به گزارش صفیر  گیلان، علی غیاثی، ظهر امروز (شنبه، ٢۶ آبان ٩٧) در آئین گشایش چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان و سیصد و هفتادمین نمایشگاه استانی کتاب کشور در رشت، ضمن تشکر و قدردانی از همه دستگاههایی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشته‌اند، اظهار کرد: امروز سالگرد شهادت شهید انصاری مدیرکل اسبق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد […]

به گزارش صفیر  گیلان، علی غیاثی، ظهر امروز (شنبه، ٢۶ آبان ٩٧) در آئین گشایش چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان و سیصد و هفتادمین نمایشگاه استانی کتاب کشور در رشت، ضمن تشکر و قدردانی از همه دستگاههایی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشته‌اند، اظهار کرد: امروز سالگرد شهادت شهید انصاری مدیرکل اسبق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است که نخستین نمایشگاه کتاب گیلان در دوره ایشان برگزار شد.

وی با بیان اینکه پیمایش ملی و فرهنگی و اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی انجام شد، افزود: در این پیمایش ارزشها و نگرشهای مردم در سراسر کشور سنجش شده و کتابهایی در این زمینه چاپ شده است.

غیاثی با بیان اینکه استان گیلان جزو استانهای موفق در برخی حوزه‌های دارای شاخصهای خوب است، گفت: به رغم بالا بودن برخی شاخصها هنوز این استان باید در حوزه مطالعه و کتابخوانی تلاش بیشتری انجام دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آمارهای نظرسنجی مردمی در سال ٩۴ اشاره و بیان کرد: بر اساس این آمار ٨١ درصد مردم گیلان تمایل دارند اوقات فراعت خود را با خانواده بگذرانند، ٣٧ درصد مردم گیلان نیز به مطالعه کتابهای غیردرسی علاقه داشته که میانگین کشوری در این حوزه ۴٨ درصد است.

وی در ادامه برنامه‌ریزی برای پرکردن اوقات فراغت مردم را یکی از اولویتهای این وزاراتخانه عنوان کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از این برنامه‌ها بوده که باید از سنین پایه به آن توجه شود و در این میان نقش آموزش و پرورش غیرقابل انکار است.

غیاثی با اشاره به اینکه مطالعه غیردرسی باید در کنار مطالعه درسی مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: دانش‌آموزان باید مطالعه غیردرسی را همراه با کتاب درسی انجام دهند. حضور در محیط کتابخانه‌ها نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده و دانش‌آموزان باید با آن آشنا شوند.

وی با بیان اینکه شاید یکی از نقدها در این زمینه این باشد که متأسفانه در حوزه آموزش و پرورش مسائل پرورشی از آموزش جدا است، اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که مسائل آموزشی در کنار مسائل پرورشی انجام شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای طرحهای ترویجی از سوی این وزارتخانه را یکی از برنامه‌ها در طول سال برشمرد و گفت: اجرای طرح «پاییزه کتاب»، «باشگاه کتابخوانی»، «پایتخت کتاب ایران» برخی برنامه‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان از امروز تا یکم آذرماه از ساعت ١٠ تا ٢٠ میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ کتابخوانی در محل دائمی نمایشگاههای استان واقع در کیلومتر پنج جاده رشت به تهران است.