به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛دوره آموزشی روزنامه نگاری نوین توسط خانه مطبوعات گیلان با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران سراسر استان گیلان باحضور محمدپور مدرس دانشگاه و یکی از روزنامه نگاران و مدیران ارشد خبر استان برگزار شد. محمدپور در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه سرعت انتقال خبر در […]

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛دوره آموزشی روزنامه نگاری نوین توسط خانه مطبوعات گیلان با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران سراسر استان گیلان باحضور محمدپور مدرس دانشگاه و یکی از روزنامه نگاران و مدیران ارشد خبر استان برگزار شد.

محمدپور در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه سرعت انتقال خبر در روزنامه نگاری نوین یک اصل به شمار می رود، گفت: آشنایی با ابزار و فن آوری های جدید از جمله مواردی است که دانش خبری را افزایش می دهد.
این پیشکسوت با سابقه حوزه رسانه و خبر با بیان اینکه مکاتبات اداری، بده بستان های مالی، انتقال اخبار در فضای مجازی به کمتر از ثانیه انجام می شود، اظهار کرد: در دنیای خبر و اطلاع رسانی دیگر مجال فکر کردن و فرصت سوزی نیست.
به گفته وی، دنیای مجازی دنیای صرفه جویی در زمان و هزینه ها است و چیزی در این فضا گم نمی شود.
این استاد روزنامه نگاری نوین با بیان امروزه آنچه که باید در فضای خبری صورت گیرد می بایست نوین باشد، یادآور شد: دنیای خبر دنیای سرعت و صوت است و دیگر مجالی برای فکر کردن و تدوین و تنظیم دراز مدت نیست.
محمدپور با اشاره به اهمیت سرعت و دقت در اطلاع رسانی، بیان کرد: در فضای پررقیب امکان فرصت و فکر کردن نداریم و اخبار به سرعت دست به دست می شود.
وی با بیان اینکه تاثیر تکنولوژی در انتقال اخبار غیر قابل انکار است، اظهار کرد: رسانه های مکتوب می بایست خود را با دانش تکنولوژی وقف دهند.
مدرس رسانه و خبر با بیان اینکه دانستن خبر جزئی از نیازهای ضروری انسان است، گفت: امروزه رسانه های اینترنتی پیشگام حوزه خبر رسانی هستند و روزنامه نگاری آنلاین و سایبری به سرعت در دنیا در حال رشد و توسعه هستند و یکی از ویژگی های روزنامه نگاری نوین انتقال تار عنکبوتی و سایبری است.
محمدپور، هدایت افکار عمومی را نقش اساسی جامعه دانست و بیان کرد: رسانه ها باید فرهنگ مطالبه گری را در جامعه نهادینه کنند.
وی، توسعه و پیشرفت یک منطقه را منوط به مطالبه گری مردم آن منطقه عنوان کرد و یادآور شد: استان هایی که در زمینه های مختلف پیشرفت کرده اند مردم مطالبه گری دارند و مردم آگاهانه با استفاده از قدرت رسانه به این سطح رسیده اند.
این مدرس حوزه خبر و رسانه با بیان اینکه با مطالبه گری توسط رسانه ها مسیر توسعه و رونق اقتصادی باز و اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد، اذعان کرد: در دنیای خبر کار تکراری معنی ندارد و شتاب فن آوری مجالی نمی دهد تا به تکرار مکررات بپردازیم.
استاد روزنامه نگاری نوین، رعایت خطوط قرمز و حفظ منافع ملی در حوزه روزنامه نگاری نوین بسیار مهم و ارزشمند دانست و اظهار کرد: فضای مجازی ایست ندارد و توقف در دنیای پرسرعت خبر معنا یی ندارد.
محمدپور با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه ها باید به خوراک افکار عمومی، اشراف داشته باشند، گفت: خبرنگاران باید بر اساس نیازهای اساسی جامعه قدم برداشته و قلم بزنند.
وی با بیان اینکه کار خبرنگاران همانند کار پیامبران است، گفت: خبرنگاران با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای رفاه زندگی و سعادت مردم، کاری پیامبرگونه دارند.
عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات گیلان با بیان اینکه برخی از رسانه ها دنبال منافع شخصی هستند، اظهار کرد: رسانه نباید ابزاری برای انتقام جویی های شخصی و حزبی قرار گیرد.
محمدپور خطاب به خبرنگاران و اصحاب با بیان اینکه از انعکاس اخبار تنش زا بپرهیزید، گفت: اخلاق مداری یکی از ویژگی های اصلی روزنامه نگاران حرفه ای است.
وی با بیان اینکه روزنامه نگاری نوین هم هنر است و هم مهندسی، گفت: صراحت و سرعت در خبررسانی می بایست ملاک قرار گیرد./بهرام قربانپور