به گزارش اختصاصی زلیخا صفری ؛خبرنگار صفیر گیلان از فومن،جشنواره اربا دوشاب(خرمالوی جنگلی) در روستای دارباغ شهرستان فومن عصر روز جمعه ۲۷ اذر با حضور پر شور مردمی و حضور   پروانه معصومی بازیگر تلوزیون و بازیگران شبکه باران از جمله حقدوست و ….. برگزار شد. همزمان با رسیدن میوه محلی و جنگلی  خرمالو که به […]

به گزارش اختصاصی زلیخا صفری ؛خبرنگار صفیر گیلان از فومن،جشنواره اربا دوشاب(خرمالوی جنگلی) در روستای دارباغ شهرستان فومن عصر روز جمعه ۲۷ اذر با حضور پر شور مردمی و حضور   پروانه معصومی بازیگر تلوزیون و بازیگران شبکه باران از جمله حقدوست و ….. برگزار شد.

همزمان با رسیدن میوه محلی و جنگلی  خرمالو که به زبان محلی «اربا» گفته می‌شود هر ساله در فصل رسیدن این میوه جنگلی خانواده‌های تالش زبان گرد هم آمده و این سنت را انجام می‌دهند و اگر چه امروز به علت کاهش این میوه جنگلی و نیز رغبت نداشتن جوانان برای پخت و یاد گرفتن روشهای پخت میوه خرمالو این سنت رو به فراموشی است.

ولی قنبرزاده از فعالان ورزش بومی و محلی شهرستان فومن و استان  و دبیر جشنواره که در طی سال با تلاشهای فراوان جشنواره های متعدد را برگزار می کند در حاشیه برگزاری جشنواره اربا دوشاب گفت: دوشاب پزی علاوه بر زنده کردن فرهنگ بومی- محلی و اشاعه آن به نسل جوان از لحاظ اقتصادی نیز برای روستاییان درآمدزا است.
امروز در جشنواره اربا دوشاب در روستای دارباغ فومن میر شمس مومن زاده فرماندار شهرستان و قدیمی بخشدار و شهردار ماکلوان و میهمانانی ایرانی مقیم کشور امریکا و سوئد و نیز میهمانانی از استان حضور داشتند.
.
قنبر زاده با اذعان بر این که با همدلی و همکاری روستاییان می‌توان در اتحاد و انسجام مردم نقش داشت،اظهار کرد: امور فرهنگی رکن بسیار مناسبی برای حفظ انسجام و ایجاد محبت بین مردم است و برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند ساعاتی مردم را از فضای پر مخاطره مجازی خارج و یک دور همی با نشاط فراهم شود..
وی دوشاب را دارای دو مصرف غذایی و دارویی خواند و بیان داشت: از لحاظ غذایی دوشاب گرفتن و شیره به جای قند و شکر، سکنجبین، شربت و همچنین برای برنج بو داده مورد استفاده قرار می‌گیرد..
مدیر جشنواره های بومی و محلی در فومن ،اضافه کرد: در گذشته دوشاب جنبه دارویی نیز داشت و برای درمان کم خونی از آن استفاده می‌شد که تاثیر موثری در بهبود این بیماری دارد و اربا دوشاب از سال‌های گذشته رایج بوده است.
به گفته قنبر زاده، دوشاب در بازارهای محلی گیلان کیلویی بیست هزار تا بیست و پنج هزار تومان به فروش می‌رسد که خانواده‌های روستایی با تولید این ماده غذایی طبیعی بخشی از مخارج زندگی خود را تامین می‌کنند.

وی متذکر شد: به دلیل استقبال خوب مردم از جشنواره اربا دوشاب و دوشاب،متاسفانه برخی اقراد سودجو از شیره انگور به جای اربا دوشاب به بازار عرضه می کنند که موجبات نگرانی تولید کنندگان محلی را فراهم کرده است.
قنبرزاده از برگزاری جشنواره های دیگر به زودی در دیگر بخشها و روستاهای شهرستان خبر داد و گفت:امیدوارم مسئولان امر در برگزاری بهتر این جشنواره ها ما را یاری کنند..
، میوه اربا درکه در جنگل های گیلان و مازندران به صورت خودرو می روید از نوع خرمالو که در تهران به فراوانی رشد میکند که در حقیقت نوع پیوند یافته ی این درخت می باشد.
میوه درخت«اربا» را درفصل پاییز از درخت می چینند بعد از جدا کردن دمبرک میوه ها را در ظرفی چوبی به شکل «ناو» می ریزند.وآن ظرف را به این مناسبت «اربه ناو یا اربه ناف» گویند.
حدود یک متر از کل ناو را با تخته ای جدا می کنندو سوراخی در آن تعبیه میکنن ومقداری «کولوش-ساقه ی برنج» را در جلوی سوراخ قرار می دهند که نقش آبکش را داشت
«اربه»را در قسمت بزرگتر ناو می ریختند وآن را با چوبی سرپهن به شکل «کوبه» له می کردند وبعد کمی خاکستر هیزم یا پوست برنج روی آن میریختند و بعد لگد میزدند. لگد زدن به تناوب انجام می گرفت پس از لگد زدن و چنگ زدن ناو را کمی به طرف خالی ظرف بلند می کردند تا «شیره» به دست آمده از آن سوراخ به ظرفی دیگر مثلا «تشت» منتقل گردد
.زمانیکه شیره ها کاملا چکیده شدند آن را در دیگی می ریزندو روی آتش که از داخل کوره گلی با هیزم می گذارند تا بجوشد و کف سفید روی شیره را دور می ریزند و گرما میدهند تا آبش بخار شود.
در طب سنتی به بیماران بیماری «فاویسم» و زردی (یرقان) اربه دوشاب می خوراندند که خاصیت درمانی داشت از آنجا که دوشاب دارای طبع گرم است بیشتر در فصل زمستان مصرف می شود.
در زمستان «اربه دوشاب»را با برف بهم می آمیزند و می خورند که به آن «ورف دوشاب» می گویند.
همچنین برنج برشته شده را با دوشاب مخلوط می کنن و به عنوان تنقلات استفاده می کنند و امروزه هنوز هم در گوشه و کنار گیلان این خوراکی محلی تولید می شود.
تهیه گزارش زلیخا صفری راسته کناری