به گزارش صفیر گیلان، کاظم لطفی امروز در نشست هم‌اندیشی و اطلاع‌رسانی با اصحاب رسانه گیلان در سالن اجتماعات اداره کل بابیان اینکه آب منطقه‌ای در گیلان دچار تهدیدهایی درگذشته بوده، اظهار کرد: سعی شده تا هجمه‌های که درگذشته به آب منطقه‌ای وارد می‌شد، کنترل شود. وی بابیان اینکه طرح‌های عمرانی و پروژه‌ای آب منطقه‌ای […]

به گزارش صفیر گیلان، کاظم لطفی امروز در نشست هم‌اندیشی و اطلاع‌رسانی با اصحاب رسانه گیلان در سالن اجتماعات اداره کل بابیان اینکه آب منطقه‌ای در گیلان دچار تهدیدهایی درگذشته بوده، اظهار کرد: سعی شده تا هجمه‌های که درگذشته به آب منطقه‌ای وارد می‌شد، کنترل شود.

وی بابیان اینکه طرح‌های عمرانی و پروژه‌ای آب منطقه‌ای در حال انجام است، افزود: پرداخت به موضوعات عمرانی نقطه عطف نظام به نیازمندی‌های ملت است.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان حفظ حوزه آبریز منطقه‌ای را حائز اهمیت برشمرد و گفت: یقیناً می‌توان گفت که جنگ آینده در دنیا، جنگ بر سر کمبود آب خواهد بود.

لطفی بابیان اینکه متوسط بارندگی در گیلان ۱۰۵۰ میلی‌متر است، خاطرنشان کرد: گیلان در وضعیت نقطه پرباران قرار دارد و میزان بارش آن از سطح بارنگی متوسط در دنیا بالاتر است.

وی به لزوم بهره بری از منابع آب گیلان تاکید کرد و گفت: استان گیلان از داشتن منابع آبی مطمئن از استان‌های ثروتمند در حوزه آب نام‌برده می‌شود و روزبه‌روز بر ثروت گیلان در این حوزه افزوده می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به ظرفیت بالای گیلان در تهیه و بسته‌بندی آب و ارسال آن به سایر نقاط گفت: ۶.۵ مترمکعب در رودخانه‌های گیلان آب جاری است که ۲.۵ میلیارد مترمکعب از آن از آب‌های سفیدرود تأمین می‌شود.

لطفی بابیان اینکه با تاکید بر اینکه ۲.۵ میلیارد آب وارده به دریا را سعی کرده‌ایم یک میلیارد مترمکعب را مدیریت کنیم، گفت: از نقاط قوت گیلان است که در ذخیره آب اقدامات قابل‌ملاحظه‌ای انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ هکتار از اراضی پایین‌دست سد از طریق سد سفیدرود آبیاری می‌شود گفت: بخش دیگری از آب استخرهای پروش ماهی نیز از طریق سد مذکور تأمین می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان بابیان اینکه آب شرب استان از سد بیجار تأمین می‌شود، گفت: بهترین آب شرب تأمین‌شده در کشور را گیلان به خود اختصاص داده است.

لطفی بابیان اینکه احداث ۴ سد را دست اجرا داریم، گفت:  سدهای پل رود در شرق، شفا رود در غرب، سد لاسک در شفت و دیو رشت در رودبار ازجمله سدهایی است که آب منطقه‌ای گیلان در دست اجرا و بهره‌برداری دارد.

وی بابیان اینکه سد لاسک مشکلات زیست‌محیطی دارد و تا پایان سال عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود گفت: سدهای دیگر نیز طبق زمان‌بندی‌های انجام‌شده در دستور کار قرار می‌گیرند و آب موردنیاز زراعی و شرب استان را تأمین خواهد کرد.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان طی سه سال آینده از سدها بهره‌برداری خواهد شد، گفت: طبق هدف‌گذاری‌ها از سدسازی در گیلان آب موردنیاز با  سد تأمین شود که طبق زمان‌بندی‌ها بخشی از آن در کوتاه‌مدت و  بقیه آن نیز طی برنامه‌ریزی‌های ششم و هفتم توسعه در گیلان با احداث سدهای لاستیکی مدیریت خواهیم کرد.

لطفی افزود:  ۱۱ سد را در شهرستان‌های گیلان در حال احداث داریم که یکی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و بقیه آن‌ها نیز در دست اجرا هست که در پایان سال ۹۶ شاهد بهره‌برداری از آن‌ها خواهیم بود که تا سال ۹۸ همه سدهای به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با تاکید بر اینکه درمجموع ۲۱ سد لاستیکی مدیریت آب استان در برنامه بلندمدت مدیریت گیلان قرار دارد، گفت: حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب در استان تأمین و پاسخگوی آب موردنیاز آب شرب و زراعی استان می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان بابیان اینکه ۱۷ طرح بااعتبار ۲ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است، گفت: در سال‌های آتی همه‌ی سدهای به بهره‌برداری خواهند رسید که سد پل رود از مهم‌ترین آن‌ها است و سد لاسک نیز در آینده نزدیک به مرحله اجرا می‌رسد.

لطفی بابیان اینکه چهار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های آب در گیلان نیاز داریم، گفت: یکی از آرزوهای مردم فهیم و زحمتکش گیلان تأمین آب شرب صنعتی، کشاورزی و شرب هست که به واقعیت بپیوند که با پیگیری‌های استانی و ملی در حال محقق شدن آن هستیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶، ۱۴میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های آب گذاشته‌شده است، گفت: تمامی کارگاه‌های عمرانی استان فعال هستند و در تلاشیم تا آب گیلان در جغرافیای استان نقش پیدا کند./فارس