صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ شهرستان شفت از جمله شهرستانهای کمتر توسعه یافته در لیست شهرستانهای استان و کشور است. این شهرستان که بخش بزرگی از جمعیت آن روستایی نشین محسوب می شود علارغم سالها  که ازپیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد و ۷۰ درصد جمعیت آن روستا یی و در […]

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ شهرستان شفت از جمله شهرستانهای کمتر توسعه یافته در لیست شهرستانهای استان و کشور است.

این شهرستان که بخش بزرگی از جمعیت آن روستایی نشین محسوب می شود علارغم سالها  که ازپیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد و ۷۰ درصد جمعیت آن روستا یی و در واقع روستا شهر است.

شهرستان شفت در نگاه اول که از ورودی شهر عبور کنید بوی کهنگی و توسعه نیافتگی را با خود یدک می کشد و این در نبود میدان و معابر و  تابلوهای ورودی و خروجی شهر به وضوع قابل رویت است.

اگر چه مسئولان تراز اول شهرستان از جمله فرماندار پر تلاش شهرستان شفت تمام توان خود را برای این شهرستان کمتر توسعه یافته در استان و وزارت خانه ها با همراهی نماینده شهرستان داشته و توانسته نام این شهرستان را برای  اینکه در زیر مجموعه نظام برنامه ریزی توسعه ملی و برخورداری از بسیاری از نداشته ها به ثبت برساند اما امروزه با توجه به گستردگی مهاجرت روستائیان به شهرها و افزایش چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی در شهرها و روستاها، موضوعاتی از قبیل؛ تثبیت جمعیت، فراهم نمودن زمینه و گسترش امکانات زیستی و فعالیت‌ها و استفاده بهینه عوامل تولید با رعایت اصول اقتصاد پایدار، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی  که در این منطقه از اهمیت بسیاری  برخوردار است هنوز شهرستان شفت و شهر شفت نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

و اما!!!!!!!!

متاسفانه طی چند روز و هفته و ماه اخیر شاهد شدت گرفتن اختلافات اعضای شورای شهر در خصوص عدم حضور و دور هم بودن در جلسات شورای شهر شفت بودیم وبا این وضعیت به نظر می‌رسد مردم باید از عملکرد شورای پنجم که عنوان شورای امید را به یدک می‌کشد هم ناامید شوند.

بدون شک دود این اختلاف نظر و سهم خواهی‌ها فقط به چشم مردم و شهر می‌رود و باعث می‌شود مردم بیش از پیش از رفتن به پای صندوق‌های رای ناامید شوند.

واقعا چرا هیچ یک از اعضای شهر پاسخ صریح و شفافی درباره عدم حضور در جلسه شورا نمی‌دهند و با سکوت سعی دارند شرایط را عادی جلوه دهند؟

لغو جلسات شورای شهر و عدم پاسخ گویی اعضا به ابهامات پیش آمده چیزی جز به سخره گرفتن رسانه‌ها به عنوان جریان مطالبه گر جامعه نیست.

بدیهی است تا وقتی اعضای شورای شهر در زمان مواجه با مسائلی که با سلیقه و خواسته آنها مطابقت ندارد، به جای تلاش برای همدلی و اتخاذ وحدت رویه قهر کنند و به دلایل واهی از شرکت در جلسات خودداری کنند،گرهی از مشکلات شهر باز نخواهد شد.

با این توصیف در چند ماهه اخیر با اینهمه مشکلاتی که در شفت وجود دارد  و اعضای شورای شهر که منتخبان مردمند برای چندمین بار  متوالی است که این اعضای شورا نتوانسته اند دور هم جمع شوند تا برای برون رفت از تنگناها تدابیری بیاندیشند !

البته در شهرستانی با چنین درجه توسعه یافتگی شاید مردم هم سرشان به کار خودشان گرم بوده و کمتر به این چالش اندیشیدند.و عموم مردم از عدم برگزاری پی در پی جلسات بی اطلاع بودند .

و همه می دانیم که بسیاری از امور نیاز به مصوبه شورا دارد درست است که شهرداری از لحاظ اقتصادی در مذیقه است اما با همین تنگدستی کارهای زیادی را انجام داده و میدهد. خب! همه کارهای شهردار باید از مسیر شورا عبور کند و مصوبه بگیرد.

