به گزارش پایگاه اطلاع رسانیصفیر گیلان،سرپرست معاونت بهداشت علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طی ۱۵ سال گذشته رشد سرطان روده بزرگ دو برابر شده است، گفت: نیازمند اصلاح سبک زندگی در حوزه تغذیه از جمله کاهش مصرف نمک، تحرک کافی، کاهش وزن، مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات هستیم. فردین مهرابیان در کارگروه اجتماعی، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانیصفیر گیلان،سرپرست معاونت بهداشت علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طی ۱۵ سال گذشته رشد سرطان روده بزرگ دو برابر شده است، گفت: نیازمند اصلاح سبک زندگی در حوزه تغذیه از جمله کاهش مصرف نمک، تحرک کافی، کاهش وزن، مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات هستیم.

فردین مهرابیان در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری گیلان، ۸۲ درصد مرگ و میرها را ناشی از بیماری های غیر واگیر و ۱۲ درصد را ناشی از سوانح و حوادث دانست و اظهار کرد: ۷۵ درصد از ۸۲ درصد به ترتیب مربوط به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی است.

وی با اشاره به وضعیت استان گیلان در بیماری های واگیر و غیر واگیر، افزود: بنا بر آخرین گزارش مربوط به برنامه ملی ثبت سرطان در کشور،  ۱۰۹ هزار و ۶۷۳ مورد جدید سرطان داشتیم که سهم گیلان ۴۶۰۹ مورد بوده، یعنی ۴.۲ درصد سرطان ها مربوط به گیلان است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۵۵ درصد سرطان ها را در مردان و ۴۵ درصد را در زنان دانست و تصریح کرد: در دنیا نیز امید به زندگی در بانوان بیشتر از مردان است.

مهرابیان، سرطان های پستان، معده، پروستات، روده بزرگ و پوست را از جمله شایع ترین سرطان ها در گیلان دانست و تصریح کرد: سرطان های معده، روده بزرگ و پروستات در مردان و سرطان های پستان، روده بزرگ، تیروئید و معده در زنان شایع تر است. متاسفانه طی ۱۵ سال گذشته رشد سرطان روده بزرگ دو برابر شده که گیلان رتبه ۱۴ را دارد.

وی نرخ رشد جمعیت را جزو دغدغه های مقام معظم رهبری دانست و گفت:  گیلان جزو استان های سالمند کشور و کمترین نرخ رشد جمعیت را دارد.

مهرابیان با بیان اینکه ۸.۹ درصد جمعیت استان بالای ۶۵ سال هستند، ادامه داد: در استان توازن جمعیتی وجود ندارد و نرخ باروری در کشور ۱.۸ درصد و در گیلان ۱.۳ درصد است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به رتبه بالای استان در نرخ اضافه وزن و چاقی، خاطرنشان کرد: گیلان در سرطان معده مردان رتبه هشت، سرطان مثابه مردان رتبه هفت، سرطان پستان زنان رتبه ۱۲ و سرطان تیروئید زنان رتبه شش را دارد لذا نیازمند اصلاح سبک زندگی در حوزه تغذیه از جمله کاهش مصرف نمک، تحرک کافی، کاهش وزن، مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات هستیم.

وی با اشاره به رابطه معنادار فرزندآوری با سرطان پستان، عنوان کرد: براساس تحقیقات گرایش به باروری و شیردهی در مادر سرطان پستان را کاهش می دهد.

مهرابیان دیابت را یک بیماری غیر واگیر شایع در دنیا دانست و اضافه کرد: سن، چاقی، کم تحرکی، تغذیه نامناسب، فشار خون و کلسترول از جمله عوامل اثرگذار بر دیابت است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان شیوع دیابت در جهان را ۱۰ درصد، در ایران را ۱۱ درصد و در گیلان را ۱۳ درصد دانست و متذکر شد: این بیماری که فشار خون و سکته های مغزی و قلبی را افزایش می دهد، به دو دسته دیابت وابسته به انسولین و دیابت غیر وابسته به انسولین تقسیم می شود که ۹۰ درصد نوع دوم است.

وی با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل سرما با شیوع آنفلوآنزا مواجه هستیم، اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و واگیردار است که رعایت نکات بهداشتی مانند شستو شوی دست و صورت از بروز آن جلوگیری می کند. از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۲۲ مورد آنفلوآنزای سرپایی، ۳۵۱ مورد شدید منجر به بستری، ۲۱ مورد مثبت و ۳ مورد فوتی(لنگرود و رشت) داشتیم، البته فوتی ها مربوط به بیماری های زمینه ای است. سال گذشته ۱۴۹۶ مورد آنفولانزای شدید منجر به بستری، ۱۳۷ مورد مثبت و ۹ مورد فوتی(آستارا، تالش، رضوانشهر، رشت، صومعه سرا و لنگرود) داشتیم.

مهرابیان با بیان اینکه مشکل تامین کپسول آنفلوآنزا در گیلان وجود ندارد، گفت: این دارو تنها برای زنان باردار و بیماران بستری در «ICU» استفاده می شود.

این مقام مسئول تزریق خون و فراورده های آلوده، تزریق سرنگ آلوده، تماس های جنسی مشکوک و پرخطر و از مادر به فرزند را از جمله راه های انتقال ویروس «HIV» دانست و یادآور شد: بیماری ایدز از طریق ظروف مشترک، تنفس، دست دادن و استخر و حمام منتقل نمی شود لذا چهار کلینیک مشاوره در رشت و آستارا و انزلی و لاهیجان داریم و تاکنون ۳۹۴ بیمار شناسایی شده و از این تعداد ۱۱۸ نفر فوت کرده اند.

وی ۱۷ درصد مبتلایان را زنان و ۷۳ درصد را مردان دانست و خاطرنشان کرد: رفتارهای جنسی پرخطر و معتادان تزریقی بیشترین شیوع ایدز در گیلان را دارند. همچنین ۹۸ درصد مبتلایان تحصیلات زیر دیپلم دارند که نشان دهنده ناآگاهی نسبت به این بیماری و راه های انتقال آن است.

مهرابیان از پشه «ایدس» نام برد و اضافه کرد: این پشه سه بیماری تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا را ایجاد می کند. البته هنوز در ایران مشاهده نشده، اما در مرزها وجود دارد و به سرعت در حال گسترش است.