلکه نهالی بود که آرام و آرام در حال جان گرفتن بود که شرایط خصوصی سازی مطرح شد.

محمدیان شمالی با اشاره به اینکه ارزش بازار دخانیات ایران ۱۲ هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: تا سال گذشته بخاطر رقابت‌های نابرابر تمام محصولات را با ضرر به فروش رساندیم.

وی با انتقاد از ارزش ۷۰ درصد شرکت‌های خارجی دخانی در کشور، گفت: سهم شرکت‌های خارجی در بازار کشور نباید بیش از ۲۵ درصد باشد. به رغم همه مسائل و گرفتاری‌ها و هجمه‌های ناصواب علیه شرکت دخانیات ایران، در ۲۰ ماهه گذشته در سال ۹۵ به نسب سال ۹۴ در تولید شاهد افزایش ۳۰ درصدی بودیم و همچنین در فروش هم ۴۰ درصد ارتقا داشتیم. در سالجاری با بهره گیری از امکانات داخلی، توان نیروی انسانی، اصلاح شبکه و روش‌های فروش این آمارها روبه رشد است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تصریح کرد: بازسازی و نوسازی ماشین آلات طی ۲۰ ماهه گذشته در دست بررسی قرار گرفت و تمام خطوط تولیدی شرکت بازسازی شد، دو خط جدید هم متناسب با نیاز بازار افزوده شد و در طول این مدت ۶ محصول جدید طراحی و تولید گردید که تاکنون سه مورد از این محصولات جدید در بازار کشور توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۷ برای شرکت دخانیات ایران سال خیلی خوبی خواهد بود، ضایعات ما به شدت کاهش می‌یابد و کیفیت محصولات افزوده می‌شود. ما حمایت پولی و رانتی نمی‌خواهیم توقع ما این است که شرایط رقابتی کامل باشد زیرا بازار رقابتی در اقتصاد تعریف خود را دارد و انتظار ما از دفتر برنامه ریزی این است که انحصار را از ما بردارد.

محمدیان شمالی در خصوص تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات ایران، بیان کرد: یکی از نمایندگان مجلس تماس گرفتند و خواستار ادامه مدیریت یکی از سرپرست‌ها شدند که بیش از ۲۸ میلیارد تومان خسارت به مجموعه وارد کرده بود و چون با ادامه مدیریت این فرد بنابه ضررها و زیان‌های متوالی مخالفت شد، همین امر باعث شد که نماینده مذکور طرح تحقیق و تفحص را ارائه دهد و اکنون هم مطرح کردند که عضوی از هیات مدیره دخانیات ایران شده‌اند که بنده به سهم خودم از همینجا اعلام می‌کنم در صورت صحت چنین موضوعی یکساعت هم در دخانیات نمی‌مانم و استعفا می‌دهم.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تصریح کرد: اولین ماموریت ما حفظ اشتغال نیروهای موجود است، با ورود ماشین‌آلات جدید که در کمرگ بندرانزلی هستند حذف نیرو نخواهیم داشت و در شبکه توزیع به تقویت نیرو می‌پردازیم و اکنون هم در حوزه بازار ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است./ایسنا