اختصاصی/صفیر گیلان؛به منظور انتقال آداب و رسوم، حفظ آیین‌های بومی و محلی و احیای سنت‌های قدیمی جشنواره جوکول در شهرستان شفت برگزار می‌شود. جوکول نویدبخش رسیدن برنج است که به شکرانه آغاز برداشت برنج در گذشته برگزار می‌شده است. طبق رسم دیرینه آیین سنتی جوکول برداری روز سه شنبه (۲مرداد ۹۷) ساعت ۵الی۱۱شب در  روستای میرسرای […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛به منظور انتقال آداب و رسوم، حفظ آیین‌های بومی و محلی و احیای سنت‌های قدیمی جشنواره جوکول در شهرستان شفت برگزار می‌شود.

جوکول نویدبخش رسیدن برنج است که به شکرانه آغاز برداشت برنج در گذشته برگزار می‌شده است.

طبق رسم دیرینه آیین سنتی جوکول برداری روز سه شنبه (۲مرداد ۹۷) ساعت ۵الی۱۱شب در  روستای میرسرای شهرستان شفت برگزار می‌شود.

گفتنی است جوکول از دو کلمه جو به معنای برنج و کول به معنای نارس تشکیل شده است. در گذشته‌های دور گیلانی‌ها برنج نارس را پس از فراوری با شکر از آن به عنوان تنقلات استفاده می‌کردند.

‌عروس‌بران، ‌لافندبازی، اجرای نمایش، موسیقی محلی، مسابقات بومی-محلی و برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، فرآورده‌های سنتی و تولیدات کشاورزی از برنامه‌های متنوع این جشنواره است.

علیرضا زادکشتکار دهیار میرسرا تصریح کرد؛ مقدمات برگزاری جشنواره جوکول در این روستا فراهم است و من امیدوارم با همدلی و همکاری اعضای شورا و مردم منطقه  میزبانی شایسته برای میهمانان گرانقدر باشیم.