اختصاصی/صفیر گیلان؛ امروز همه رسانه ها اعم از رادیو، تلویزیون، اینترنت و شبکه های اجتماعی، روزنامه و پایگاههای خبری و تحلیلی نقش غیر قابل انکاری را در جامعه ایفا می کنند. و همه می دانیم که در همه جوامع رسانه ها از مولفه های قدرت محسوب شده و در همه عرصه ها تاثیرگذار هستند و […]

 اختصاصی/صفیر گیلان؛ امروز همه رسانه ها اعم از رادیو، تلویزیون، اینترنت و شبکه های اجتماعی، روزنامه و پایگاههای خبری و تحلیلی نقش غیر قابل انکاری را در جامعه ایفا می کنند.

و همه می دانیم که در همه جوامع رسانه ها از مولفه های قدرت محسوب شده و در همه عرصه ها تاثیرگذار هستند و قادرند ذائقه های عمومی را به سمت خودشان جلب کنند.

به مناسبت روز خبرنگار و در آستانه رسیدن به این روز  امسال مسئولان نشست،تجلیل،تحقیر و … متفاوتی با خبرنگاران گیلانی خواهند داشت این را از قبل از روز خبرنگار با طعم های مختلف با حس بویایی قوی رسانه ای درک می کنم و می چشم.

امسال برنامه‌ریزی شده تا با خبرنگاران نشست برگزار نشود به غیر از تعداد انگشت شمار از مسئولان که می خواهند جهادی عمل کنند …. و یا اگر هدیه ای است دستی به دست خبرنگاران برسد زیرا مسئولان به جد دنبال فاصله گذاری اجتماعی در ایام کرونایی هستند.

اما نکته قابل تامل  اینکه جنابان مسئولان از شیوع کرونا،کرونا عاملی شد تا خبرنگاران فاصله گذاری اجتماعی را با انجام دادن تکلیف خود که همان انتشار خبر بود به درستی انجام دهند و حتی گاهی مجبور شدند در کنار بیماران کرونایی در بیمارستان و مراکز درمان و در دارو خانه ها و حتی در قبرستان حاضر شوند اما هیچ کس به فکر این قشر نبود که چه تلاشی را متحمل شدند.

برای مثال اگر پزشک عزیزی خدمات برای بیمار ارائه کرد رسانه ها بودند که وظیفه خود را به درستی انجام دادند تا مخاطب و مردم آن پزشک را ببیند و بشناسد و دعاگویش شود ،اگر استاندار پا به میدان نهاد رسانه بود که وی را به تصویر کشید و اگر پرستار زحمت کش شب زنده داری کرد باز هم رسانه بود که شب بیداری پرستاران را به تصویر کشید و مهم تر از همه اگر مردم در خانه ماندند بخاطر دستور فقط مسئولان حوزه سلامت نبود بلکه غوغای رسانه بود که با شفاف سازی و انتشار وسعت بیماری کرونا مردم را در خانه نگه داشت و حال ببینید که برای یک خبرنگار عاشق ولایت و مردم چه کسی گامی برداشت و حرفی زد و مطلبی گفت تا مردم به رسانه و اهالی قلم احترام بگذارند  و چه کسی گفت توی رسانه  و خبرنگار اضافه کاریت مگه چه قدر است و درآمدد و هزینه هایت چگونه تامین می شود. که اینگونه بی تاب  کار و انعکاس اخبار هستی.

آیا کسی گفت که به فریاد رسانه ها و خبرنگاران برسید که هزینه اینترنت آنها در آشفته بازار بسته های اینترنتی سر سام آور است.

بگذریم یا نگذریم از گلایه

ولی امسال روز خبرنگار امیدوارم با حاشیه های جالبی همراه شود و ایده نو در تقدیر از این قشر بکار برود.

امیدوارم روز خبرنگار امسال  فقط یک روز برای  قدردانی نباشد و  وعده  تعامل داده شود نه تهدید و تحقیر… و تعامل دولت تدبیر و امید با رسانه وزین تر شود و نمایندگان دولت تدبیر و امید که تمام موفقیت نصف و نیمه  خود را مدیون رسانه است با رسانه ها بهتر از قبل برخورد کنند و فقط به رسانه ای که بدون تحلیل می نویسد اعتماد نکنند زیرا عملکرد درست یک مدیر در نقد و انتقاداتی است که به ایشان وارد می شود البته این بار اول نیست که مدیران ابتکار حمایت خود از خبرنگاران را به تصویر می کشند و ان هم برای گزارش عملکرد فرهنگی و … است.

و در این روزها دستور داده شود تا دیگر خبرنگاری که هم پای مردم و برای بیان مشکلات مردم حرفی و متنی و تصویری منتشر می کند پایش به دادگستری ها باز نشود چون به شخص دیدم که جایم در این مکان برای پاسخ گفتن به بازرسی که هرگز دقت نکرد که چه کسی را مورد باز خواست قرار می دهد و دقت در سوالاتی که  تب و لرزه کرونایی را به همراه داشت حالم را دگر گون کرد و ارشادی که هرگز بازرس و شکایت کننده و دستگاه قضا را را مورد بازخواست قرار نداد حالم را بدتر از علائم بیماری کرونا ،کرونایی کرد.

امید که سازمانها تمام شکایت هایی را که از خبرنگاران داشته اند پس بگیرد ،زیرا اگر رسانه وزین و قلم قوی نباشد مردم بیش از این آسیب و به تبعیت از آن جامعه و کشور آسیب می بیند.

درست است که قدرت هالیود در فیلمسازی بنیان خانواده ها و جامعه را به خطر انداخته، اما اگر ما با قلممان به درستی در این مسیر حرکت کنیم، پیروز هستیم.

درست است فضا و هجمه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای ما درست کرده اند اما به لطف خدا بخش عظیمی از ملت ما در مسیر حق هستند و خبرنگاران نباید بگذارند، تا مردم این از مسیر دور بیفتند.

و تاکید دارم خبرنگاران باید پیگیر خواسته های به حق، خصوصا خواسته های به حق استان سر سبزمان گیلان عزیز باشند.

 و تاکید دارم برای جوانان استانمان که در سر در گمی به سر می برند رسانه ها مطالبه گری کنند تا ما شاهد نابودی این قشر و گذراندن اوقات زیادی از عمرشان را بیهوده در قهوه خانه ها و قلیانسراها نباشیم.

تبریک و هزاران تبریک به تو ای خبرنگار

عشق را می توان زمانی دید که خبرنگاری به عشق انسان ها و نشان دادن درد آنها سخت ترین شرایط را تحمل می کند و از زندگی خود می زند

 

خبرنگار یعنی حامی انسان ها در برابر غیر انسان ها

خبرنگار یعنی مردی در برابر نامردی

روزتان مبارک مردان و زنان خبرنگار

مسئول پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان