به گزارش اختصاصی  صفیر گیلان؛ مرگ عزیزانی  که در یک درگیری‌  لحظه  و کوتاه به جنایتی تلخ تبدیل  می شود فاصله این نزاع‌های خیابانی تا قتل و جنایت فاصله کوتاهی است؛ فاصله‌ای که در آن خیلی ساده می‌توان از خشم و عصبانیت پل زد به جنایت و قتل. موضوعی که امروز  در شهر فومن   بهانه […]

به گزارش اختصاصی  صفیر گیلان؛ مرگ عزیزانی  که در یک درگیری‌  لحظه  و کوتاه به جنایتی تلخ تبدیل  می شود فاصله این نزاع‌های خیابانی تا قتل و جنایت فاصله کوتاهی است؛ فاصله‌ای که در آن خیلی ساده می‌توان از خشم و عصبانیت پل زد به جنایت و قتل.

موضوعی که امروز  در شهر فومن   بهانه شد تا اندکی به این مهم بپردازم. . حادثه‌هایی که حتی  افراد مشهور شهر  را هم به خوددرگیر و کسی نتوانست با تمام رایزنی ها از مرگ و قصاص دیگری جلوگیری کند.

ماجرای مرگ مهرداد ‌مثل ماجرای تلخ مرگ روح‌الله داداشی، قوی‌ترین مرد ایران در تیر سال ۹۰ در یک نزاع و درگیری خیابانی  و امروز قصاص  هادی  و مرگش  که مردم شهر را سخت درگیر خود کرده و همه افسوس خوردند که چرا جنین اتفاق تلخی برای دو جوان شهر رقم خورد.

امروز در هر کوجه و خیابان شهر فومن و در هر مغازه و ماشینی از قصاص هادی و مرگش حرفها گفته می شود و این فقطافسوس و آه را در بر دارد.

چهار سال پیش بر اثر یک نزاع خیابانی یکی به دست دوست دیگری کشته شد و امروز مرگ تلخ دوست دیگر را شاهد شدیم   و جوانانی که امروز جسد بی جان هادی را بر دوش داشتند ای کاش درس عبرتی باشد برای آنها و  همه  ما که بتوانیم برعصبانیت و خشم غلبه کنیم و چنین مرگهایی را شاهد نباشیم.

آمار نزاع‌ها و درگیری‌های خیابانی تکان‌دهنده است. کارشناسان پزشکی قانونی می‌گویند بیش از نیمی از افرادی که به مراکز معاینات پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند جراحت دارند و حدود ۲۰ درصد این جراحات ناشی از بروز درگیری‌ها و نزاع‌های خیابانی است؛ نشانه‌ای واضح از افزایش سطح خشونت بین شهروندان.

برای غالب قتل‌ها چه در کشور ما و چه در نقاط دیگر کشورها،  انگیزه کلی شناخته شده است که البته در هر کشوری بسته به فرهنگ آن، عادات رفتاری، خلق و خوی مردم و شرایط مختلفی که بر جامعه حاکم است، این انگیزه‌ها سهم متفاوتی دارد، اما آنچه مسلم است بخشی از قتل‌ها، قتل‌هایی است که به صورت تصادفی و اتفاقی انجام می‌شود.

شاید افراد ی که یا مورد حمله قرار گرفته یا خود دیگری را مورد حمله قرار می دهند  بعد از اتفاق سخت پشیمان  شوند و وقتی از آنها سوال بپرسید می بینید که در یک لحظه همه چیز را از یاد برده و نفهمیدند که چه کاری کردند.

نزاع و درگیری خیابانی یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی جامعه ماست؛ اتفاقی که در فضای عمومی جامعه رخ می‌دهد و تبعات منفی زیادی به دنبال دارد؛ قتل و جنایت‌های خیابانی درست جلوی چشم بقیه شهروندان یکی از تلخ ترین تبعات این زد و خوردهای خیابانی است.

زندگی مدرن، خشونت را در جامعه بالا می‌برد! با این جمله موافق باشید یا نباشید، نمی‌توانید منکر این موضوع باشید که در جامعه امروز، بهانه‌های بروز خشونت بالاست و کمتر پیش می‌آید، وقتی از خانه خارج می‌شوید با صحنه‌ای از یک درگیری در خیابان‌های شهر روبه‌رو نشوید.

فرقی نمی‌کند طرف‌های این درگیری، راننده تاکسی و مسافرانش باشند یا دو راننده عصبانی که همزمان با هم به یک جای پارک رسیده‌اند یا دو شهروند در یک آپارتمان و یا دو نفر که صف خود پرداز بانک هستند و یا…..

در بیشتر این درگیری‌ها و نزاع‌های خونین خیابانی، پای یک سلاح سرد در میان است؛ از پنجه بوکس و قمه گرفته تا چاقو و شمشیر و… وسیله‌هایی که درباره حمل آن اما واگرهای زیادی وجود دارد.

و اما امروز افسوس خوردم که کاش دسترسی  جوانان شهر و کشورم  به آلات جرم نباید اینقدر  آسان می بود که چنین حوادث تلخ نا خواسته را رقم بزند.

اگر چه تصویب طرح ممنوعیت حمل و به‌کارگیری سلاح سرد راهکاری است که به عقیده کارشناسان می‌تواند دسترسی آسان به سلاح‌های سرد را کاهش دهد