اما ورودمان به جلسه شورای شهر شفت که حتی در دوره های گذشته نیز چنان پرتب و تاب نبوده و همیشه مفقود مانده در هفته گذشته با دعوتنامه رئیس شورای شهر شفت جناب جنتی آغاز شد رییس شورای شفت از عموم خبرنگاران دعوت کرده بودند که برای اولین بار در جلسه علنی حضور یابند. ساعت شروع ۵ عصر بود و بنده طبق مقررات سر ساعت جلوی درب ساختمان شورا حاضر شدم و متاسفانه رئیس شورا و دو تن از اعضا را در کنار ساختمان دیدم البته یکی از اعضای شورای شفت با دیدن بنده و اینکه دوربین در دست آمدم کمی خود را در کنار درختان کهنسال پارک مخفی نمود و با صدای بنده که از آنها خواستم چرا سر میز جلسه حاضر نشدند گفت: ما شرمنده هستیم که شما در این ساعت زحمت کشیدید و به شهر ما امدید و ما متاسف هستیم.

رئیس شورا خطاب به بنده گفت:که جلسه بخاطر غیبت دو عضو از ۵ عضو به رسمیت نرسیده و کنسل شده است و این در حالی است که من برای آنها دعوتنامه رسمی برگزاری جلسه را دادم.

دلایل غیبت اعضاء را که از رییس جویا شدیم ، شنیدیم ؛اما از دلایل غیبت همکار ان چیزی نمیدانم.

البته در همان زمان از ساختمان بی رنگ شورا عکسی گرفته و خواستم از همانجا موضوع را در کانال خبری ارسال کنم که اعضای شورا به تکرار از بنده خواستند موضوع فعلا مسکوت بماند و به ما قول برگزاری جلسه امروز یعنی ۱۵ شهریور ماه را دادند.

 و اما امروز!!!!!!!!

در اولین ساعات روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه  در پیامی از رئیس شورای شهر شفت دعوت نامه به دست ما رسید و ایشان علاوه بر دعوتنامه با تماس تلفنی نیز ساعات شروع جلسه را اعلام نمودند و دوباره سر ساعت در مقابل ساختمان شورای شهر شفت و اینکه جلسه دوباره به علت عدم حضور اعضا و به حد نصاب نرسیده و کنسل شده که البته سه خبرنگار نیز در این مسیر بودند که ……..

رئیس شورا؛ برای همه جلسات  دعوتنامه ها را ارسال می کنیم

عباس جنتی رئیس شورا در مقابل سوال ما که «چرا اعضای شورایی که مردم انها را با اطمینان انتخاب کردند امروز در مقابل همه ی مشکلات مردم این شهر کمتر توسعه یافته سکوت می کنند چیست؟؟؟گفت: برگزاری جلسات ابتدا روز سه شنبه هر هفته تعیین شده بود اما بخاطر معذوراتی که یکی از اعضاء داشت ، چهارشنبه را برگزیدیم . رویه بدین صورت است که با توجه به تعیین روز چهارشنبه ، بنده ۴۸ ساعت قبل دعوت نامه ای با ذکر موضوع مشخص برای اعضای محترم شورا میفرستم . یعنی اگر افراد ( به هر دلیلی ) روز جلسه را بخاطر نداشته باشند ، با دعوتنامه ارسالی مطلع می شوند.”

جنتی رئیس شورای شهر  شفت می گوید  طبق قوانین باید برای همه جلسات این دعوتنامه ها را ارسال کنیم و بعد از غیبت هم دلایل اش را بصورت کتبی دریافت نماییم که متاسفانه تاکنون پاسخی ارائه نشده است. اتفاقا برای جلسه امروز ۳-۴ روز قبل از همکاران شورا دعوت کرده ام.

متاسفانه همینطور است. همکاران محترم ما تاکنون ۳ غیبت متوالی داشته اند. البته ۵ غیبت بوده که ۳ تای شان متوالی ست.

دلایل غیبت ها را باید خودشان بگویند. اما فراموش نکنیم که تک تک ما به مردم قول داده ایم که نمایندگان شان در شورا باشیم و تعهدات زیادی نسبت به مردم و شهر داریم. آنها ما را برگزیده اند که باری از روی دوش شهر خسته و محروم برداریم. ما اگر در کنار هم ننشینیم و جلسات را برگزار نکنیم که نمیتوانیم گره ای از کلاف کور شهر را باز کنیم.

البته مدتی است که دو نفر غیبت دارند و ما بخاطر مشکلاتی که بر کشور حاکم است نگذاشتیم این مشکل هم بر دوش مردم شهر سنگینی کند و موضوع را خاموش نگهداشتیم.

اما بخاطر اتفاقاتی که در دوره گذشته افتاده بود ، تاکنون نخواسته ایم موضوع را رسانه ای کنیم اما دیگر نمی توانیم مطالبات مردم و حجم عظیم امور معوقه را نادیده بگیریم.

