به گزارش اختصاصی صفیر گیلان از فومن،اکبر مهتدی حقی در پاسخ به سوال ما در مورد بلاتکلیفی برخی از زمینها ی که مشخص نیست جزء اراضی ملی هستند یا نه ،و در طرح هادی قرار گرفته و بلاتکلیفی برخی ادارات مثل گاز و آب  و .. برای دادن خدمات به مردم  و  ساخت و ساز […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان از فومن،اکبر مهتدی حقی در پاسخ به سوال ما در مورد بلاتکلیفی برخی از زمینها ی که مشخص نیست جزء اراضی ملی هستند یا نه ،و در طرح هادی قرار گرفته و بلاتکلیفی برخی ادارات مثل گاز و آب  و .. برای دادن خدمات به مردم  و  ساخت و ساز هاو .. گفت: به زودی شاهد تحولات بزرگ در این عرصه خواهیم بود .

مهتدی حقی عمده مشکلات بنیاد مسکن و منابع طبیعی را رقومی نبودن نقشه جات خواند و گفت:نقشه جات فاقد مختصات جقرافیایی هستند و با طرح جدید پیشنهاد واگذاری اراضی ملی به بنیاد مسکن اگر چه ممکن است در ابتداء در پروژه مشکلاتی وجود داشته باشد ولی به زودی شاهد تحولاتی در این حوضه خواهیم بود و مردم از بلاتکلیفی بیرون خواهند امد.
رئیس منابع طبیعی شهرستان فومن با اشاره به اینکه برای انتقال اراضی ملی داخل محدوده طرح هادی و برای تسریع در این انتقال با پیگیریهای زیاد جلسه ای بین بنیاد مسکن و منابع طبیعی با حضور فرماندار و معاونین و دیگر مسئولان برگزار کردیم اظهار کرد: در این جلسه مشکلات در روند اجرایی شدن انتقال اراضی در فلوچارت مطرح و قرار شد در جلسه ای دیگر با حضور مدیران کل و کارشناسان استانی این فلوچارت ارائه و از انها بخواهیم مراحلی که قابلیت تفعیض اختیار به شهرستان را دارد و یا مراحلی که از روند اجرایی انتقال که قابلیت حذف را دارد انها اعلام نظر کنند و درجایی که ایرادات و مشکلات برای اجرای ان مرحله از اجرا این انتقال وجود دارد هم اندیشی تا این مشکلات مرتفع شود و در نهایت ما یک مرحله کوتاهتر و کاملتر و هماهنگ شده با استان را پی ریزی کنیم .
.
عمده مشکل منابع طبیعی و بنیاد مسکن رقومی نبودن نقشه جات این دو اداره است
رئیس منابع طبیعی و ابخیزداری فومن عمده مشکلات بنیاد مسکن و منابع طبیعی را رقومی نبودن نقشه جات خواند و گفت:نقشه جات فاقد مختصات جقرافیایی هستند و به همین دلیل مشکلاتی از ابتدای پروژه وجود دارد.
اکبر مهتدی حقی با بیان اینکه در این جلسات اولویت انتقال اراضی ملی به روستاهایی که در داخل محدوده طرح هادی بنیاد مسکن است قرار دارد داده می شود گفت:این روستاها ی اولویت دار توسط فرماندار مشخص می شود و اعلام کند .
«چهل روستای شهرستان فاقد اراضی ملی است»
مهتدی حقی با اشاره به اینکه از ۱۶۰ روستای شهرستان حدوده ۴۰ روستا به طور کلی فاقد اراضی ملی است گفت:در روستاههای باقی مانده اولویت توسط فرماندار و بخشدار ومشخص و بنیاد مسکن روستاهایی که نقشه رقومی و قابلیت اجرایی دارند فعلا کار می شود.%d8%b1%d8%a6%db%8c%d8%b3-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c3
وی اشتراک این سه نقطه یعنی فرماندار،بنیاد مسکن و منابع طبیعی را نقطه اجرای کاردانست و گفت:برای روستاهایی که در اولویت باشد ولی نقشه جات برای شروع کار اماده نباشد از انجا که فعلا” اعتبارپیش بینی نشده و مشخص نشده فرماندار محترم می تواند با هم افزایی دهیاران و کمک انها روستاهای اولویت دار نقشه رقومی کنند.
