به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر  گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در  نشست کمیته تخصصی بوم‌گردی که با حضور مشاور عالی و معاونین استاندار، فرمانداران ،بخشداران و سایر مدیران استانی در محل سالن غدیر استانداری برگزار شد، گفت:فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان را در ۳۲ محور تنظیم کرده‌ایم و باید حرکت جدی از مدیران و مسئولان را […]

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر  گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در  نشست کمیته تخصصی بوم‌گردی که با حضور مشاور عالی و معاونین استاندار، فرمانداران ،بخشداران و سایر مدیران استانی در محل سالن غدیر استانداری برگزار شد، گفت:فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان را در ۳۲ محور تنظیم کرده‌ایم و باید حرکت جدی از مدیران و مسئولان را برای رسیدنبه این اهداف لمس کنم.

استاندار گیلان با اشاره به نزدیکی گیلان به پایتخت و احداث راه آهن و آزادراه، گفت: عوامل مذکور انگیزه ورود گردشگران به استان را افزایش می‌دهد و در این شرایط بایستی با برنامه‌ریزی دقیق ضمن بهره‌گیری از ورود مسافران، از آسیب‌های احتمالی به موهبت‌های خدادادی استان جلوگیری کنیم.

گردشگری ظرفیتی که درآمدزایی و اشتغال‌زایی استان را بالا می برد

دکتر سالاری با بیان اینکه هیچ یک از حوزه‌های دیگر ظرفیت درآمدزایی و اشتغال‌زایی بخش گردشگری را ندارد، گفت:اگر در این بخش درست کار نکنیم ظرفیتهای اصلی ما لطمه خواهد خورد و اتفاقات و ویرانی هایی پیش خواهد امد که غیر قابل جبران است.

ما در استان استعدادهای مهم و متفاوت داریم

استاندار گیلان توسعه واحدهای گردشگری، احداث شناگاه‌ها، برندسازی روستاها و بخش های  مختلف استان باتوجه به ظرفیت‌های اختصاصی آنها، بهره‌گیری از حاشیه رودخانه‌ها، آب بندان ها و مواردی از این دست به منظور احداث تله‌کابین و سورتمه، راه‌اندازی جشنواره‌های بومی- محلی، مراکز خرید، فرودگاه‌های آموزشی – تفریحی، گردشگری سلامت و ورزشی، احداث پیست‌های موتورسواری و اسب‌سواری، اجرای طرح شهر شب‌های روشن و نظایر چنین اقداماتی را محرک برای توسعه اشتغال و درآمد داخلی استان دانست وتصریح کرد: دهیاران و بخشداران و شوراهای بخش پیشنهادات خود درخصوص معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری حوزه تحت مدیریت خود را طی روزهای آینده ارائه  دهند تا بر این اساس شرکت مشاور مطالعات تخصصی خود را انجام داده و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به لزوم بهره‌گیری از آب‌بندان ها و تالاب‌های استان، تأکید کرد: فرمانداران نظارت کنند همه اقدامات طبیعت گرایانه باشد.

دهیاران در بحث بوم گردی محور باشند

دکتر سالاری تأکید کرد: دهیاران و شوراهای بخش دقت کنند ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موشکافانه شناسایی و پیشنهاد شود تا بتوانیم با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها کمک مؤثری به توسعه همه جانبه گیلان کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث بوم گردی دهیاران محور اصلی باشند گفت: دهیاران نظارت بر طراحی ها داشته و فرمها را به دقت بررسی و در روستا ارائه دهند.

ایشان از ارائه شش طرح به سازمان آب منطقه ای خبر داد و گفت: در راستای این طرح ها سازمان آب منطقه سازه هایی شناور را در تلاب و آب بندان و … خواهد داشت.

بار اصلی بر دوش بخشداران و شوراهای بخش است

وی ضمن تأکید بر لزوم نظارت دقیق فرمانداران بر نحوه پیشنهاد و اجرای طرح‌های مختلف گردشگری بطور ویژه بوم گردی، تصریح کرد: بار اصلی بر دوش بخشداران و شوراهای بخش است.

بخشداران و شوراهای بخش نقش پررنگ در بوم گردی داشته باشند

استاندار گیلان با اشاره به اینکه ما ۳۲ محور را برای فرمانداران و بخشداران در غالب فرم هایی ارسال کردیم گفت:اجرای هر چه بهتر طرح بوم‌گردی می‌تواند موتور محرک سایر بخش‌ها شود و زنجیره‌ی اقتصاد گردشگری را شکل دهد.