هرکس که عضو شوراست باید نسبت به مسئولیتی که برعهده اش گذاشته شده پاسخگو باشد. چیزی نمانده که مردم یقه ما را بگیرند و از ما توضیح بخواهند. یعنی باید اعتراف کنم که گاهی این اتفاق هم می افتد. خب! آنها یقینا حق دارند. مردم وظایف را باید از تک تک اعضاء مطالبه کنند. نه فقط شخص بنده. متاسفانه دوستانمان برای غیبت های متوالی شان هیچ دلیلی ارائه نکرده اند.

باید بگویم دوستان عزیز ما حتی جلسه ای که با نماینده تدارک دیده بودیم را نیامدند.
شهروندان عزیز شهر شفت نگران نباشند
جنتی می گوید ؛به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، و ضمن تشکر از شهردار محترم شهر شفت جناب اقای شادفرد فعالیت عمرانی شهرداری از جمله پیاده رو سازی سطح شهر در حال جریان است بلوار طالقانی یک سمت انجام شده ، الان در حال اجرای پیاده رو در سطح خ ولیعصر هستیم و انشاا… از فردا خ امام خمینی (شیخ محله ) شروع خواهد شد و تا چند روز اینده شاهد اسفالت در سطح شهر خواهیم بود.

وی از آماده سازی تابلوهای اسم کوچه و خیابان و میدان ها خبر داد  و تا چند روز اینده شاهد نصب انها خواهید بود البته تابلو اسم خیابان ها از امروز شروع شده که مورد استقبال خوب شهروندان عزیز و صبور قرار گرفت .
انشاا… به لطف و کمک خداوند متعال تا پایان سال ٩٧ شاهد تغییرات عمرانی چشمگیر در سطح شهر شفت خواهیم بود

حرف دل رئیس شورای شهر شفت؛
انشاا… کسی هوای رفتن از این شهر را در سر نداشته  و انهایی که از شفت رفتن به شهر خودشان برگردند ما به خاطر اینکه ارزش و جایگاه شورا زیر سوال نرود و اتفاقاتی که در دوره گذشته پیش آمد تکرار نشود تاکنون سکوت کردیم .
خواست قلبی ما این بود که این مطالب رسانه ایی نشود و حتی در هفته گذشته با اسرار از شما خواستیم تا موضوع مسکوت بماند  و مردم شهر را نگران نکنیم و
اما ناچاریم  از اصحاب قلم و رسانه که همیشه دنبال مطالبات به حق مردم هستند کمک بگیریم شاید رسانه ها راه چاره ایی بیاندیشند و این صدا به گوش شهروندان برسد و انها از دو عضو شورا بخواهند که در جلسات شرکت کنند.

در دعوتنامه ارسالی برای خبرنگاران امروزآمده است

باسلام.
بدینوسیله از شما خبرنگار محترم دعوت بعمل می آید تا در چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر شفت (دوره پنجم) با موضوع
١-بررسی شن ریزی کوچه های سطح شهر
٢-بررسی اسفالت خیابانها و کوچه های سطح شهر
٣-بررسی تمهیدات دهه محرم در شهر شفت
۴-بررسی وضعیت فاضلاب کوچه های بلال حبشی ، خوش سیرت و هدایت.
۵-انتخابات اعضای کمیسیون های تخصصی شورا
۶-تمدید قرارداد نیروهای شرکتی
٧-بررسی وضعیت میدان انقلاب
٨-رسیدگی به مشکلات و درخواست های مردمی حضور بهم رسانید.
زمان: چهارشنبه مورخ ١۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷
مکان: دفتر شورای اسلامی شهر شفت

با احترام
عباس جنتی
رئیس شورای اسلامی شهر شفت

 

متاسفانه در شهر شفت که همیشه زیر ذره بین دوربین بنده هست باید بگویم در این شهر انقدر کار عقب مانده هست  که درباره هرکدام اگر اعضای شورا بتوانند و توان گفتن داشته باشند باید ساعتها نوشت  و کلی زمان بر است. مثل ، تمدید قرارداد نیروهای شرکتی،خلع بیمه ای پراخت حقوق و مزایا،حضور در کمیسیون،پرداخت بدهی های شهرداری،مراسمات مذهبی و محرم،آسفالت  خیابان و معابر،مبلمان شهری،روشنایی شهر،ساماندهی دست فروشان،ترافیک،حمل و نقل، چاله و چوله ها،زباله و  دیگر کارهای عمرانی و فرهنگی و زیر ساختی شهر که نیاز به مصوبات شورا دارند و تا امروز این مصوبات در هاله ای از خاموشی است