خیل کثیری از مشتاقان و محبان حسینی برای سفر به کشور عراق جهت حضور در مسیر پیاده نجف به کربلا و همچنین شرکت در کنگره اربعین آماده هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران که بر خواسته از اراده و عزم مردم انقلابی است باید دین خود را به آن‌ها ادا کند.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان از رشت، حمیدرضا دنیادیده در یادداشتی نوشت: اربعین حسینی بهترین فرصت برای به خط شدن در مسیر حق‌تعالی بوده و می‌توان گفت این سیاسی اجتماعی‌ترین رویداد و پدیده اسلام اثری دارد که به معنای واقعه کلمه آن اثر انسان‌سازی است.

به فرموده امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز اربعین آغاز جاذبه حسینی بوده و همه به‌خوبی دریافته‌اند که کنگره بین‌المللی اربعین نقطه عطف جهان اسلام است و میلیون‌ها نفر عاقلانه و آگاهانه، مشتاقانه و عاشقانه، عارفانه و زاهدانه در پی آن می‌شتابند.

به گفته بزرگان و آنچه در تعابیر و مضامین دینی آمده و حتی مشاهدات عینی چندساله از مسیر اربعین حسینی می‌توان گفت که هویت دینی، شیعی، حسینی و مهدوی هر مسلمانی در اربعین معنا و احساس می‌شود.

محبان آل الله و دل‌شیفتگان خاندان حسین‌ابن‌علی علیه اسلام با مرور تاریخ با موانع و چالش‌های اربعین در ادوار و اعصار مختلف آشنا هستند که نمونه آن‌ها بداخلاقی‌ها، کینه‌توزی‌ها، به توپ بستن‌ها و ارعاب و تطمیع‌ها و چالش‌های دیگری بود و اکنون نیز شیوع بیماری کرونا است که دولت‌ها و ملت‌ها را در تعارض عقل با عشق قرار داده است، از دیگر نمونه از این چالش‌ها و موانع است.

اربعین حسینی سال گذشته مقارن بود با اوج شیوع کرونا. هراسناکی و مخاطرات این ویروس که طبیعی نیز بود، کنگره بین‌المللی اربعین را به‌شدت تحت تأثیر قرارداد اما درعین‌حال جمعیت حاضر در این کنگره غیرقابل پنهان جهان به حدود ۱۵ میلیون نفر تخمین زده شد.

انتظار بود با گذشت زمان و با توسعه فرهنگ بهداشت فردی و اجتماعی و همچنین واکسیناسیون عمومی، شرایط برای حضور جمع بیشتری در اربعین ۱۴۴۳ فراهم شود اما سقف تحقق انتظارات بنا بر آنچه دولت عراق اعلام کرده فعلاً تا ۶۰ هزار نفر فراتر نرفته است.

اعمال محدودیت صدور ویزا برای ایرانیان از سوی دولت عراق و همچنین اعزام، صرفاً از طریق حمل‌ونقل هوایی این روزها بسیار محل انتقاد ایرانیان قرارگرفته و افرادی که در گذشته در این کنگره عظیم جهان شرکت کرده و یا گروه‌هایی که امسال سعی داشتند در پیاده‌روی آن شرکت کنند، بسیار در سوز و گذار هستند و جای خود را در این مسیر عشق بسیار خالی می‌بینند.

تلاش دولت انقلابی و مردمی در رایزنی‌های دیپلماتیک برای گرفتن سهمیه بیشتری از حضور ایرانیان در اربعین حسینی نسبت به سال گذشته که به نظر می‌رسد اگر انجام‌شده هم بی‌نتیجه بود، قابل‌تحسین است اما جاماندگان و دل‌سوختگان اربعین حسینی زمانی که می‌بینند حضور در کشورهای همسایه دیگری و آن‌هم بدون رعایت الزامات بهداشتی، محدودیت‌های واکسن و مع الاسف برای شرکت در کنسرت می‌روند، بسیار دردناک بوده و می‌طلبد وزارت امور خارجه با تکنیک‌های انقلابی و مؤثر خود حضور ایرانیان در اربعین حسینی را تسهیل کند.

دولت جمهوری اسلامی ایران امروزه مدعی مردمی بودن دارد و خود را به ارزش‌های اسلامی و انقلابی نزدیک‌تر می‌بینید که بسیار هم ادعای به‌جا و به حقی است ازاین‌رو باید بیشتر درک کند که عصاره انقلاب و نظام مقدس خواسته به حقی دارد و آن‌هم تسهیل حضور آگاهانه و عاشقانه ایرانیان مشتاق در اربعین حسینی است.

جدا از مکاسب و فضائلی که در سفر اربعین برشمرده شده، این رویداد عظیم یک اجتماع فرهنگی نیز هست. فرهنگی که طی چند دهه اخیر به‌شدت دستخوش تهاجم بیگانگان و دشمنان قرار دارد و باید اقدام عاجل، انقلابی و به هنگام در مقابله با آن انجام شود و چه اقدامی بهتر از سفر اربعین که دولت می‌تواند هوشمندانه بخشی از اعتبارات فرهنگی را در این حوزه صرف کند تا ثمره مثبت و بی‌مثال آن را در سال‌های آتی ببیند.

مع‌الوصف، خیل کثیری از مشتاقان و محبان حسینی برای سفر به کشور عراق جهت حضور در مسیر پیاده نجف به کربلا و همچنین شرکت در کنگره اربعین آماده هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران که بر خواسته از اراده و عزم مردم انقلابی است باید دین خود را به آن‌ها ادا کند.

مردم ایران پاسپورت به دست در عاشقانه‌ترین بلاتکلیفی بین رفتن و نرفتن به عراق قرار دارند و هرروز با مراجعه به سایت‌ها و متولیان امر از موافقت یا عدم موافقت با این سفر عبادی سیاسی می‌پرسند ازاین‌رو لازم هست دولت با ممارست زیرکانه و کیاست دیپلماتیک آن‌ها را از این بلاتکلیفی بیرون بیاورد.

انتهای پیام/۳۳۸۹