استاندار گیلان  از هدف‌گذاری ۵ هزار واحد بوم‌گردی در ۱۸ ماه آینده خبر داد و افزود: با احداث ۵ هزار واحد بوم‌گردی صرفاً ۵ هزار شغل ایجاد نخواهد شد بلکه حلقه‌های زنجیره گردشگری مجاور همانند رستوران، شناگاه‌، بازار و بخش مختلف نیز رونق گرفته و فرصت‌های شغلی دیگر بوجود خواهد آمد.

سالاری با اشاره به اینکه با این منابع و تسهیلات برای مردم شغل ایجاد می شود گفت: با توجیح بوم گردی از ساخت و سازهای در منابع طبیعی جلوگیری می شود و ما نماز انها فقط زباله هایشان به ما برسد .

دکتر مصطفی سالاری تصریح کرد: برخی در راس بوم گردی سرعت نداشته ولی بدانند مهمترین شاخص ارزیابی صلاحیت و توانمندی فرمانداران و بخشداران از نظر من اجرای دقیق طرح بوم‌گردی است و در توزیع اعتبارات سال ۹۷ نیز شهرستان‌هایی که بیشترین فعالیت را در این حوزه داشته باشند سهم بیشتری خواهند برد زیرا کسی که در این بخش کار نکرده حتما در بخشهای دیگر نیز  کم کاری داشته است.

الگوی ما در سازه های گردشگری بایستی معماری بومی باشد

استاندار گیلان با بیان اینکه ایجاد مجتمع‌های خدماتی – رفاهی بین راهی در نزدیکی روستاها می‌تواند مسافر را به داخل روستا هدایت کند، خاطرنشان کرد: از این طریق می‌توانیم به توسعه روستاهای استان کمکی مؤثر کنیم. دکتر مصطفی سالاری با اشاره به لزوم تقویت صنعت ساختمان سازی، تأکید کرد: الگوی ما در ساخت و ساز بایستی معماری بومی باشد.

توسعه گردشگری برای گیلان ضرورتی اجتناب ناپذیر است

وی گفت: اگر همگرایی و تعامل مناسب بین مدیران و مجموعه همکاران وجود داشته باشد می‌توانیم ۴۰ الی ۵۰ هزار شغل در هر سال ایجاد کنیم. نماینده عالی دولت در استان با تأکید به فرمانداران سراسر استان برای پیگیری مجدانه موضوعات مرتبط با گردشگری، خاطر نشان کرد: توسعه گردشگری برای گیلان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اگر به درستی عمل کنیم بهره ی آن به همه مردم می‌رسد.

اولویت ما در سال ۹۷ گردشگری و بوم گردی

دکتر سالاری ادامه داد: محور اقدامات ما در سال ۹۷ گردشگری و اولویت ما در تعیین سرمایه‌گذار، افراد بومی است.

وی با تأکید بر تکریم ارباب رجوع، تصریح کرد: ضرورت دارد به گونه‌ای عمل کنیم تابروکراسی اداری کاهش یابد و مردم پشت درهای ادارات نمانند

متأسفانه برخی  بوم‌گردی را درک نکرده‌اند 

استاندار گیلان با ابراز گله‌مندی از برخی مدیران اظهار داشت: متأسفانه برخی هنوز حساسیت طرح بوم‌گردی را درک نکرده‌اند و به خودشان زحمت مطالعه نیز نداده‌اند؛ اجرای طرح بوم‌گردی علاوه بر توسعه اشتغال زایی، مانع از رشد بی‌رویه ساخت و ساز بویژه در مناطق بکر روستایی می‌شود.

تکمیل تابلوهای راهنما در استان  با اعتبار ۸/۵ میلیارد تومان

استاندار گیلان تکمیل تابلو های استان را با اعتبار بالغ بر هشت و نیم میلیارد تومان از دیگر اقدامات حوزه بوم گردی خواند و گفت: با راهنمایی تابلو به هر مکانی در استان می توان به راحتی رسید زیرا این تابلوهای بین راهی کامل و جامعه هستند.

 ایشان از اعتبار سه و نیم میلیارد تومان به بنیاد مسکن برای تکمیل تابلوهای روستاهای گیلان خبر داد و گفت: در این تابلو که در ورودی روستاها نصب می شود هم گویش،جمعیت؛ تولید،صنایع دستی و …. مشخص است.

 وی در پایان از حاضران در جلسه خواست تا درست حرکت کنند و  ادرات و سازمانها و مسئولان  همگام با هم  و هم گرایی داشته تا بتوانیم سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار شغل در گیلان داشته باشیم.

IMG_0762 IMG_0758 IMG_0855 IMG_0754 IMG_0750