اختصاصی/ صفیر گیلان؛نماینده فومن و شفت در این همایش با اشاره به جایگاه و نقش شعر و شاعری در جامعه اظهار کرد: یکی از معنای شعر این بوده که شاعران مسائل و مشکلات جامعه را با شعر برای همگان بیان می کنند. وی شعر را گره خوردگی عاطفی تخیل دانست و گفت: شاعر با زبان به […]

 

اختصاصی/ صفیر گیلان؛نماینده فومن و شفت در این همایش با اشاره به جایگاه و نقش شعر و شاعری در جامعه اظهار کرد: یکی از معنای شعر این بوده که شاعران مسائل و مشکلات جامعه را با شعر برای همگان بیان می کنند.

وی شعر را گره خوردگی عاطفی تخیل دانست و گفت: شاعر با زبان به کلمات اهنگ می دهد .

حجت الاسلام محمدمهدی افتخاری با بیان اینکه ایران اسلامی در همه دوره ها دارای شاعران بزرگ و با سبک های مختلف در این حوزه بوده است، گفت: سبک، روش مشخصی برای بیان مطالب در غالب شعر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شاعران تلاش کرده اند در دوره های مختلف اوضاع و احوالات اجتماعی مردم و جامعه را با شعر بیان کنند، خاطرنشان کرد: شعر روشی برای بیان حالا شاعر و همچنین جامعه است.
نماینده فومن و شفت در مجلس سبک شاعران ایرانی را در طی سالها شامل سبک هندی ،سبک مشروطه و حد واسط و سبک نو…  و غیره بوده است.
ایشان به ابوسعید ابوالخیر معروفترین شاعر سبک خراسانی،بابا طاهر عریان و …اشاره و افزود: ویژگی‌های سبک خراسانی نشاط است شادابی است،حماسی و زبان شاعر سبک خراسانی زبان مادری است.

دومین سبک ،سبک عراقی است  که در زمان جنایات مغول و قتل عام که نمونه اش امروز داعش است ،سبک عراقی به علت اینکه مردم افسرده و غمگین بودند  این  سبک  به همراه عرفان و غزل بود که  شاعران با این سبک برای مردم  ارامش  را رقم می زدند.

افتخاری بوستان و گلستان سعدی را بی نظیر خواند و گفت: سبک شعر نو یکی از عوامل تغیرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شد و تا امروز بر جوامع حکم فرماست.

شایان ذکر است که نماینده شهرستانهای فومن و شفت امروز در همایش شعر «شمیم محمدی» نیز شعر سرودند.