این مرحله اول از پروسه شهرستانی است و کارها شهرستانی و اولویت در شهرستان مشخص وباید ببینیم نقشه رقومی داریم واگر نداریم چگونه با چه اعتباری تهیه کنیم.
«کاهش بروکراسی اداری»
رئیس منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان فومن با بیان اینکه بعد از مشخص شدن نقشه رقومی مرحله دوم جلسات شهرستانی با حضور مدیران کل استانی و کارشناسان انجام خواهد شد گفت:در این جلسات هفتگی یا دو هفتگی علاوه بر تسریع در کارها با حضور مدیران و مشاوران استانی گذاراشات هفتگی ارائه و تعیدات استانی را بگیریم و تفعیض کار برای تسریع کارها گرفته می شودو این یعنی کاهش بروکراسی اداری .
این تصمیمات برای حل مشکلات مردم در محدوده طرح هادی در اولین جلسه گرفته شده و در جلسه استانی مراحل بعدی تایید و ما انشاءاله اولویت را مشخص کنیم.
وی افزود:ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نقشه جات به طور کلی رقومی ،شود زیرا این رقومی شدن و تقسیم کار برای حل مشکلات مردم با قابلیت اجرایی در محدوده طرح هادی می تواند کمک و با این کار روستاهای دارای طرح هادی که در انها اراضی ملی نیز وجود دارد به طور کلی به بنیاد مسکن واگذار می شود.
مهتدی حقی تاکید کرد؛انجام این کار به شکل تک تک علاوه بر اینکه پروسه را دچار اختلال و کند ی میکندبنابر این است روستا به روستا و هکتاری واگذاری به بنیاد مسکن و این باعث می شود که ما دخالت نکنیم و مسئولیت با بنیاد است.
«قانون تکلیف را مشخص ولی ما در اجراء ماندیم»
وی تصریح کرد؛ منابع طبیعی امادگی کامل دارد برای مشکلات مردم طبق قانون تسریع در کارها را داشته و علارغم پرونده های متعدد ساخت و ساز اشخاص در طرح هادی بر روی اراضی ملی که هم دادگستری و هم مردم را متحمل زیان مالی و عاطفی زیادی می کند و وقت همه را میگیرد با اجرای کامل این طرح مشکلات را کاهش دهد.
مهتدی حقی با اشاره به ابنکه ما با اجرایی کردن اولین مرحله این طرح به مردم خبر خواهیم داد که این طرح چقدر طول میکشد گفت:انتظار میرود مدیران کل تفعیض اختیار بیشتری به شهرستانها در این مورد بدهند و تاکید بر حضور کارشناسان خود در شهرستان برای حل مشکلات داشته باشند.
رئیس منابع طبیعی و ابخیزداری فومن ،خواسته ما این که مردم عزیز از بلا تکلیفی بیرون بیایند چون قانون تکلیف را مشخص ولی ما در اجرا ماندیم.
وی افزود: قانون تکلیف را مشخص کرده در جایی که جنگل را داخل طرح بردن منابع طبیعی اعلام میکند بردن اراضی که منع قانونی برای واگذاری نداشته باشد مثل جنگل نباشد اشکال ندارد ولی جنگلها،اراضی بیشه های بکر طبیعی ،نهالستان جنگلی اینها محدودیت قانونی است که برای واگذاری وجود دارد .
وب تصریح کرد؛طرح هادی قابلیت ورود در جنگل را ندارد محدودیت و منع قانونی دارد ولی اراضی که منع قانونی نداشته باشد واگذار می شود.

تهیه گزارش زلیخا صفری